Bara sus header
Click aici pentru a te intoarce in prima pagina Ziare.com
Alege un alt profil Buton semnul intrebarii
 

Uninominalul - Cronica unei compromiteri anuntate Miercuri, 20 August 2008, ora 16:59

TEXT SIZE:  Micsoreaza fontul Mareste fontul

Articole similare:

REACTII

CE SPUN ZIARELE

ARHIVA

Nici macar n-a cantat cocosul electoral de trei ori ca partidele au si inceput sa sape temeinic la temelia ratiunii votului uninominal. Este o remarcabila dovada de eficienta, trebuie sa recunoastem.

Dar sa ne amintim care erau aceste ratiuni. Se vorbea, in fundamentarea initiativei, de reforma si primenirea clasei politice, ni se spunea ca alesii trebuie sa fie mai apropiati de alegatorii in fata carora raspund individual si carora trebuie sa le apere interesele.

Exceptionale premise! Si ce vedem acum? La capitolul reforma si primenire, esecul se creioneaza chiar inainte de anuntarea listelor cu candidati. Este adevarat, uninominalul ne scapa de cateva nume. Cele mai importante retrageri din Parlament sunt, deocamdata, ale lui Ion Iliescu si Radu Campeanu. La definitivarea listelor am mai putea vedea cateva.

In acelasi timp apar la orizont si cateva nume noi, poate interesante. Nu stiu in cate cazuri vom avea insa ocazia sa ne convingem de potentialul lor cat timp le sunt rezervate, in general, locuri de sacrificiu in colegiile cele mai putin prietenoase. Pe langa aceste nume noi isi fac insa loc si variante halucinante cu sani mai mari sau mai mici, cu voci mai mult sau mai putin unduioase, cu notorietate mare castigata pe scena sau in sport.

Nicolae Furdui Iancu, Victor Socaciu, Mihai Pocorschi, Ducu Bertzi, Oana Zavoranu sunt candidati aproape siguri. Se vehiculeaza si alte nume din aceleasi zone, unele chiar foarte respectabile, dar fara nicio legatura cu profesia de politician.

Cat de tare se va primeni si reforma Parlamentul prin revenirea Monei Musca, am vazut deja. Mitica Dragomir sigur n-a renuntat sa-si caute colegiu, iar sansele nu-i sunt tocmai mici.

Marea majoritate a candidatilor sunt de fapt aceiasi, parcati strategic in colegii mai mult sau mai putin sigure, in functie de importanta politicianului. Vedem cum "greii" partidelor si-au pregatit locuri caldute astfel incat sa nu transpire prea mult in campanie, nici de efort si nici de emotie.

De exemplu Mircea Geoana candideaza in colegiile doljene Dabuleni si Segarcea, adica doua colegii rurale, cu electorat traditional PSD unde este ca si ales. La randul sau Adrian Nastase fuge la Mizil, unde cerul e mai albastru si inca o tura de imunitate mai aproape.

De ce nu s-ar lupta cei doi in colegii bucurestene, unde domiciliaza si unde lucreaza ca vajnici si curajosi lideri de la centru, nu-i asa? Nu-i asa, pentru ca fuga desi e rusinoasa e sanatoasa si cei doi stiu ca in Capitala au sanse minime.

Cat despre legatura cu alegatorul ale carui probleme parlamentarul trebuie sa le cunoasca si ale carui interese trebuie sa le promoveze, avem aceeasi problema. Ma intreb, ca sa pastram exemplul, ce legatura o avea Mircea Geoana cu electoratul din Amarastii de Jos si de Sus, din Ghercesti, Ghindeni, Calopar, Carna sau Ghidici?

Mare ar fi mirarea ca luat repede sa stie ca acestea sunt nume sunt ale unor localitati din colegiile unde candideaza. Si apoi, dupa ce va fi ales, cum va putea el, lider de la centru, preocupat sa conduca destinele si strategiile partidului, cine stie, poate chiar premier, sa bata saptamanal sau macar lunar ulitele pentru a afla ce-i mai doare pe calopareni, carneni sau ghercesteni?

Cum se va consuma legatura insparabila si nemediata cu electoratul? Si intrebarea este valabila pentru oricare dintre liderii de la centru trimsi sa culeaga zestrea de voturi a primarilor si presedintilor de consilii judetene care controleaza colegii cu grija decupate.

Si chiar daca nu vor invinge uninominal, un numar rezonabil de voturi combinat cu criteriile complicate ale redistribuirii ii vor trimite din nou in Parlament pe cei respinsi de electorat. Iar votul lor acolo va avea aceeasi valoare cu a unui autentic ales uninominal.

Iar la sfarsit, poporul care oricum nu prea intelege nimic din noul sistem de vot se va trezi ca, de fapt, nu s-a schimbat aproape nimic.

Cativa dinozauri mai putini si cativa cantareti in plus nu schimba fundamental compozitia unui Parlament care are nevoie de o primenire fundamentala pentru a redeveni cu adevarat reprezentativ si legitim. Singurul rezultat palpabil va fi inca o compromitere in practica a unei solutii teoretic sanatoase.

Ioana Ene


Articol citit de 2310 ori


Sursa: Ziare.com
RSS Newsletter
Comunitate
Ordoneaza dupa data postarii:  Crescator | Descrescator
ADIO, ILIESCU !

Uninominalul, asa cum s-a nascut, cu forcepul, este, totusi, un pas inainte.
• E destul ca am scapat de Iliescu, care ne statea la toti ca un cui in talpa democratiei.
• Poate, si de Radu Campeanu.
• E destul ca demagogul de serviciu Geoana fuge, cam cu coada intre picioare, sa-l voteze urmasii ceapistilor dintr-o comuna doljana, recunoscand astel ca, la oraseni, sansele sunt zero.
• E destul ca rasfatatul Bombonel fuge, tot cu coada intre picioare, sa incerce marea cu degetul tocmai la Mizil.
Una peste alta, uninominalul nu este ce trebuia sa fie, dar tot este mai mult decat nimic

Victor Pitigoi
20.08.2008, 12:26
COMPLETARE

** Am vrut sa spun ca uninominalul este un mic pas inainte.
** Dupa alegeri, vor vedea si naivii nu numai fraierii, ca este nevoie de un pas mai mare.

bulucea
raspunde:
20.08.2008, 13:21
ai perfecta dreptate....

....victore,e un pas inainte fara indoiala desi tare mic.eu ma tem insa nu de ce parlament va iesi in urma lui ci de faptul ca daca iese naspa vor trebui sa treaca iar 4 ani spre a indrepta ceva...si asta e mult....si asa suntem unde suntem...

koko51955 20.08.2008, 13:39
Daca cetatenii vor fi educati...

...sa-si aleaga numai pe cine cunosc,in care sa poata avea incredere ca va face ceva ptr ei, atunci,intr-adevar,este un pas important inainte. Cine are timp,insa, sa-i initieze, sa-i educe? Dar cine are acest interes?

Victor Pitigoi 20.08.2008, 14:11
raspuns catre BULUCEA

Asa este - ba mai rau, pentru ca nici dupa 4 ani nu va fi usor sa modifice cineva constitutia: cum sa adune peste 50 % din electorat la urne?
Am impresia ca adevaratul uninominal nu-i nici al nostru, nici al urmasilor nostri, ci al urmasilor urmasilor nostri.
Singura nadejde adevarata este sa se trezeasca populatiea.

ruginitu
raspunde:
20.08.2008, 14:57
" Nadejde" in ruseste="speranta" in L.romana

Nadejdea sta in "speranta" *** draga!
Dar la nivelul (3/4 din romani)de atasament al romanilor la MINCIUNILE Copiilor de Criminali Comunisti, raminem la nivel de "nadejde" aripioara optimista!
Stii draga "pasarel" cine ne-a nenorocit pe noi romanii?
Iata unde: unde "speranta" e numita "nadejde"
"munca" este "truda"
"plinsul" e "jelanie"
"stiinta" e "nauka",
"poporul" e ..."narod"
Iar "gurile rele" spun ca de fapt rusii nu au ei atitea topoare cite "cozi de topor" le pot oferi romanii.
Judeca si matale!

ruginitu
raspunde:
20.08.2008, 15:01
Nea' Pasarel,

ziare.com sunt simpatici, dar exagereaza uneori:
au pus stelutze (in 5 colturi) la cuvintul alintator "p.a.s.a.r.ica!" cu care te-am gratificat! Mare ti-e Cenzura Ta Doamne!

un cetatean derutat
raspunde:
20.08.2008, 15:16
koko(sel)

si tu pe cine cunosti asa de bine ca poti sa bagi mana in foc si sa nu te arzi ? ia educa-ma si pe mine!

Ioan din Chicago 20.08.2008, 17:40
Victore,

Un mic pas inainte ,se mai obtine, si cu un sut mare -n fund. Daca le -numeri dupa ce le-ai taiat este prea taziu.Problema cea mare este ca majoritatea electoratului de varsta mea si a ta sunt inca bine indoctrinati iar tineretul isi "baga picioarele "si nici la vot nu vin ,sau sunt plecati ,ca sa scape de "urgie". Aici este buba cea mare. Am exemple in familie ,100% din tarani regreta comunismul .Atunci se fura pe rupte iar acum trebuie sa munceasca pe rupte .Capitalismul este greu de suportat si-n America daca esti PUTUROS .

Ioan din Chicago 20.08.2008, 17:50
Completare,

Parerea unui om bine documentat. Am muncit 15 ani in America ,luand-o de la munca de jos ,cat n-am muncit in 31 de ani in Romania.N-am avut concedii si am lucrat 10 ore .Am doua pensii bune si atat si poate salamul a avut mai multa soia.

Geo
raspunde:
20.08.2008, 13:06
poporul

Uninominal poate fi compromis numai de cetatenii Romaniei la alegeri. Pana atunci fiecare are dreptul sa nominalizeze pe cine vrea.Nu e nevoie sa ai Oxford-ul ca sa fi un bun parlamentar.Iti trebuie in primul rand cinste si bun simt.Si dorinta de a face ceva in viata nu numai sa stai si sa critici pe cei care incearca sa faca ceva.In Romania cu cat faci mai mult cu atat esti mai criticat iar daca ai mai si adunat ceva bani esti deja trecut la capitolul dusman al poporului.

Vali
raspunde:
20.08.2008, 13:17
...si cand Basescu spunea si insista ca avem nevoie de...

vot nominal pur,cloaca politica s-a pus dea curmezisul!
Actuala varianta,daca va ajunge la ...nastere, va fi una foarte putin reformatoare!
...si cred ca vom continua tranzitia si ....traditia bolsevico-damboviteana,sub privirile naive,inconstiente si complice ale votantilor nostri!
Traiasca incercatul nostru ...bobor!

Alexandru Ioan Cuza
raspunde:
20.08.2008, 15:12
Draga A. I. Cuza-Pitigoi

Daca vorbesti in numele meu, spune adevarul intreg, nu pe bucatele. Altfel nu esti credibil si imi faci si mie numele de ocara.

Ioan din Chicago
20.08.2008, 16:54
Nu este prost cine cere este prost cine da.

Mare adeavar . Nu este ,prost cine candideaza este prost cine-l voteaza .Cu un electorat care ,adora "Vacanta Mare" si telenovela" Elodia" ,ce pretentie poti avea. La un asa electorat ,numele vehiculate sunt prea emancipate.Cititi CANCAN ,ziarul Libertatea si-mi veti da dreptate. Oare Geoana, de ce se duce sa planteze pepeni, la granita cu Suca ?

A dori sau a nu dori uninominal...

Uninominalul e sansa romanilor de a curata clasa politica. curata in ambele sensuri, si de a trimite in Parlament politicieni cat mai curati dar si de a termina cu majoritatea dintre actualii politicieni care isi bat joc de popor. Va depinde de alegatori daca intre Victor Socciu si Sever Voinescu considera ca primul ar facepolitica mai eficient. Aici se pune problema informarii populatiei. Sa nu aiba pretentia ca deputatul pe care il alege sa intervina pentru asfaltarea aleii din fata blocului. Deasemenea sa inteleaga ca alegerea parlamentarului care te reprezinta nu e un concurs de Miss sau de alegerea melodiei pentru Eurovizion. O mare prte din electorat asa percepe votul, ,,votam cu cel mai simpatic".
La politicieni le este frica de uninominal, si stiti de ce? pe de-o parte sunt expusi ,,goi" judecatii poporului si s-ar putea sa piarda pentru ca nu am muncit pana acuma pentru popor, sio pe de alta prte sunt expusi judecatii poporului pe care pan acuma l/au prostit si manipulat... (arata tot comentariul)

Victor Alistar 20.08.2008, 15:30
Nu v avantati

Nu uitati ca saptamana viitoare se discuta la tribunalul Bucuresti contestatia PRM asupra legalitati O.U. a guvernului.


raspunde:
21.08.2008, 12:22
si ori aveti.....

.....ceva speranta tovarasu?aiurea,a fugit puiu' cu ata!Asta s-a castigat acum:se mai scutura romanica de dinozauri...

Unul in drum
spune:
20.08.2008, 15:38
Un articol interesant, dar...

Stimata Doamna Ioana Ene cred ca azi nu prea ai mai avut bani pe card. Dar observ ca articolele in care ataci un anumit partid sunt bine platite.
Sa nu imi spui ca sunt singuri parlamentari care candideaza in alta aprte decat Bucurestiul.
Dar nu am chef de polemica deontologica (sic). Vream doar sa intreb cat costa articolul ca vreau sa ma bag si eu in presa.

Vasalie
raspunde:
21.08.2008, 07:59
Un mare adevar

La Ziare.com din a critica PSD-ul se castiga bine. Cred ca pentru dvs. nu mai este loc. Pseudonimul "Ioana Ene" (a vazut-o cineva vreodata, in carne si oase?) este tonomatul de serviciu.

Moromete
spune:
20.08.2008, 15:42
u...nino....nominal....

hais! cea! hais! cea!
Totusi,mamaliga nu face explozie!

taur36 20.08.2008, 16:14
Va rog, VA ROG, VA IMPLOR....

DECE nu vreti sa se faca curat in sufletul fiecaruia dintre noi , sa fim prieteni ,sa ne respectam , respectad opinia si parerea fiecaruia sau grupului din care facem parte iar atunci cand constatam ca se greseste ,se abate sau distruge ceva din interesul comun coldectivitatii,sa corectam impreuna prin combatewrea obiectiva ,argumentata cu probe indubilabile
care sa indrepte RAUL ce ne afecteaza pa toti ?????!.
ASA dupa cum consta, cata inversunare,ura,dispret,
inversunare,acuzatii,care mai de care mai sofisticate sau "malefice" se INSUFLA ,pe orice cale si in arice imprejurare o lupta acerba de denigrare,acuzare FARA PROBE-ARGUMENTE numai in ,si cu scopul de a nu avea "X" sau "Y" dreptate sau sa fi in FRUNTEA "X" - "Y" producandu-se nemultumirii si rasmerita in sanul colectivitatii,
NEPREGATITA sa inteleaga sau asimileze intentii,pe FOND,ale
opozantului sau opozantilor iar dupa aceia .... ..ESTE PREA
TARZIU suferind majoritatea populatiei.
Pentru apararea celor de... (arata tot comentariul)

Ioan din Chicago
20.08.2008, 17:15
taur 36

Teoretic ai dreptate .Dar ficare crede ca alegerea lui este cea mai buna ,asa ca este greu sa lamuresti vecinul ,care voteaza un corupt sau un penal sau nume halucinante cu sanii mai mari sau mai mici.Nu dau nume pentru ca nu stiu cu cine simpatizezi si tu ,ca sa nu ajungem la vorba ta. Ce vreau sa spun ,si este specific natiei noastre,atunci cand este prins un hot ,lumea apara hotul si bate politistul .Asa suntem noi romanii.

Viorin
spune:
20.08.2008, 17:44
Te-ai desconspirat

Pronuntand foarte bine localitătile doljului, inclusiv Carna - fostă Dunăreni- a primarului pdelist al Craiovei, in mod garantat esti olteancă si chiar din Dolj.
Ma intreb, ca sa pastram exemplul, ce legatura o avea Mircea Geoana cu electoratul din Amarastii de Jos si de Sus, din Ghercesti, Ghindeni, Calopar, Carna sau Ghidici?
Răspund: aceasi legătură pe care o are Mona Muscă cu Bacăul sau Preda, Avramescu etc. cu colegiile in care vor candida, că de ăstia nu te legasi

taur36 20.08.2008, 22:57
Nu este usor si nici simplu...

....SA SCHIMBI... conceptia,comportamentul,atitudinea combatanta pozitiva sau negativa a unui cetatean dar a unui grup sau populatie ,am fost si sant constient de acest lucru ,tocmai de aceia am facut pledoariea si apelul in comentariul meu.
Pe crezul si credinta mea , ca poate exista o posibilitate de modelare,transformare daca luom pozitie comuna si solidara ,de comunicare si convingere ,in vederea eradicarii comportamentului negativ al celor ce se incadreaza in descrierea d-tra in comentarii si cu care sant de acord partial deoarece:
- nu este o trasatura comuna intregului popor roman ,cea ce ma deosebeste de parea dtra in aprecierea ca "asa santem noi".
- Lipsa de aplicare a legislatiei in adevarul sau juridic,prin interpretarii DUPA INTERESE corupte si abuzurii ale unor organe idrituite cu aparareasi aplicarea lor,au condus si conduc la modificarea conceptiei despre ADEVAR SI DREPTATE a celor care au suferit si care sant cei mai periculosi... (arata tot comentariul)