Editorial: Cheia e la medici

   

Editorial: Cheia e la medici
Cand a afirmat Ioan Rus, proaspat uns ministru de Interne, ca o societate are gradul de securitate pe care este in stare sa si-l cumpere, opinia publica l-a acuzat de cinism.

Statul, ca d-aia era stat, trebuia sa-si lege petic de petic si sa gaseasca resurse astfel incat oamenii sa mearga linistiti pe strada si dupa ora 22, deci asemenea consideratii erau demne de mila.

Intre timp ne-am desteptat, am inteles ce-a vrut omul sa spuna, si am auzit recent aceeasi judecata din gura unui medic. Iar daca aprecierile lui Rus erau niste constatari, abia acum este vorba de cinism.

Auzim de o vesnicie ca sistemul medical nu poate fi mai bun decat societatea in ansamblul ei, ca nu poti pretinde de la niste oameni care isi socotesc viata de la o leafa la alta sa intre in sala si sa se intrupeze in alta fiinta, dezbarati de angoase si de amintirea inghesuieli din troleu.

Asa este. Dar adaug: in momentul cand au imbracat halatul alb, oamenii stiau in ce sistem intra. Numai ca medicina s-a transformat intr-o ocazie de-a ajunge la un statut unde o casa cu sase camere si doua livinguri, plus o masina smechera sunt incununarea capacitatii profesionale. Iar cei care n-au ajuns sa le aiba sunt socotiti incompetenti.

Daca este medicina atat de prost platita, ale cui sunt vilele de la munte si automobilele lucioase din curtea clinicii? Cunoasteti multi medici de familie care sa nu plece in concediu in niste insule?
Sunt de acord, am dus problema la extreme si m-am oprit la cercul vicios.

Omul care ma repara nu trebuie sa aiba grija zilei de maine. Dar in cazurile prezentate in aceste zile la televizor nu este vorba despre saracie. Ci despre indolenta.

Medicilor din a caror vina mor oameni nu le lipseste algocalminul si nu au acasa sase copii care mor de foame. Ci sunt prizonierii impresiilor, atunci cand nu sunt prost pregatiti. Sunt mii de doctori in tara asta carora nu le mor pacientii pe targa, si reusesc, in ciuda acelorasi probleme, sa-i trimita acasa vindecati. Sau cel putin vii.

Deci ideea ca nu poti pretinde unui tip chinuit sa-si lase problemele la intrarea in spital, chiar daca e valabila, nu are nicio legatura cu speta.

Inseamna ca rezolvarea, punctual, nu neaparat legata de buget, se afla in alta parte. In mana Colegiului Medicilor, de pilda. Nu am auzit pe nimeni ca ameninta cu greva deoarece incompetentii nu pot fi dati afara din sistem. Si chiar daca legea e proasta, si se refera la timpii de dupa o posibila culpa medicala, n-am aflat c-ar exista initiative privind modificarea ei in sensul verificarii capacitatii profesionale.

Asa ca, inainte sa se vaite barosanii in halate albe, sa puna mana sa se uite printre ei si sa mearga inca o data la examen. Iar daca vor putea baga mana in foc ca toate intamplarile in urma carora mor oameni sunt o consecinta a saraciei, am sa recunosc si eu ca sunt un dobitoc.

Cristian Mihai Chis
Citeste mai multe despre medici saraci mort spital
Luni, 09 Februarie 2009, ora 08:49
Sursa: Ziare.com

Articol citit de 1891 ori

Vezi toate cele 24 comentarii
 
Omu cu binoclu

spune:

09.02.2009, 09:11

Ce mi-e TANDA SAU MANDA

Daca vorbim de cele doua sisteme DOCTOR SAU POLITIST gasim numai MOR_TI indiferent ce au in mina acesti INFRACTORI (baston, bisturiu, perfuzie, pistol, sau codu penal/civil). Nimeni nu vrea sau le este frica sa-i demaste din sistem. La adapostu unui loc de munca asigurat se ascund averi colosale. Si aici vedem ca avem 2 ROMANII. Medicu sau politistu de la tara nu are aceleasi avantaje ca cel de la oras care sta bot in bot cu INTERLOPU SAU CU POLITICIANU.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,8
Bun
16 voturi

 
10

spune:

09.02.2009, 09:18

10

10

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,7
Bun
9 voturi

 
mazochistu roman

spune:

09.02.2009, 09:18

medicina

Se vede ca nu ai habar.Mai bine scrie de fotbal.Pt a forma un medic e nevoie de 13 ani.Medicii romani sunt f. apreciati dincolo,mai putin in Romania unde ar fi bine niste chinezi ca sunt mai buni.Apropo de masini ai vrea sa fii tratat de un dr cu Trabant sau murdar de la pana,motorina,sau nervos?ia sa vezi ce bani au,masini etc dincolo!poate le vine mintea la cap si ramaneti cu chinezii!

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
2,7
Acceptabil
28 voturi

 

marie

    raspunde:

09.02.2009, 10:13

medicii romani care au plecat de aici sunt apreciati,

scursurile care au ramas nu sunt apreciate niciunde caci nu au de ce. Daca mama ta ar fi fost lasata o noapte pe holul spitalului si nimanui nu i-ar fi pasat de ea cu te-ai fi simtit? 13 ani de scoala? Da, si? Crezi ca altii nu merg la scoala tot 13 ani (4 ani faculte+2 master+7 doctorat-forma veche de doctorat facuta cu simtul raspunderii). Crezi ca daca am alta profesie si tot 13 ani de studii superioare merit sa fiu tratata ca un gunoi de niste oameni care isi iau salariu din contributiile platite din munca mea?

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,1
Bun
17 voturi

UN PACIENT

    raspunde:

09.02.2009, 10:54

ASA O FI ACOLO

Sa-mi spuna cineva daca a fost internat in spital si nu a dat spaga?
Stim toti ca duoa internare trebuie sa afli cat e pretul doctorului, asistentelor si infirmierelor. daca nu dai stai cum ai venit. Nu are rost sa ascundem gunoiul sub pres.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,6
Excelent
9 voturi

frvJune

    raspunde:

15.02.2009, 00:27

serios..13 ani = 13 ani?!

13 ani la ASE sau prin alte facultati care nu au cele 35 de ore pe saptamana pe care le are medicina (cam cat un job full-time) nu se compara. Cei care fac ASE bunaoara au loc de munca platit deja din timpul facultatii. Am colegi care au terminat ase-ul si au deja casa si eventual si familie si nu ii tin parintii pe banii lor. Hai sa facem un calcul simplu. In timpul facultatii ai 35 de ore/sapt cursuri + sa zicem 20 ore pt un job part-time. 55 de ore pe saptamana..impartim la 5..11 pe zi. vrei full-time? 75 de ore pe saptamana? 15 ore pe zi? ce compromis sa faci? scurtezi orele de educatie menite ca sa te faci un "doctor bun" sau nu lucrezi si ramai pe banii parintilor? In timpul rezidentiatului creste timpul pe care trebuie sa il petreci la spital, deci sansele de a-ti lua un job pe langa scad si mai mult. Salariul de rezident e in jur de 100 ron / luna..sa iti platesti din banii astia chiria, intretinerea si ce mai ai nevoie frizeaza deja paranormalul.
Am multi colegi de liceu... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
0 voturi

frvjune

    raspunde:

15.02.2009, 00:29

corectez

pardon, corectez, salariul de rezident e cam de 1000 ron pe luna :)) sa nu exageram..

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
0 voturi

gina25

    raspunde:

09.02.2009, 10:54

dle doctor

d-le doctor, daca voiai averi trebuia sa te apuci de afaceri. sunt prea multi medici insa care isi bat joc de bolnavi. in general, romanul nu ajunge la medic decat daca trebuie. in general, romanul fuge de medic ca dracu de tamaie pentru ca stie ca va fi tratat de sus, cu aroganta, iar pentru asta va trebui sa dea si spaga, pentru ca dnul doctor sa nu se plimbe cu trabantul, ci cu un audi. de ce ar trebui medicii dintr-o tara cu un nivel scazut de trai sa fie deasupra mediei? pentru ca au facut 13 ani de scoala? okei, atunci sa emigreze si sa vina medicii chinezi, care, probabil, vor fi multumiti sa se plimbe cu un logan, si nu vor vrea neaparat un mercedes.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,4
Acceptabil
10 voturi

Ernesto

    raspunde:

09.02.2009, 11:11

Iata problema de sistem

Asta este problema: acele masini scumpe, case si concedii in strainatate NU sunt cumparate din salariul de medic ci, bineinteles, din cadourile primite de la pacienti. De ce domnule STAT, de ce, inca din comunism, un medic - lucrator la stat - nu poate sa isi asigure o viata confortabile din salariul pe care - cu onor - i-l platesti si trebuie sa apeleze la alte surse de venit (in majoritatea cazurilor ilegale)?

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,4
Bun
7 voturi

Mary10

    raspunde:

09.02.2009, 22:44

Gresit...

Domnu' doctor,
Medicii romani sunt apreciati in strainatate caci nu-si permit sa fie asa cainosi ca in tara. Problema mare cu aceasta casta nu este neaparat incompetenta, ci neomenia si infumurarea, lipsa de respect fata de OM. Evident, nu vreau sa generalizez, sunt si in Romania medici cu mare valoare umana, dar din ce in ce mai putini.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,7
Bun
3 voturi

mae

spune:

09.02.2009, 09:21

stiati ca...?

...foarte multi sefi de sectie sint facuti pe puncte,iar sefia lor este o dictatura in care cine se ridica cu un milimetru peste "standardul sefului" i se da la cap
...medicii seniori subordonati sefului trebuie sa faca munca de negri,inclusiv nu au voie sa vorbeasca cu bolnavul inaintea sefului.bolnavuletc...etc... trebuie sa stie ca seful il ingrijeste si il opereaza si la el merg banii.
...

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,6
Excelent
11 voturi

 
doctor nu barosan in halat alb spalat cu sapun de rufe ca n-avui bani de balsam

spune:

09.02.2009, 09:22

nici nu merita sa comentez acest articol de hazna

am si eu o intrebare pentru asa zisul dom ziarist care insira cuvinte pe hartie de dragul de a consuma hartie...daca vreun medic e acuzat de culpa medicala in Romania, cine are competenta sa il judece? ca daca CMR face o ancheta si da un verdict, care sa nu corespunda dorintei publice de linsaj, se zice ca CMR tine cu doctorii..cu alte cuvinte, cine sa ne judece, in aceasta tara in care justitia este cum este? poate vreun ziarist cu scoala primara si o faculatate privata la seral care nu stie a lega doua vorbe? poate rudele, care stim cu totii ca in anumite momente, mai ales cele legate de acuzatiile de culpa medicala, sunt pline de " obiectivism "...eu insumi, cu toate ca sunt medic, daca o ruda apropiata ar pati ceva, gradual as incerca sa dau vina pe doctori, pe Dumnezeu, pe mine insumi ca desi am fost ruda, nu am vazut semnele mai repede si asa mai departe...dar dupa ce a trecut socul initial, si judec la rece, ajung la concluzia ca chiar daca ingrijirile medicale n-au fost la... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
2,9
Acceptabil
27 voturi

 

SQL

    raspunde:

09.02.2009, 10:17

nimic bun in curand

veti primi in continuare verdicte de tipul cronicului Vadim si stiri de ultima ora care "divulga" (mai tineti minte anii 60 cand dusmanii de clasa erau "demascati"?)masinatiile medicilor.
Ati fost pusi la zid si persecutati pe vremea comunistilor, sunteti in acceasi situatie si acum, ar fi bine sa va obisnuiti pentru ca multe optiuni nu aveti. Intrebarea ar fi cat va mai dura asa ceva? Well, pana cand societatea romana se "civilizeaza" si asta este un proces al naibii de dificil, complex si intortocheat.
Ganditi-va putin la "ecuatia bunului simt": daca orice politician din Romania isi permite nu numai sa fure cu nerusinare si sa acumuleze averi considerabile, cum se explica ca job-ul de legislator pe care il presteaza este patetic ca performanta si inteligenta.
Intrebare retorica: daca un medic specialist face inca 17 ani de scoala ca sa ajunga la performanta profesionala pe care si-o doreste, are dreptul de as materializa avantajele succesului cum d-nul Chis le enumera (6 camere,... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4
Bun
8 voturi

hatru

    raspunde:

09.02.2009, 15:32

legea e pentru toti

Deci ar trebui amendata legea privind luarea de mita si cea cu foloase materiale necuvenite.Din nefericire cam asa este, nu cred sa fi facut vreun medic puscarie pentru ca a cerut bani conditionand actul medical.Nu-i mai plangeti atata, profesiunea nu e puscarie, se pot reprofila sau pleca; nu-i tine nimeni cu forta.Dar caine sa fuga din macelarie nu s-a pomenit inca.Atata vreme cat stau insa, ar trebui sa fie constransi sa-si respecte juramantul depus.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
2,6
Acceptabil
5 voturi

parerea

    raspunde:

09.02.2009, 10:34

DRAGULUI DOCTOR SPALAT CU SAPUN DE RUFE,

Vorba rabinului,"si tu ai dreptate!"Cu un singur amendament:de ce aveti tendinta aberanta de a va considera la fel cu acel gen de doctori care sunt,in pura realitate,incompetenti si iresponsabili?Dragul meu,vina este individuala nu colectiva iar cetatenii romani nu va baga la ceaunul comunal.Dar de ce,acei care sunteti competenti,responsabili si daruiti juramintului pe care l-ati depus,nu-i excludeti din randurile breslei pe ceilalti,care va descalifica efortul catre societate.Si mai e ceva,dragule domn doctor,nimeni nu te-a obligat sa te faci doctor daca nu ai asumat acele valori umane necesare pentru a fi un MEDIC ADEVARAT!Restul sunt povesti de adormit copii.Probabil ti-a placut atitudinea domnului Astarastoaie in urma demiterii celor de la Slatina?!A fost o dovada clara a imbecilitatii si protectionismului fata de casta!Este aberant ca o casta responsabila de viata cetatenilor unei tari,de sanatatea acelei societati,pina la urma de existenta acelui popor,sa nu poata fi trasa la... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,7
Bun
9 voturi

hatru

    raspunde:

09.02.2009, 15:15

pentru halatul alb cu sapunul scapat pe jos

Nu culpa medicala doare cel mai tare ci indolenta si conditionarea ajutorului medical de spaga.Atata vreme cat omul moare in garda pentru ca medicului ii e greu sa se deranjeze nu cred ca mai poate fi vorba de vreo scuza.Iar in legatura cu cine sa va judece: n-o sa vrei sa apuci ziua in care oamenii vor constata ca pentru pacient nu exista dreptate si ca orice-ar face medicul va scapa in cel mai bun caz co 10% pe trei luni.Atunci veti fi batuti ca magaru'n panta ticalosilor in mod des si repetat.Si atunci va veti gandi de trei ori inainte dac e mai importatant sa termini cafeaua sau sa vezi pacientul.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
3 voturi

frvJune

    raspunde:

15.02.2009, 01:00

sa plecaaam

deci daca pana acum am ezitat cat de cat, zilele astea si comentariile unora care evident habar n-au despre ce vbesc m-au facut sa ma decid (btw, doctore, mi-a placut extrem de tare cum i-ai descris pe cei ce se cred mari jurnalisti dar sunt de fapt analfabeti pusi pe scandal). si anume, DA, o sa ma urc in primul avion care ma scoate din tara dupa ce imi iau licenta si gasesc postul in strainatate! pentru ca stiu ca rezultatele mele la facultate sunt mai mult decat suficient de bune ca sa pot face ce vreau in afara. si nu am nici rabdarea necesara nici nu sunt fraiera care sa stea sa inghita ineptiile unor needucati care cer sa curga sange, desi habar n-au cum stau lucrurile in realitate...
Voi, fraierilor, care va uitati la OTV si cititi ziarele de seria Z, v-ati gandit vreun moment ca poate nu de acolo aflati adevarul? V-ati pus vreodata problema ca media cauta senzationalul, scandalosul, ca sa scoata banii pe publicatii si emisiuni? Cand a fost ultima data cand ati citit o stire... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
0 voturi

doc

spune:

09.02.2009, 10:05

pune altfel intrebarea

daca masinile sunt problema de ce ne plingem de saracia actorilor cind unii au si ei case si masini.nu astfel se pune problema ci de la baza ei medicina de familie falimentara in tara si de la ultimul minister care se negociaza . la el e bataie de cap si bani putini. are sa ne tratam in 10 ani cu toii in alte tari. sau murim

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,3
Bun
6 voturi

 
gaga

spune:

09.02.2009, 11:12

doctor la FF

Rebuturile astea umane care se lauda ca au n-spe ani de scoala,ar fi oare in stare sa-si aminteasca cat au frecventat efectiv cursurile? Daca ajung sa lucreze cumva pe afara isi permit sa faca pe smecherii ?. Acolo sunt mielusei,iar in Romania zmei.Si daca mai pui faptul ca dintotdeauna corpul uman a fost si va fi la fel,de ce dracu iti trebuie un sfert din viata sa-l inveti?Cat despre tratamente,cel putin la noi nu s-u schimbat,sunt tot alea de acum 50 de ani.Daca e sa facem o comparatie cu unul care lucreaza in calculatoare,telecomunicatii,sau electronica ,unde ceea ce ai invatat ieri ,maine nu mai e de actualitate,sa-r putea sa-i privim pe doctori ca pe niste retardati.Cat despre modul in care sunt platiti,aceasta sa se faca dupa numarul de cazuri rezolvate

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
1,9
Neimportant
9 voturi

 

drept la replica

    raspunde:

09.02.2009, 12:36

esti un "vai de capul tau"

Este evident ca nick name-ul ales te reprezinta,pentru ca altfel nu te-ai lansa in astfel de comentarii ! Evolutia tehnicii si a tratamentelor nu a ocolit medicina, dimpotriva, in ultimii ani exista o "explozie" de tehnici noi chirurgicale si s-au descoperit milioane de substante noi. Corpul omenesc este acelasi doar din punct de vedere 'arhitectural", fiecare dintre noi fiind entitati separate,de la nivel celular pana la , evident, nivel intelectual... Era de ajuns sa te intereseze cu adevarat subiectul si la o simpla cautare pe net,inclusiv pe site-uri romanesti, ai fi aflat cat de mult timp se investeste in cercetarea din medicina. Tehnologiile astea noi sunt si in Romania, si sunt medici deosebit de implicati in utilizarea lor in practica, oameni care stau la spital in fiecare zi de la 7 dimineata peste orele de program ( in conditiile in care lor nu li se calculeaza la salariu orele suplimentare si nici nu le pot recupera in alta zi) ca sa poata ajuta semeni. Dar este evident... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,5
Excelent
8 voturi

gaga

    raspunde:

09.02.2009, 13:04

despre tehnologii

si cine o fi conceput si dezvoltat noile tehnologii?Imi imaginez niste doftoroaie care fac injectii la procesoarele si memoriile computerului tomograf.Voi n-aveti nici un merit,nici nu prea stiti sa le utilizati,decat daca faceti cursuri indelungi,darmite sa le proiectati

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
1
Foarte prost
8 voturi

Boby 23

spune:

09.02.2009, 11:30

HALATE ALBE

Albul este culoarea inocentei, este culoarea pe care misticii au atribuit-o ingerilor...Am v azut la televizor un documentar in care, intr-un spital din America,intr-o sala de asteptare o pacienta a murit din cauza indolentei personalului medical si nu numai....Urmare, absolut toti medicii si asistentele au fost concediati.Pina si cei care asigurau paza spitalului.Spitalul si-a cerut scuse familiei,iar recompensa a fost substantiala...Mai avem mult pina acolo,dar niste masuri pt.indolenta ar putea fi luate si la noi.Dar ce te faci cu Colegiul Medicilor ?Asta neinsemnind ca absolutizez si ca toti medicii romani sint incompetenti sau cinici, sau verosi...Nici pe departe...

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,7
Bun
3 voturi

 
Boby 23

spune:

09.02.2009, 11:35

HALATE ALBE

Eram cu sora mea intr-o zona muntoasa...Nu stiu cum s-a intimplat, dar a inghitit o albina...Distanta pina la spitalul dintr-un tirg (orasel), era destul de apreciabila...Am urcat-o in masina,am condus nebuneste,am ajuns la spital,sora mea deja se sufoca...La spital doi medici...fiecare avea cite o Dacie...Au facut minunea si mi-au salvat sora...Am vrut sa-i "recompensez"...NU AU VRUT SA PRIMEASCA NIMIC ! Le-am multumit si imi aduc aminte pina mor de faptul ca mi-au salvat sora...DECI UITE SINT SI INGERI IN HALATE ALBE...Nu trebuie sa cadem dintr- extrema intr-alta, nu trebuie generalizat...Sint OAMENI SI oameni !

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
7 voturi

 
ionache

spune:

09.02.2009, 22:46

Excelent articol

medicii trbuie sa-si faca curatenie in ogradele lor de la spitale, policlinici si cabinete particulare.
colegiul medicilor trebuie sa ia diplomele pentru totdeauna celor care fac crimele despre care se scrie in ziare.
-citi dintre cei care comenteaza articolele au fost tratati de medici romani in strainatate?
daca ati fost in USA, medicii romani au muncit foarte greu sa-si ia examenele si sa-si faca specializarile.
oricare din ei daca s-ar intoarce in romania ar fi PROFESORI. daca eu m-as intoarce si as vrea sa fiu profesor,mi-ar sari toti in cap. ar trebui sa dau sute de examene si sigur le-as pica pentru ca ar fi unii cu pile pentru care s-au scos posturile la concurs.
-e asa, sau... e asa?
docotorii care au plecat prin satele din europa fac aceeasi treaba ca si in romania.
-citi doctori romani au posturi de titulari in orase ca PARIS,FRANFURT, ROMA SAU STOCKOLM?. acestia sint convins ca sint buni, dar trebuie sa-i intrebati si cit de mult au studiat sa ajunga acolo.
deci: nu... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
3 voturi

 


Vezi toate cele 24 comentarii