Stiri minut cu minut

Lupte politice pe indemnizatia pentru mamici Joi, 15 Mai 2008, ora 17:15

Micsoreaza fontul     Mareste fontul

Social democratii vor depune, luni, la Camera Deputatilor, o initiativa legislativa prin care indemnizatia maternala sa reprezinte 85% din venitul lunar brut, a anuntat seful departamentului de educatie al PSD, Ana Birchall, citata de NewsIn.

Ea a precizat ca initiativa legislativa doreste sa repare discriminarile facute mamelor care au salarii mai mari si care, din cauza mijloacelor financiare, erau obligate sa se intoarca cat mai repede la munca.

"Prin OUG 148/2005 se penalizau femeile cu salarii mari. Este nedrept. Trebuie sa incurajam femeile sa aiba si o cariera, dar si o familie ", a declarat sefa departamentului de educatie al PSD.

Totodata, prin modificarile propuse de social-democrati se urmareste si stoparea discriminarii intre mamele salariate si cele nesalariate, sau intre cele care nu primeau niciun leu daca nu plateau impozit pe venit minim 12 luni.

Astfel, atat mamele care au lucrat mai putin de un an, cat si cele care nu au muncit deloc inainte, precum studentele sau casnicele, vor primi o indemnizatie de 600 de RON.

Ana Birchall a mai anuntat ca va discuta si cu celelalte formatiuni politice pentru ca legea sa aiba succes in Parlament.

PD-L si PNL nu sunt de acord

Parlamentarii PD-L si PNL chestionati de NewsIn in legatura cu initiativa legislativa a PSD nu sunt de acord cu acest proiect, sustinand ca incurajeaza doar un mic procent din mame si ca este discriminatoriu.

Senatorul PD-L Paula Ivanescu crede ca initiativa PSD este discriminatorie. "Numai 5% dintre femeile din Romania au salarii mari, deci aceasta lege ar servi doar acestui procent. Acestea sunt femei de cariera, fac de obicei un singur copil si nu stau acasa mai mult de patru-cinci luni", explica senatoarea.

Ivanescu mai spune ca femeile cu venituri mari isi fac asigurari pentru a-si acoperi cheltuielile de maternitate si ca aceste polite ar putea sa reprezinte solutia pentru aceasta categorie de salariate.

"In mod normal, statul ar trebui sa plateasca aceeasi indemnizatie tuturor, pentru a fi echitabil, altfel, prin initiative de acest gen, inclusiv acordarea unei indemnizatii pentru mamele care nu muncesc, incurajam oamenii sa astepte ceva de la stat", conchide ea.

Nici fostul ministru PD al Muncii, Gheorghe Barbu, nu pare prea incantat de initiativa Anei Birchall de la PSD. Barbu spune ca initiativa PSD "nu are nicio legatura" cu social-democratia. Si el a aratat ca o indemnizatie diferentiata le avantajeaza pe mamele cu venituri mari, care sunt considerabil mai putine decat cele cu venituri mici.

"Doamnele cu venituri mari au si alte posibilitati", a mai adaugat el. "In Parlamentul actual al Romaniei orice este posibil, nu mai conteaza decat voturile", a spus democrat-liberalul, intrebat daca initiativa PSD este sustenabila. "Tot Guvernul Nastase a modificat legea, in 2003, cand a instituit plafonul unic. Atunci PNL-PD a facut o adevarata demonstratie", a amintit el.

Deputatul PNL Adrian Miutescu, membru al Comisiei pentru munca si protectie sociala, crede ca initiativa social-democratilor are doar scop electoral si este promovata numai pentru ca este in desfasurare campania pentru alegerile locale. Miutescu a mentionat ca un astfel de proiect are potentialitatea de a aduce voturi, dar trebuie vazut foarte clar care sunt sursele de finantare. Deputatul liberal s-a ferit sa raspunda transant daca PNL va sustine initiativa, pe motiv ca este nevoie ca inainte sa vada exact ce surse a prevazut PSD.

Modul de acordare indemnizatiei maternale in forma actuala, adica o suma egala pentru toate mamele contributoare la stat (la acea vreme reprezenta 85% din salariul mediu pe economie), a fost instituita in timpul guvernarii Nastase, care a inlaturat efectele unei legi din timpul CDR care prevedea ca mamele sa primeasca 85% din salariu, exact ce propune acum PSD.

Articol citit de 1448 ori


Sursa: Ziare.com
RSS Newsletter
Comunitate
Ordoneaza dupa data postarii:  Crescator | Descrescator
Ioana spune: 15.05.2008, 17:26
Sunt de acord

Ar fi normal sa se incurajeze si mamele cu salarii mari sa faca mai multi copii.Ar fi si mai bine din mai multe puncte de vedere, nu credeti?

0 Vot negativ +4 Vot pozitiv +4
mamica raspunde: 15.05.2008, 18:51
Stinmata dna Ioana

Ar fi frumos ca Guvernul sa faca Crese civilizate pentru ca o mama sa poata merge la serviciu si sa-i castige existenta copilului,caz contrar cultivam parazitismul timp de 2 ani in cazul fiecarui copil, platiti si fara munca efectiva in folosul societatii.Exista multe doamne pensionare care pot fi contractate ca bone pt.cei bogati.Familiilor modeste sa li se asigure de catre Guvern crese cu program prelungit.
Dece in SUA si alte tari civilizate nu se practica aceasta metoda pe care cateva doamne parlamentare vor sa o transforme in Lege contra voturi electorale?.Concediile de maternitate in tarile mentionate sunt doar de 1(una) luna.Pomenile pe care se doreste a fi facute sub pretextul noilor nascuti pot fi inclocuite cu salarii demne pentru mame.Ca sursa de finantare amintesc una- comisioanele incasate din afacerile cu Statul roman.

0 Vot negativ +3 Vot pozitiv +3
viitoare mamica raspunde: 02.06.2008, 13:45
sunt de acord si eu

nu vreau sa fiu rea si nici nu vreau sa fiu inteleasa gresit, vb de principiu si eliminam exceptiile
de ex. mamae cu salarii mari=educatie, cultura, scoala=copii educati?! viitori intelectuali ?!...etc, ma gandesc aici la mersul firesc al lucrurilor, ceea ce e cam normal si nu iau in calcul exceptiile; deci viitoare societate ar avea teoretic pe ce se baza......nu pe tiganii si altii care fac copii la norma pentru acest ajutor de 800 ron

0 Vot negativ 0 Vot pozitiv 0
S-a mai discutat!

Cred ca o sa aiba acelas succes ca si acum cativa ani .

0 Vot negativ +2 Vot pozitiv +2
Mamele salariate sunt idreptatite sa primeasca mai multi bani

Intodeauna a fost o problema pentru mamici.
Inainte de '90 memicile primeau o indemnizatie si cu oarece istetime stateau acasa pentru ingrijire copil "bolnavior" pana aproape de un an, cam pe 70%din salariu, diferenta de urgenta medicala ramanea la doctor.
Mamicile cu 3 sau mai multi copii primeau o indemnizatie de 25% din salariul minim pe economie 400 de lei.
Azi printr-o nedreptate ce-i 400 de lei sau dus pe apa sambetei iar cele care au ingrijit 3 sau mai multi copii au sansa unei pensii de mizerie, prin cumolarea unui numar mic de ani pentru o pensie decenta. Nu mi se pare normal.
Nu mi se pare normal nici ca o mama care are in spate ani de studiu si o meserie sa fie platita ca o alta persoana care nu a putut sau nu a vrut sa aibe serviciu.Nu stiu daca 85% este mult sau putin, dar cred ca este normal ca sa primeasca mai mult pentru a incuraja si munca si familia.

0 Vot negativ 0 Vot pozitiv 0
Revolta Roz spune: 15.05.2008, 20:20
incredibil !

Senatoarea Ivanescu este, pur si simplu, incredibila. Citez : ''Acestea sunt femei de cariera, fac de obicei un singur copil si nu stau acasa mai mult de patru-cinci luni", explica senatoarea. Vreau sa ii spun doamnei urmatorul lucru. Sunt femeie de cariera, am un venit rezonabil, dar nu pot lua decizia de a avea un copil intr-o Romanie in care indemnizatia pentru maternitate abia imi asigura banii pentru scutece. Iar legat de ... cele 4-5 luni de asa-zisa maternitate, pe care o anticipeaza doamna senator, am sa o rog sa isi tina ''analizele'' pentru dumneaei. Nu asa se cresc copii normali, educati si inteligenti. In 4 luni, si cu ... jumate de norma. Si in stress. Vreau sa o intreb daca ilustra sa mama a lasat-o cumva in grija doicii de la 4 luni ... Doar asa se explica halul de gandire pe care il afiseaza.

0 Vot negativ +5 Vot pozitiv +5
jo spune: 15.05.2008, 21:45
Bataie de joc!

Probabil madam senatoarea nu are copii.
Si eu sunt o femeie de cariera, si daca nu ar fi veniturile extra ale familiei nu ne-am fi putut descurca cu cei 8 milioane.
Mi se pare ipocrizie din partea PSD sa scoata acum aceasta lege cu procent din salariu, atata timp cat ei sun cei care au unoformizat indemnizatiile.
In alte ordine de idei, le convine multora sau nu, adevarul este ca sunt persoane care fac multi copii tocmai ca sa traiasca din acele 8 milioane (daca va intreba cineva unde sunt acele persoane, sa mearga intr-o maternitate sa vada).
deci copiii de intelectuali sunt din ce in ce mai putini.....traiasca frumoasa noastra tara si conducatorii ei.

0 Vot negativ +2 Vot pozitiv +2
Dreptate si Adevar raspunde: 15.05.2008, 22:22
Cata nesimtire si imbecilitate!

Madame, esti incredibil de ilogica! Sau neserioasa.

Pe de o parte, vrei ca toti cetatenii tarii sa-ti plateasca o indemnizatie de mama proportionala cu salariul avut, tie ca "femeie de cariera", adica mult mai mult decat cei 800 de lei de acum. Asa, de-a moaca. Deoarece inca din 2004, de cand s-au redus contributiile sociale, nimeni nu mai contribuie special pentru aceste indemnizatii de crestere a copilului. Acum le platim toti, prin intermediul impozitului general.
Pe de alta parte, cu maxima nesimtire ne anunti ca mamele sarace fac copii special pentru a trai din cei 800 de lei de azi si sugerezi sa nu mai primesca acesti bani.
Pai tu nu vrei acelasi lucru, sa traiesti din banii nostri, dar mult mai multi decat primesc mamele sarace?!!!

In Romania se nasc anual cam 130.000 de copii. Doar 5% din mame sunt cele care se bocesc azi si-mi cer mie sa le dau o groaza de bani,sa nu le scada standardul de viata si sa rareasca cumva sedintele de SPA... (arata tot comentariul)

-2 Vot negativ -2 Vot pozitiv 0
jo raspunde: 15.05.2008, 23:13
Ne(dreptate) si prostie!

Tu ai macar habar despre ce vorbesti?
Care e impozitul general? Poate stii tu ceva ce noi nu stim.
Nu, ce spuneam eu - si vad ca trebuie sa "traduc" pentru cei mai putin dotati intelectual este: fiind o persoana de cariera - si nu am de ce sa ma rusinez cu asta - am platit statului in anii de servici de pana acum, si voi plati si dupa aceea contributii care lunar depasesc cu mult cei 8 milioane pe care mi-i da statul mie. Tocmai de aceea mi se pare normal ca statul sa ma plateasca proportional cu contributiile pe care i le-am dat si eu lui.
Esti ori naiv ori total rupt de realitate: familii intregi traiesc de pe urma celor 8 milioane primite de o mama, dar, cum probabil nu ai avut de-a face cu asa ceva habar nu ai si aberezi. Asta e realitatea pe care nu vrei sa o accepti.
Stai linistit, cele maxim 13.000 persoane isi cer banii lor cu care tin statul.
Asa ca stimabile, cred ca tu traiesti in continuare pe banii pe care i-am dat eu statului, nu eu si... (arata tot comentariul)

0 Vot negativ 0 Vot pozitiv 0
Dreptate si Adevar raspunde: 16.05.2008, 00:08
Putina matematica pentru "inteligenta de cariera"

Daca citesti ordonanta 148 vei vedea ca indemnizatiile pentru cresterea copilului se platesc de la bugetul de stat, adica din impozitele platite de noi, NU DIN CONTRIBUTIILE SOCIALE. Din contributiile sociale se platesc pensii, ajutoare de somaj, concedii medicale si chiar si indemnizatia de maternitate data de statul roman pentru concediul de maternitate de 146 de zile. De la bugetul se sta, adica din impozitul pe venit platit de mine si de tine - cand muncesti! - se platesc o groaza de lucruri, inclusiv indemnizatia pentru cresterea copilului pana la varsta de 2 ani.
Daca fiecare dinte noi platim impozit pe venit 16% din salariu, indiferent de nivelul salariului, reiese ca pentru o singura luna in care vrei sa primesti indemnizatie de 85% din salariul avut anterior nasterii consumi impozitul pe venit platit de tine in alte 5, 3 luni. Adica, in cei 2 ani cat stai acasa sa cresti un copil, consumi echivalentul a 10,6 ani de plata a impozitului pe salariul tau anterior. Daca... (arata tot comentariul)

0 Vot negativ +1 Vot pozitiv +1
Dreptate si Adevar raspunde: 16.05.2008, 00:29
ERATA

Daca indemnizatia ar fi de 85% din salariul mediu brut pe economie, valoarea acestei indemnizatii ar fi de 1317 lei, nu 1200 cum gesit am estimat mai sus. Ar fi destul de mare.

0 Vot negativ 0 Vot pozitiv 0
Labrador raspunde: 16.05.2008, 08:44
Alta "matematica"

Pt Dreptate si adevar"
Poate ai dreptate cu calculele facute dar sunt curios ce impozit ramane statului dupa plata celor 800 ron de la celelalte mamici care au muncit pe salariul minim pe economie. Macar mamicile care au si o cariera isi platesc practic singure indemnizatiile alea
Problema se mai pune si altfel. Mamicile cu studii si locuri de munca bune au facut dovada unei capacitati intelectuale superioare ce le va permite, cel putin teoretic sa ofere o educatie buna copiilor, care copii vor avea sansa sa aduca un plus de valoare. Incurajati toate ciorile sa faca copii. In ritmul asta o sa fim o minoritate in propria tara.

0 Vot negativ +1 Vot pozitiv +1
jo raspunde: 16.05.2008, 09:17
Da, ai priceput!

Stai linistit, ca nu mai pot face al doilea copil din cauza conditiilor care mi-au fost oferite in spital, la nastere, de statul caruia i-am platit impozite atata timp si de care tu esti atat de fascinat. Asa ca stai linistit, nu ma vei tine nici pe mine si nici pe familia mea din banii tai. Si apropo, nici macar in timpul in care sun eu in concediul de maternitate nu stau pe banii nimanui, pentru ca in tot acest timp si sotul meu contribuie la stat. Capisci tu asta?
Si nu te supara, dar dupa modul in care scrii tu, esti functionar la stat. Deci tu taiesti pe banii mei.

0 Vot negativ 0 Vot pozitiv 0
Mum spune: 16.05.2008, 08:49
impozitul e diferit!!!!!!!

impozitul platit la stat e diferit, in functie de salar, deci o mama care plateste de-a lungul anilor de 3 ori mai mult impozit decat altele, e normal si firesc sa primeasca si mai multi bani cand sta acasa cu bebe. Copilul are nevoie de mama pana la 2 ani, nu de o bona angajata si platita din diferenta de salar pe care mama o primeste pt ca incepe munca dupa 4 luni de la nastere!!!!!!!! legea e discriminatorie pozitiv pentru pesoanele cu venituri reduse, in opinia mea!

0 Vot negativ +1 Vot pozitiv +1
viitoare mamica spune: 16.05.2008, 12:06
Sunt si eu de acord cu indemnizatia de 85%

Am cotizat si eu timp de 18 ani la bugetul de stat cu sume frumusele din salar. Iar acum, la primul nostru copilas sa primim doar 600 Ron - mi se pare aberant si discriminatoriu. Este cazul sa se plateasca in functie de salar cum era acum cativa ani! Asa e corect!!!

0 Vot negativ 0 Vot pozitiv 0
un intelectual oarecare spune: 16.05.2008, 14:04
Senatoarea melcilor

Femeia asta ori e foarte proasta, ori o doare in spit de oamenii educati si decenti din aceasta tara. dar de fapt de ce ma mir??!! e mai bine sa fie cit mai multi copii provenind de la oameni cu 4 clase fara acte, pentru care 600 ron reprezinta un salariu excelent ca sa stea sa o frece acasa, decit copii de intelectuali care VOR sa isi cresca odraslele 2 ani (macar). Aceste femei nu stau doi ani acasa pt ca nu le pot oferi copiilor ce au nevoie din 600 ron. de aceea se intorc la birou, nu pentru ca "isi doresc cariera"

lasind la o parte aspectul fooooarte echitabil prin care din salariu se opreste procent (adica suma mare din salariu mare, logic madam senatoareo!) si inapoi se da suma fixa! rusine este un cuvint complet necunoscut pentru acesti nesimtiti care ne conduc!

0 Vot negativ +3 Vot pozitiv +3