Ziare.com Actual
Alege un alt profil

Suntem un popor de iresponsabili? Marti, 07 Octombrie 2008, ora 12:27

Micsoreaza fontul     Mareste fontul

De multe ori am auzit intrebarea: de ce ii trebuie Romaniei atat de mult timp sa evolueze si sa ajunga din urma tarile occidentale, luate ca reper de civilizatie si dezvoltare economica?

Existau, de fiecare data, diverse raspunsuri, incercari de a argumenta cu dificila trecere prin comunism, demersurile haotice de a gasi un drum in prea lunga perioada de tranzitie de dupa 1989, inclinatiile noastre vizibile mai degraba catre balcanism decat spre disciplina occidentala etc.

Dar, de fiecare data, discutia se termina cel putin cu un optimism moderat, de genul "suntem pe drumul cel bun, macar nepotii nostri se vor bucura de altceva".

Evenimentele din saptamana care tocmai se termina m-au fortat insa sa ma intreb daca problema nu este mult mai grava, puternic inradacinata in noi: suntem oare iremediabil un popor de iresponsabili?

De la soferii de autobasculante care le plimba iresponsabil pe DN cu benele ridicate, la constructorii de pasarele - peste si sub care trec oameni -, care cred ca imbinarea tonelor de fier se poate face la fel ca la custile de caini, pana la doctorii care stau sa sa gandeasca o saptamana pentru a da un raspuns fetitei de 11 ani violate, pentru care fiecare zi care trece face cat o viata.

Si ajungand la alesii poporului, care dau legi in bataie de joc, intr-un dispret total fata de cei care trebuie sa-si croiasca viata dupa ele si care se ascund ca sobolanii prin cotloane atunci cand trebuie sa-si asume o decizie importanta pentru evolutia democratica a acestei tari.

Si, desi e vorba de niste "cazuri", problemele nu sunt unele punctuale. Soferul basculantei putea sa fie oricat de iresponsabil, tragedia de pe DN 1, soldata cu un mort si doi raniti grav, nu ar fi avut loc daca Politia si-ar fi facut datoria si l-ar fi fortat sa respecte legile.

Constructorul pasarelei, oricat de iresponsabil ar fi fost, nu ar fi putut lasa tonele de fiare prinse doar in pioneze, daca nu ar fi fost cineva - probabil "motivat" corespunzator - care sa-i atribuie lucrarea, desi acesta excela doar in construirea de custi pentru caini. Si nici daca cei care au receptionat lucrarea de la Ministerul Transporturilor nu ar fi inchis ochii la neglijenta criminala cu care fost executata.

Doctorita pe care am auzit-o spunand, cu dezinvoltura, ca s-a decis in "procedura de urgenta" - adica intr-o saptamana! - daca sa "dea mai departe" dosarul fetitei de 11 ani violate de unchiul ei si insarcinata in 20 de saptamani, oricat ar fi fost de iresponsabila, s-ar fi miscat poate mai repede daca ar fi fost constransa de un sistem medical sanatos.

La noi, in schimb, in mod consecvent, sistemul medical a ascuns, protejat si in consecinta a perpetuat, toate greselile medicale cauzate de indiferenta si iresponsabilitatea unor medici.

In ce priveste alesii, pentru unii dintre noi, iresponsabilitatea este doar un sinonim fara nuante si fara dubii pentru parlamentarii romani. Aproape ca nu a mai uimit pe nimeni lipsa de cvorum a deputatilor la sedinta in care trebuiau sa se pronunte asupra inceperii urmaririi penale in cazurile Mitrea si Nastase.

Si nu cred ca umilirea totala pe care nu se sfiesc s-o practice este urmare a faptului ca se apropie de finalul mandatului. Mai degraba, experienta anilor trecuti le-a aratat ca sistemul este extrem de permisiv si nu exista niciun fel de sanctiune - nici administrativa, nici politica si nici macar una electorala, la urmatoarele alegeri.

Este un fapt si ca, in fiecare saptamana, langa noi, acasa, pe strada, la circa financiara sau la serviciu, putem gasi nenumarate exemple de iresponsabilitate. Pe care le observam, poate ne enerveaza, le comentam cu prietenii, dar nu le sanctionam, pentru ca nu ne ajuta sistemul. Insa oare, nu este si vina noastra, ca am renuntat sa speram ca putem schimba ceva? Nu este si asta o forma de iresponsabilitate?

Campanie citita de 3586 ori


Sursa: Ziare.com
RSS Newsletter
Suntem un popor de iresponsabili?
Rezultatele votului:
89 % DA / 11 % NU
Comunitate
Ordoneaza dupa data postarii:  Crescator | Descrescator
tamerlan
spune:
19.08.2008, 22:31
De *** si de lasi . Laudarosi si paduchiosi

Da!! Suntem iresponsabili. Ne-au constrins comunistii la negindire si asteptam ca altii sa ne faca treaba , sa ne rezolve problemele . Suntem puturosi(o spun eu unu care am peste 8600 angajati si din '92 am tot selectat si dat afara cam 25000 mii de betivi, hoti, lenesi, revolutionari -astia voiau sa imparta averea mea la muncitori-mincinosi etc). Toti romanii vor sa se culce cu o hirtie de 10 lei sub perna si dimineata sa se trezeasca cu o hirtie de 500 lei , toti viseaza la imbogatire fara munca. Iresponsabili prin ceea ce spunem , prin ceea ce votam etc Sunt supernationalist dar nu pot sa nu remarc cind merg in Ardeal ca acolo sunt alti oameni, romini sau neromini, toti mincesc, toate terenurile sunt cultivate , au respect, cinste si demnitate . Dar tara nu este numai Ardealul. Abuzam , corupem , inselam . In toate activitatile . E normal?? Da , daca urmam exemplul alesilor, cei mai alesi ai neamului.Suntem vai de mama noastra, si riiosi si cu coada sus.

GENU
spune:
10.08.2008, 02:55
sistemul este de vina

legi prost concepute .Cei lipsiti de aparare sunt copiii,femeile,batrinii,animalele sunt cei care sufera din cauza violentei.

lia_stoenescu 23.07.2008, 01:34
DIFERENTA DINTRE A AFIRMA SI A INTREBA

...M-am straduit sa parcurg toate comentariile declansate de articol...Spun "m-am straduit", pentru ca sunt foarte multe si nu este deloc usor...Sunt unele interventii pertinente, altele- ca sa fie, dar sa fim sinceri cu noi insine: fiecare din noi isi pune, de dureros de multe ori, intrebarea pe care autorul articolului a ales-o, ca ziarist profesionist (nu incape dubiu in acest sens), pentru a atrage atentia. Niciunul dintre noi nu poate sustine ca ceea ce vede sau aude la tot pasul, in juru-i, ar trada o stare de normalitate. Iar a fi lucid nu are nimic de-a face cu calitatea de patriot. Ziaristul asta face: este lucid, asemenea unui chirurg care, cu bisturiul in mana, evalueaza realele sanse ale pacientului din fata sa. Oricat ar fi de riscanta operatia, TREBUIE sa intervina! Condeiul-bisturiu al jurnalistului va lasa cicatrici, dar ele sunt dovada ca s-a intervenit pe organismul bolnav...Intrebandu-se si intreband, omul ne da o sansa: aceea de a fi sinceri cu noi insine!

nic deck
spune:
19.07.2008, 21:28
jos i######

nu-i nemuritoare j++++.

Sireteanu
spune:
18.07.2008, 19:23
Franc

Te vrei optimist dar te zcalzi in mocirla promiscuitatii. In ce priveste formarea mea se datoreaz[ acelor ascendenti directi , care cu studii la Paris mi-au fost idealul si care datorită inaintasilor tăi alcătuiti din hoardele teroriste i-au persecutat si terorizat, doar pe motiv ca erau invatati si cu constiintă de neam au contribuit la ridicarea nivelului alături de un Iuliu Hatiganu, sau George Călinescu, chinuiti la rindul lor de inaintasii tăi inculti cu pretentii de făuritori al omului nou. După cum vezi nu ati creat nimic, fiindcă au iesit oameni de nivelul tău care incearcă să uniformizeze intelectuali cu inculti care locuind alături cei din a doua categorie pretind respect, pentru torturile săvirsite uitind ca inspira aer necultivat. Cum poti tu sa te consideri din acelasi popor cu Monica Lovinescu pe care hoardele din care faci parte au schingiuit-o , dar la *** ei in mod fals vărsati lacrimi de crocodil
Nu uita că la Colectivizare dacă stii hoardele al... (arata tot comentariul)

Ghita
raspunde:
21.07.2008, 00:05
Zi mai clar cine sunt inaintasii tai

Zi mai clar cine sunt inaintasii tai, bati campii tare si nu am priceput daca esti roman sau nu.

Maria.
spune:
18.07.2008, 16:09
santem un popor de iresponsabili

Da este adevarat ca santem un popor de iresponsabili dar si nepasatori tot odata,si rau educati.Romani cand vad un om la rau si pot sa il ajute ii intorc spatele cat pot de mult nu incearca sa il ajute nici decum,in schimb daca vede o persoana la necaz si ca ii sarac si ii merge rau se bucura cat pot de tare,santem un popor de nimic si imi este rusine ca sant romanca,cu asa popor.Sant din Turda judetul Cluj,si intro zi eram pe autobus veneam spre casa vreo 3 stati am venit cu autobusul.Si in autobus era un boschetar care la un moment dat sa luat de mine asa din bun senin,caci era baut si cand am incercat sa ii spun sa ma lase in pace,el a inceput sa ma injure si sa ma agreseze verbal,chiar in fata la taxatoare nu ia zis nimic,si nici macar o persoana din acel autobuz sa imi ia apararea,nici vorba toti taceau ca si cum ar fi mutit.Macar ca am cerut ajutorul si la sofer si mi-a ras in fata,desi avea obligatia sa opreasca la politie si sa il dea pe mana lor,si atunci ce tara santem?MA... (arata tot comentariul)

hbunny 12.07.2008, 16:47
Da

Eu zic ca raspunsul e destul de simplu si de clar: Da romanii, luati per ansamblu, sunt un popor de iresponsabili, care inca nu au priceput ca problema nu porneste de la politicienii nostri scumpi si dragi ci de la marea masa a oamenilor care nu vor sa se informeze, sa ia deciziile in cunostinta de cauza, care prefera sa dea din gura, sa arunce cu noroi, dar nu sa faca ceva bun pentru societate.

Victor Pitigoi
20.07.2008, 13:03
RASPUNS

Da, suntem.
Suntem si nu este nimica de facut

dyc17
spune:
12.07.2008, 10:39
cand (i)responsabi!!??

Auzim,vedem,citim si ne multumim cu atat.Atitudinea din partea noastra ca faina nula de cea mai buna calitate,adica 0000,ce-am ajuns!?.Dupa 18 ani suntem tot in "tranzitie" din toate puctele de vedere.Imaginea tuturor romanilor este creionata de noi insine si atitudinea noastra.Mass-media este alcatuita tot din romani,mai mult sau mai putin patrioti.Totusi suntem oameni si cand esti prins in capcana avantajelor,indiferent de domeniu,probabil ca esti in stare sa arunci cu noroi in colegi,vecini,amici,prieteni,nu mai vorbesc de concurenta,etc.Si atunci daca reflectam asupra personalitatii fiecaruia dintre noi probabil ne identificam cu x sau y personaj iresponsabil,dar ramanem ignoranti,de ce?!,probabil suntem iresponsabili.Sigur,nu este vorba despre o afectiune medicala "iresponsabilitatea",ci despre puterea de a-ti asuma raspunderea si a lua atitudine,calitate care probabil este tot in tranzitie.Si pt a motiva tranzitia=iresponsabilitate hai sa studiem sondajele referitoare la... (arata tot comentariul)

tacutu
spune:
11.07.2008, 08:10
IRESPONSABIL

nu cred ca suntem iresponsabili ca popor,cred ca suntem mai degraba un popor bolnav,condus de o haita de iresponsabili.

PITAGORA
raspunde:
16.07.2008, 10:06
CORECT

ASA E, ROMANIA A INCAPUT PE MANA CELOR CARE AU DAT LOVITURA DE STAT IN 1989 SI ACUM SUFERA PERPETU. NUMAI O NOUA REVOLUTIE CARE SA DUCA LA LICHIDAREA CONJURATILOR IN FRUNTE CU BOLSEVICUL ILIESCU CEL NEMURITOR NE MAI POATE SALVA.

Zed
raspunde:
17.07.2008, 08:22
in mod indirect

suntem responsabili pentru haita care conduce tara. De ce nu iesim la vot ? De ce atunci cand iesim votam ca la meci, nu cetateneste, pentru viitorul nostru si al copiilor nostri ? De ce refuzam sa ne implicam in treburile tarii si lasam haita sa decida ? Din responsabilitate ? NU !

Un colectzionar de opinii
spune:
08.07.2008, 11:22
DAR CHIAR ESTE DE MIRARE ?

Se folosesc multe notziuni (un fel de suport teoretic) fara valoare (adica fara suport practic). Printre ele este si notziunea de educatzie.
Din nefericire nici religia nici ateismul n-au gasit o solutzie. Legea pumnului sau legiferarea jafului si a crimei sunt doar cateva exemple din istorian zbuciumata a lui homo smecheraticus.
Sa fie smecheria solutzia viitorului ?
Smecheria nu distruge omenia ?
SMECHERASI DIN TOATE PESTERILE UNITZI-VA !!!
A RAMAS BUNUL SIMTZ DOAR O NOTZIUNE DEMONETIZATA DE TIP ILICIANIST ?






  Pagina 1 din 4   2  3  4