Ziare.com Actual
Alege un alt profil

Basescu si Iliescu, scorpionii din borcanul politicii romanesti Marti, 20 Mai 2008, ora 09:16

TEXT SIZE:  Micsoreaza fontul Mareste fontul

Articole similare:

REACTII

Rezerva promovare
A trecut un an si o zi de la referendumul care a pus capat suspendarii presedintelui. Este inca subiect de polemica daca pentru Traian Basescu acel referendum a fost, dincolo de efectele juridice indubitabile, o victorie zdrobitoare, avand in vedere ca 75% dintre cei care au votat s-au pronuntat in favoarea lui, sau un relativ esec, avand in vedere ca mai mult de jumatate din electorat a preferat sa stea acasa.

Dupa un an, razboiul sau cu asa-numita "Alianta 322" este si acum la fel de aprig. Poate doar relatia cu premierul sa se fi calmat putin, poate si din cauza oboselii inerente unei confruntari de anduranta.

In pofida aparentelor insa, nu Calin Popescu Tariceanu este principalul adversar al lui Traian Basescu. Nu el este liderul real al Aliantei 322. Cu atat mai putin Mircea Geoana. Presedintele isi stie adversarul real, adevaratul autor al planului suspendarii, si revine la el in aproape fiecare discurs, dupa cum si acesta traieste cu obsesia actualului locatar de la Cotroceni.

Traian Basescu si Ion Iliescu sunt ca doi scorpioni in borcanul politicii romanesti, avandu-si unul in celalalt singurul adversar pe masura. Aproape orice confrunare din politica romaneasca, este, in ultima instanta, o confruntare intre "marinarul de cursa lunga" si "batranul edec" .

O astfel de confruntare este chiar batalia pentru Bucuresti, dusa prin reprezentantii celor doi - Vasile Blaga si Sorin Oprescu.


La fel si foarte diferiti

Traian Basescu si Ion Iliescu sunt in egala masura asemanatori si fundamental incompatibili.

Amandoi sunt fosti comunisti. Traian Basescu s-a autocaracterizat astfel intr-un moment de mare inspiratie care i-a adus victoria in alegerile prezidentiale, in vreme ce pe Ion Iliescu il caracterizeaza intreaga sa cariera de dinainte de 1989.

Desigur, in vreme ce fostul comandant de nava a fost un simplu membru de partid, Ion Iliescu a fost un activist cu functii inalte. Diferenta esentiala este insa ca Traian Basescu pare sa se fi reformat, mergand pana la condamnarea oficiala a comunismului pe baza concluziilor unei comisii care a inventariat crimele acestui regim politic.

In plus, dintr-un politician nu prea convins de necesitatea restituirii proprietatilor, de exemplu, Traian Basescu a devenit un sustinator al restiturii si proprietatii. Trecerea presedintelui cu arme si bagaje de la stanga la dreapta cu schimbarea aferenta a setului de valori este, fara indoiala, discutabila si oportunista, dar bine jucata.

De partea cealalta, Ion Iliescu ramane tributar "idealurilor comunismului" pe care Ceausescu doar "le-a intinat", un om pentru care proprietatea este "un moft", iar saracia este o virtute.

Ion Iliescu nu numai ca nu s-a reformat, dar nici nu va putea s-o faca vreodata. De aici si diferentele dintre electoratele celor doi, si nu ma refer acum la impartirea stanga - dreapta. Traian Basescu este preferatul electoratului tanar, cu studii medii si superioare, urban, adaptat, macar partial, la conditiile Romaniei europene.

Sustinatorii lui Ion Iliescu sunt preponderant mai needucati, rurali, neadaptati, nostalgici, mai in varsta si, implicit, din ce in ce mai putini.

Amandoi au o carisma exceptionala si abilitati desavarsite de comunicare cu masele pe care le controleaza aparent fara efort. Sunt de fapt singurii policieni romani cu astfel de abilitati, ceea ce le-a si adus confirmari populare prin vot.

Sunt politicienii puternici, profesionisti, extrem de abili, lipsiti de scrupule. Daca Ion Iliescu insa are o echipa stabila, fidela si dupa asemanarea lui, Traian Basescu este mai degraba un solitar care se bazeaza in primul rand pe propria judecata si instinct.

Daca Ion Iliescu este insa inflexibil si, implicit, incapabil sa iasa din anumite tipare care-l fac pana la urma previzibil, Traian Basescu este de o exceptionala mobilitate si imprevizibilitate.

Amandoi au purtat un razboi de gherila cu titularul de la Palatul Victoria cu care au impartit puterea executiva. Niciunul nu suporta actele de independenta din directia aceea.

In plus, Basescu voia mai mult radicalism si mai multa reforma decat era dispus Calin Popescu Tariceanu sa adopte, in vreme ce pentru Ion Iliescu, Adrian Nastase era prea occidental si prea reformator.

Fostul presedinte a avut insa si o perioada fericita, pe care si-o aminteste probabil si acum - Nicolae Vacaroiu a fost un premier dupa inima sa.

Amandoi sunt extrem de autoritari si si-au controlat cu mana forte partidele, inclusiv de la Cotroceni. Ion Iliescu a fost ceva mai subtil din acest punct de vedere, dar a si intampinat o rezistenta mai dura in perioada in care Adrian Nastase chiar credea ca poate scapa de sub umbra creatorului sau.

Inainte de marea infruntare

Amandoi s-au luptat cu presa, lupta care pe Ion Iliescu l-a si costat 4 ani de opozitie. De la "o anumita parte a presei" si "Mai, animalule!" am trecut la "tonomate", "moguli" si "tiganca imputita". Exista insa o diferenta. Traian Basescu exercita si o puternica fascinatie asupra presei, pentru ca prin limbajul sau colorat, imaginatie si mobilitate este un vector de audienta fara egal.

Amandoi au trecut fara rezerve peste lege atunci cand interesele le-au cerut-o - ce-i drept, Traian Basescu nu a chemat inca minerii la Bucuresti - dupa cum fiecare dintre ei a fost intransigent doar cu coruptii celeilalte tabere.

Si tot ei sunt principalii creatori ai agendei politice din Romania. Declaratiile lor stabilesc teme de dezbatere pentru zile, daca nu saptamani intregi, asa cum se intampla acum cu blatiada lui Traian Basescu, de exemplu.

Similitudinea de calibru, dar diferentele fundamentale de orientare - unul, cu toate carentele lui, catre viitor, catre reforma, celalalt, catre trecut, catre restauratie - ii fac adversari pe viata si pe moarte intr-un razboi pentru controlul Romaniei care nu se poate incheia printr-o pace sau macar printr-un armistitiu.

Probabil ca faza cea mai dura a acestui razboi se va consuma inainte de alegerile parlamentare de anul aceasta, pentru care ambii generali isi pregatesc ostile. Oricui va aparitine victoria ea ar putea fi decisiva, nu numai pentru cei doi insa, ci pentru chiar viitorul Romaniei.

Cu singuranta ca ne astepta o toamna cu mult mai fierbinte decat acest inceput de vara. Deocamdata Ion Iliescu mai are de transat ultima runda cu Mircea Geoana, iar Traian Basescu de reorganizat PD-L.

Ioana Ene

Articol citit de 2944 ori


Sursa: Ziare.com
RSS Newsletter
Comunitate
Ordoneaza dupa data postarii:  Crescator | Descrescator
gelu 20.05.2008, 10:14 Pozitie rezervata
Intre Iliescu si Basescu diferentele sunt doar de nuanta, la mineriade au fost in aceeasi barca!!!!

Securistul sef de la Anvers a condamnat comunismul ca, un reprezentant de frunte care a profitat din plin de functiile avute in timpul epocii de aur. Si cu toate ca, comunismul a fost condamnat in Romania nici un calau din anii dictaturii proletare n-a ajuns la inchisoare. Tortionarii pensionari isi iau in continuare pensiile babane, dupa o viata depusa in slujba minciunii si crimei. Gropile comune ale inchisorilor si lagarelor Securitatii, pline cu sute de mii de victime nevinovate, stau marturie a activitatii lor criminale. Comunismul a fost condamnat, dar Arhiva Securitatii e in continuare bine merci la pastrare, ce s-a transmis la CNSAS sunt doar dosarele lipsite de importanta. Informatiile pe suport magnetic, microfilme si cele 100.000 de dosare puse la pastrare de acelasi Basescu pe o perioada de 50 de ani stau marturie a lipsei de importanta a acestei condamnari. Basescu a condamnat comunismul dar Legea Lustratiei n-a devenit litera de lege in viata politico-economica si tot... (arata tot comentariul)

hahaiala
raspunde:
20.05.2008, 10:24
ultima stire

este pregatit borcanul cu formos in care va sta teasata goala a marinarului fara creier, acesta topindu-se din cauza alchoolului!!!
ha ha ha ce-mi plac glumele mele proase!!
ha ha ha romani prosti, sa traiti bine!eu si familia mea traim!!!ha ha ha
v-am tras teapa de doua ori si incerc inca odata.
cat timp in Romania sunt multi prosti, eu sunt salvat!!! ha ha ha

spaima vaqarilor
raspunde:
20.05.2008, 10:35
PERFECT gelule!

corect, concis, clar!

un snapan vazut sfat de oitele duse cu televizorul si banii "serviciilor" americane... un antieuropean prin comportament si actiuni...

inainte aveam un ilici kagbist ucigas arhaic, limitat la socialism, dar cult si moderat, votat de rasii pe neuron de comunisti... acum ne-am ales cu un securist incult, avid, turbat, partinitor, jigodie de mahala adulat de aceiasi iubitori de pahar rasi pe neuron de kkpitalisti...

vai Romaniei!

eu
raspunde:
20.05.2008, 12:55

frustrari mari, prietene. incearca metode specializate...

gelu
20.05.2008, 13:08
Scrieti in casuta de cautare pe Google.com!!!

F-16+Accident si lamuriti-va ce avioane de toata prastia vrea Basescu sa cumpere de la americani pentru tarisoara asta pe care nu mai stie cum s-o jegmaneasca.

observator
raspunde:
20.05.2008, 13:36
pentru hahaiala

Excelenta ideea "cat timp in Romania sunt multi prosti, eu sunt salvat!!! ha ha ha"

freeman
raspunde:
22.05.2008, 11:49

Din ce cauza lustratia nu a fost aplicata? Nu cumva din cauza parlamentului intesat de comunisti?
Deci nu evina lui Base. De ce parlamentul se opune vehement la toate urmaririle penalilor? Romania de dupa 89' s-a construit pe minciuni: sov, fni, devalizari de banci, falimente de intreprinderi si toqate celelealte cotcarii cu mandrie numite de tatucul Ilici inginerii financiare. Basescu trebuia lasat sa-si duca planul pana la capat si abea apoi trebuia criticat. Acun tot cei 322 pot fi invinuiti de toate nereusitele.

delta
raspunde:
22.05.2008, 13:43
ptr. Freeman

...dar cine il opreste sa o faca ? ..nu are si Basescu un partid in spate , pe care in realitate il si conduce ?
Nu sunt membrii acestui partid in parlament , intr-o gramada de comisii si subcomisii parlamentare ?
Ia mai gandeste-te putin .

Gica Contra
raspunde:
22.05.2008, 19:13
Daca sunt banii de

la Societe Generale/Franta- atunci sa le cumpere!
Care-i problema?

gelu 20.05.2008, 10:28 Pozitie rezervata
Si mai trage una cu avioane ruginite americane!!!

Traian betivul a promis deja lui Bush la malul Marii Negre ca Romania va cumpara F-16 in valoare de vreo 5 miliarde de dolari!!!

top2008
spune:
20.05.2008, 09:53
profesionalism

excelenta analiza.

bulucea
raspunde:
20.05.2008, 09:59
de acord

Foarte bine scris.

vlad
raspunde:
20.05.2008, 10:04
da!!

Foarte bine scris!! Asa este,parsiv de bine scris!

vlad
raspunde:
20.05.2008, 10:09
Astea...

sunt opinii si nu analize!!

vlad
spune:
20.05.2008, 10:01
xxxxx

Ioana E.,aici ai cam zbarcit-o!Iliescu este "inflexibil,orientat spre trecut",chestie apriori negativa in timp ce Basescu este orientat spre viitor,deci "reformator",chestie apriori pozitiva!!!??? "Ruralii" sunt "needucati,nostalgici,neadaptati"???? Ai idee la ce nivel se situeaza "ruralii" din Austria,Germania,Franta etc.??? Citesc cu placere si interes articolele tale,dar asta este evident prelucrat,orientat spre "viitor",cu multe soparle de natura subliminala! Este de fapt ceea ce nu mi-a placut in mod fundamental in acest articol:intentia transparenta de manipulare!!!

delta
spune:
20.05.2008, 10:08
felicitari

felicitari d-na Ene , se pare ca ati citit si v-a placut postarea mea dintr-un articol anterior .Se pare ca n-am avut idee rea ....si e ceva adevar in ceea ce am scris .

victor_pitigoi
spune:
20.05.2008, 10:27
FELICITARI DOAMNEI IOANA ENE

Excelent, articolul doamnei Ioana Ene. Intr-adevar, politica romaneasca s-a focalizat pe vectorii Iliescu-Basescu. As puncta, totusi, si eu, cateva diferente:
1. Dl. Iliescu ramane aceeasi conserva cu termenul expirat, din ce in ce mai indigista. Dl. Basescu a evitat statutul de conserva si l-a preferat pe cel de supa reincalzita. Reincalzita, inseamna inca digerabila.
2. Dl. Iliescu se cramponeaza de rampa, ca acel tenor imbatranit, care, decazut la opera, mai dizeza onorific pe ici, pe colo, prin cabarete, spre bucuria admiratoarelor de altadata. Dl. Basescu, mai prezent pe pudium ca oricand, nu nu se lasa pana nu culege aplauze la scena deschisa.
3. Dl. Iliescu isi cauta fericirea din propriile cioburi de iubire. Dl Basescu i-a facut pe altii tandari, anume ca sa ramana el personal intact. Cel putin, deocamdata
4. Dl. Iliescu reprezinta trecutul, dar nici dl. Basescu nu reprezinta viitorul. Ca urmare, este inevitabil ca apara un al treilea. Un... (arata tot comentariul)

Micsunica
raspunde:
20.05.2008, 10:32
BINE PUNCTAT

n-am nimic impotriva. il astept pe al treilea.

Daniel B.
raspunde:
20.05.2008, 12:41
Al treilea

Doar un nebun nu poate sa vada diferenta imensa intre Basescu si Iliescu. Dupa cum spune si Doamna ENE. Fara sa-l inaltam pe Base in slavi dar fata de comunistul ala infect eu zic ca are un avns considerabil.
Al treilea sa speram ca va veni cat de curand dar pana vine el eu raman la Baselu ... si in nici un caz la Nea Nelu sau marionetele lui revoltate.

IoanSorin
raspunde:
20.05.2008, 13:11
Al treilea

PSD este singura fotra politica social-democrata din Romania si atata timp cat aceasta nu se reformeaza ci din contra revine la formele vechi si nocive pe care le-am cunoscut, singura forta care se poate contrapune trebuie sa fie una care le cunoaste toate tertipurile, sa fie puternica, credibila si orientata spre nou. Degeaba incercam sa punem un tanar destept, scolit in occident, dar care nu cunoaste "mocirla" din viata politica romaneasca si nu rezista la "tavaleala". Acesta va fi foarte bun atunci cand se va putea confrunta cu o forta asemanatoare, cand toata clasa politica se va inoi.

Anuca
spune:
20.05.2008, 10:49
SINCERE FELICITARI PENTRU OBIECTIVITATE!

DOAMNA SAU DOMNULE,ceva ma face sa cred ca numele este doar un pseudonim,desi mi-ar placea sa fiti o femeie,eu fiind o feminista convinsa,dati-mi voie sa spun,ca va citesc cu deosebita placere!VA MULTUMESC!

BH
spune:
20.05.2008, 10:58
Din gresala in gresala, pre concluzia finala.

De mult nu am mai citit un astfel de articol in care cea care la comis, dupa ce ca-l scrie la comanda, mai si incearca sa manipuleze la nivelul vadit grosolan cititorii ca apoi sa-l si semneze: Ioana Ene , nume al rusinii in meseria de gazetar. Iata de ce:
1)Iliescu a detinut functii inalte in PCR (a fost mazilit de Ceausescu, si pus director la Ed. Tehnica); pe cand Basescu NU ( a fost reprezentantul Navrom la Amsterdam, functie ocupata pe baza de dosar de partid si nu prin concurs , sau alegeri).
2)Basescu, spre deosebire de Iliescu, condamna comunismul dar ii promoveaza metodele (nepotismul, vezi penibila alegere a competentei fice a "presedintelui" in functia de secretara a organizatiei de tineret , model democratic din Coreea)
3)Iliescu inchistat in trecut, sarac si cinstit, Basescu "reformat", bogat si corupt.
4)Sustinastorii lui Iliescu, batrani nostalgici, ce dipar in timp; ai lui Basescu tinerii parveniti a caror numar creste cu fiecare clipa.(arata tot comentariul)

Daniel B.
raspunde:
20.05.2008, 12:55
??????

Hmmmm ... Batrane BH ... la ce ai scris acolo presupun ca ai trecut de 50-60 de ani .. si abia ai descoperit internetul.... Tu chiar crezi ceea ce ai spus nu ? Ca iliescu e calm si previzibil si ca e sarac si cinstit? Ca iliescu nu a practicat deloc Nepotismul? Pana aici sa zicem ca te inteleg multi ... dar cum ai tu tupeul sa spui : "tinerii parveniti a caror numar creste cu fiecare clipa" ???? Ai dat in multa lume tataie. Tinerii astia parveniti sunt cei care s-au saturat de comunistul de Nea Nelu. Si aici nu vorbesc de cei care il sustin pe Basescu. Sunt foarte multi tineri care sustin si alte partide : PNL, PNG si PRM pentru liderii radicali, .... hmmm scuze .. cred ca astea sunt toate cele sustinute de ceva tineret (fara suparare ptr restul doar ca nu cunosc) . Asa ca bai animalule... retrage-te tu frumos la tara si voteaza-l pe Iliescu al tau ... o sa ii plangi la mormant peste ceva ani asa cum probabil ca faci si la mormantul Tovarasului!!!

Victor Pitigoi 20.05.2008, 10:58
FELICITARI DOAMNEI IOANA ENE

Excelent, articolul doamnei Ioana Ene. Intr-adevar, politica romaneasca s-a focalizat pe vectorii Iliescu-Basescu. As puncta, totusi, si eu, cateva diferente:
1. Dl. Iliescu ramane aceeasi conserva cu termenul expirat, din ce in ce mai indigista. Dl. Basescu a evitat statutul de conserva si l-a preferat pe cel de supa reincalzita. Reincalzita, inseamna inca digerabila.
2. Dl. Iliescu se cramponeaza de rampa, ca acel tenor imbatranit, care, decazut la opera, mai dizeza onorific pe ici, pe colo, prin cabarete, spre bucuria admiratoarelor de altadata. Dl. Basescu, mai prezent pe pudium ca oricand, nu nu se lasa pana nu culege aplauze la scena deschisa.
3. Dl. Iliescu isi cauta fericirea din propriile cioburi de iubire. Dl Basescu i-a facut pe altii tandari, anume ca sa ramana el personal intact. Cel putin, deocamdata
4. Dl. Iliescu reprezinta trecutul, dar nici dl. Basescu nu reprezinta viitorul. Ca urmare, este inevitabil ca apara un al treilea. Un... (arata tot comentariul)