Democratia n-are nicio sansa in fata demografiei

   

Democratia n-are nicio sansa in fata demografiei
"There's safety in numbers", zice englezul, ceea ce s-ar traduce prin "cu cat mai multi, cu atat mai bine". Aceasta zicala nu poate fi mai bine ilustrata decat de actuala situatie geopolitica. In epoca razboaielor high-tech si a "loviturilor chirurgicale", statele subdezvoltate dar bine populate sunt in avantaj.

De decenii, strategii sustin ca numarul soldatilor sau al pieselor de artilerie nu ar trebui sa mai fie considerate un factor decisiv in gandirea militara, noteaza The Times.

Acum, profesionalismul, pregatirea si tehnologia sunt cheile succesului in lupta. Cu toate acestea, fronturile de operatiuni din Irak si Afganistan demonstreaza contrariul, iar demografia joaca un rol vital in acest sens.

Problema Occidentului este de a gasi suficient de multi soldati care sa paseasca pe solul afgan sau irakian - tari cu o demografie exploziva.

In ceea ce priveste populatia, Occidentul a fost in avantaj pana dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial. In 1950, toate tarile arabe aveau impreuna o populatie de 60 de milioane, in vreme ce SUA aveau 106 milioane si, impreuna cu Marea Britanie, Franta si Spania - 120 de milioane.

Pana in 2000, echilibrul demografic s-a schimbat radical. Lumea araba a inregistrat o crestere de patru ori a populatiei, ajungand la 240 de milioane de suflete, aproape de cele 284 de milioane ale Americii.

In Irak, explozia demografica a fost si mai accentuata, de la sub 6 milioane in 1950 la 25 de milioane in 2000 si 30 de milioane in 2009. Populatia Afganistanului, tara care nu face parte din lumea araba, a crescut de la 8 la 20 de milioane in 2000 si la aproape 30 de milioane acum.

Fertilitatea ridicata a acestor tari le-a conferit inca un avantaj - o populatie relativ tanara, comparativ cu Vestul. Drept rezultat, au mari rezerve de barbati aflati la varsta la care pot fi inrolati, ceea ce pune mari probleme Occidentului.

Intr-o regiune deja instabila, populatiile aflate in crestere exploziva, tinere, cu mult timp la dispozitie (somajul este de 23% printre tinerii din Orientul Mijlociu, cel mai mare din lume), inseamna probleme mari.

Mai ales ca in urmatorii 10 ani, peste 70% din populatia regiunii va fi urbana (chiar daca va locui in mahalale, la marginea oraselor). Este un scenariu de cosmar pentru orice potential invadator.

Potrivit unei analize a lui James T. Quinlivan, analist al Rand Corporation, unele state din lumea a treia sunt atat de numeros populate incat pur si simplu "nu sunt candidati viabili pentru stabilizarea de catre forte externe".

Irakul si Afganistanul nici macar nu sunt cele mai mari sau mai populate din Regiune - Iranul este de doua ori si jumatate mai numeros decat Irakul, iar populatia Pakistanului este de sase ori mai mare decat a Afganistanului. In Africa, situatia este similara.

In 1950, statele care acum formeaza Uniunea Europeana aveau un numar de locuitori o data si jumatate mai mare decat populatia Africii. Acum Africa depaseste UE de doua ori, iar pana in 2050 rata va fi de cinci africani la un european.

In aceste conditii, merita regandita politica "democratizarii" multor regiuni. Nu se impune o renuntare la aceasta strategie, ci o recalibrare a operatiunilor, mai ales ca timpul lucreaza in defavoarea a ceea ce numim generic "Occident".
Duminica, 05 Iulie 2009, ora 22:43
Sursa: Ziare.com
Autor: Ana Ilie

Articol citit de 1035 ori

Vezi toate cele 13 comentarii
 
?

spune:

05.07.2009, 23:07

Eroare ?

Nu pot sa cred ca in 1950 Marea Britanie, Franta si Spania aveau impreuna 14 milioane de locuitori ( azi au peste 140 milioane , deci o crestere de 10 ori ?? ciudat ).

Pro / Contra
3,4
Si da, si nu
5 voturi
Calitatea comentariului
3
Acceptabil
4 voturi

 

Malutan BROSCAUTANU

    raspunde:

06.07.2009, 07:41

Pa vremuri

era musai necesar sa sti greceste sa poti intelege termeni pecum
-DEMOgrafie
-Democratie
mai nou se folosesc termeni precum
-TEHNOcrat

In fine caut sa inteles
.....SHPIRUL ARTICOLULUI....
Car'sa fie , car'sa fie
Nu-i greu de inteles

M-am prins , gata , EVRICA ! am descoperit in paragraful 4 al articolului

Citez , Problema este ca Occidentul tre
..SA GASEASCA SUFICIENTI SOLDATI ....

Deduc ca , incet incet , Irakul si Iranul si Afganistanul , tari cu demografie sporita , in curand

...VOR GASI MAI MULTI SOLDATI CARE SA PASEASCA IN OCCIDENT....

si atunci vai de fundul Occidentului

Simplu si la obiect , bine gandit
Si eu ma confrut cu o situatie similara
Mai trag de urechi baiatul unui vecin ce-mi fura pierjili din copac . baistrucul , filosof , imi spune cam asa , mosh Mitrutza , neata imbatranesti , scazi in... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
2 voturi
Calitatea comentariului
3,7
Bun
3 voturi

Traiann

    raspunde:

06.07.2009, 09:25

Chiar daca rationamentul tau este corect, pe moment, in perspectiva GRESESTI . Daca tarile nordice nu renunta la LIBERA CIRCULATIE si au pretentia de a DEMOCRATIZA intreaga lume , SUNTEM IN MARE PRIMEJDIE DE DISPARITIE.

RENUNTAREA la ARMATA NATIUNII, in favoarea UNEI ARMATE DE MERCENARI ESTE O GRESEALA CE POTE SA NE FIE FATALA IN VIITOR.

ARMELE SOFISTICATE NU REZOLVA TOTUL .
TALPA SOLDATULUI ASIGURA STAPANIREA UNUI TERITORIU.

P.s. Ganditi-va : omul este urias comparativ cu furnica, dar incercati sa stati descult pe un musuroi de furnici. Ce au realizat americanii in Vietnam, dar in Irak, cum stam cu Afganistanul ?

Pro / Contra
3,7
De acord
3 voturi
Calitatea comentariului
3,7
Bun
3 voturi

Berila

spune:

05.07.2009, 23:51

De fapt

Va *ute grijile de Israel, nu de occident.

Pro / Contra
2,1
Impotriva
7 voturi
Calitatea comentariului
1,9
Neimportant
9 voturi

 
DEX&CAMBRIDGE DICTIONARY

spune:

05.07.2009, 23:56

@ANA ILIE

ARTICOL INTERESANT,IL CONSIDER BINEVENIT,PERTINENT SI DE ANALIZA.
UN SINGUR AMENDAMENT VOI FACE..CRED CA NU ESTE FOARTE IMPORTANT FARA LEGATURA NEAPARAT CU ARTICOLUL.
"There's safety in numbers", zice englezul, ceea ce s-ar traduce prin "cu cat mai multi, cu atat mai bine".
CAMBRIDGE DICTIONARY:There's safety in numbers. SAYING:
said to emphasize that being part of a group makes you less likely to be harmed.S-ar traduce ca fiind parte a unui grup esti mai in siguranta in el decat singur.

Pro / Contra
2,6
Si da, si nu
5 voturi
Calitatea comentariului
3
Acceptabil
6 voturi

 

Mitu Neador.

    raspunde:

06.07.2009, 05:44

In text si in context...

...Dex&Cambridge pare mai aproape de adevar.
Este poate un fel englezesc de a spune "unde-s doi/mai multi,puterea/sigurantza creste.
Oricum,nu asta este esentialul.Demografia invinge.
Cred ca si mai important este felul cum "vestul" vrea sa ajunga la democratie.
Sa impui democratia (asa a zis Donald -de trista amintire-Rumsfeld)cu tancul,bomba si racheta,nu va duce nicaieri.
Democratia este un proces de durata,facut,acceptat,mentinut si dezvoltat de oameni,fara a fi impus din afara.
Cine a impus democratia in "vest"?.Este un proces care a inceput in urma cu cateva sute de ani si care inca mai trebuie ajustat ici si colo.
Nu cred ca-i ceva rau in intentia "vestului".Problema este cum vor s-o aplice in practica.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
1 vot
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
1 vot

vasile2

    raspunde:

06.07.2009, 06:08

CIVILIZATIA WESTICA SE DUCE PE PU.LA INCET DAR SIGUR,,,,

BOMBA DEMOGRAFICA VA EXPLODA ORICUM,,,,,VA VETI RUGA SA VINA INAPOI,,,,EUGENICII,,lumea e ineducata intelege prost istoria ma refer la cei cu pretentii si asa zisi scolati,,,,,,,,HAHAHAHA

Pro / Contra
4,3
De acord
6 voturi
Calitatea comentariului
3,9
Bun
7 voturi

Mihnea Apostol

spune:

06.07.2009, 07:24

Se ajunge la "Nimic nou sub Soare"

Titlul art. este un pic exagerat: "Democratia n-are nicio sansa in fata demografiei" ?
Istoria ne demonstreaza ca civilizatia si vectorii civilizatori au o influenta mai mare decat campaniile militare.
Civilizatia romana a avut un rol tot atat de mare ca si legiunile romane - de regula un nou teritoriu era mai intai "cucerit" de "civilizatia romana" prin vectorii de civilizatie: negustori, doici, meseriasi, etc.
Populatiile sunt "cucerite, atrase" de civilizatia superioara si apare reversul medaliei: perpetuarea speciei umane se face asemanator cu legea circulatiei banilor: "Banul prost il inlocueste pe cel bun" - femeia civilizata devine obiect de placere si nu mai face copii - lasand aceasta misiune celor mai amarati si obiditi. Dar specia umana nu este in pericol ! Nu ramane nicaeri un vacum - se regleaza prin migratii, care de regula se fac lent, adica nu asa cum a ramas varba: "De ce fugi asa ca nu vin turcii !", dar totusi turcii au venit incet, incet in Germania si acum... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
1 vot
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
2 voturi

 

muzaffar

    raspunde:

06.07.2009, 10:17

aaaaaaaaaaaaaak

E fals ce spui! Musulmanii sunt peste 5% din populatia Germaniei!Cetatenii turci sunt cam 60% din musulmani,dar ca. 35% din cetatenii turci sunt curzi.Alte 5% sunt aramei sau arabi din Turcia.Mi putin de 50% din populatia musulmana a Germaniei sunt turci(cultural,ca etnic asa-zisii "turci" sunt compusi din zeci de etnii asimilate:bosnieci,diversi anatolieni,turkmeni(yörük),albanezi,cerchezi,lazi,negrii(da,negrii,sunt cam 900.000 de negri turcizati in Turcia..,azeri,zaza,etc etc.Sa nu uit cei 4 milioane tzigani musulmani turci,Turcia e tara cu cei mai multi tigani din lume...Si in Germania sunt tigani turci..

Pro / Contra
5
Total de acord
3 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
3 voturi

Lache

spune:

06.07.2009, 09:58

ha,ha

In 1950 erau 60 milioane de arabi,acum sunt 250 milioane(poate mai multzi chiar).Desertul le poate asigura hrana?Nu are cum.Atunci unde se uita?Nu cumva la lumea civilizata?Gandul lor ascuns este sa cucereasca lumea.Orasele civilizate,unde au reusit sa construiasca moschei,le considera deja cucerite.Nici nu avem habar cat de mult ne urasc si ne invidiaza.Au ajuns din evul mediu direct in lumea civilizata.Le lipseste un mileniu si ceva de evolutzie.Multzi or sa spuna ca arabii au inventat matematica,numerele,etc.Este adevarat,dar atunci nu erau musulmani.Aferim!

Pro / Contra
5
Total de acord
4 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
4 voturi

 

sssssssssssssss

    raspunde:

06.07.2009, 10:21

aaaaaaaaaaaaaa

Nu arabii au inventat numerele "arabe",ci indienii! Ei le-au preluat de la indieni,dar pentru ca noi le-am cunoscut prin filiera araba,le-am spus "arabe".Normal,s-ar chema indiene!Cat despre matematica..la fel,tot din subcontinentul indian vine,a trecut pe la persani si arabi,a ajuns la greci...de acolo in vest.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
1 vot
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
1 vot

Lache

    raspunde:

06.07.2009, 10:31

arabii

Sunt de acord cu tine.Atunci inseamna ca arabii nu au nici o contributzie in dezvoltarea omenirii.Ar fi o surpriza sa fie asa?Nici o surpriza.O sa li se termine si petrolul cat de curand!Ce vor face atunci?Vor incepe sa munceasca,sau....?

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
0 voturi

qwe

spune:

06.07.2009, 11:40

parlamentul european

va fi in curand majoritar musulman, cei mai tineri vor simti pe pielea lor urmarile. Rasa alba si religia crestina sunt introduse deja in groapa de gunoi a istoriei (s-a pierdut razboiul 'íntelectual' cu evreii!). Chinezii, indienii, arabii si negrii isi vor disputa suprematia.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
1 vot
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
1 vot

 


Vezi toate cele 13 comentarii