Cum si-au asigurat liderii politici locsor cald in Parlament inainte de alegeri

   

Cum si-au asigurat liderii politici locsor cald in Parlament inainte de alegeri
Dupa alegeri, toti politicienii au clamat legea uninominalului ca fiind cea mai proasta cu putinta. Nu-i exclus sa fie asa, dar liderii partidelor politice uita sa spuna ca, fara aceasta lege proasta pe care au speculat-o dupa bunul plac, nu ar fi intrat in Parlament.

Mandatele nu le-a distribuit Biroul Electoral Central dupa centralizarea voturilor, ci au fost "castigate" cu mult timp inainte - chiar inainte de inceperea campaniei electorale - prin strategii bine puse la punct.

Sa luam spre exemplu cazul PNL, nu pentru ca ar fi singurul partid care si-ar fi facut calcule in felul acesta, ci pentru ca este cel mai elocvent.

Sa spunem ca, in urma calculelor si cercetarilor preliminare, strategii partidului au ajuns la concluzia ca pot obtine cel mult 20% din sufragii, asta insemnand "x" mandate de deputat si "y" mandate de senator.

In faza imediat urmatoare, au fost desemnati liderii politici care trebuiau sa obtina aceste mandate, dupa care acestia au fost trimisi sa candideze in colegii unde pot obtine cu usurinta un scor bun, adica in fiefurile partidului.

Fiind constienti de faptul ca voturile obtinute de acestia in colegiile respective, chiar daca ar fi obtinut cu totii peste 50%, nu le-ar fi fost suficiente pentru a strange cele 20 de procente la nivel national, strategii au apelat la "candidatii din showbiz", de gen Florin Calinescu sau Dida Dragan.

Acestia nu au avut rolul de a castiga mandate pentru PNL, ci de a strange cat mai multe voturi, astfel incat nominalizatii partidului sa poata pune mana, in urma redistribuirii, pe mandatele de parlamentar, chiar si in situatia in care nu s-au clasat pe primul loc in colegiul unde au candidat.

Altfel spus, acestia au primit ordin pe linie de partid sa nu care cumva sa obtina mai multe voturi decat Calin Popescu Tariceanu, Crin Antonescu, Ludovic Orban sau Bogdan Olteanu.

Legea uninominalului, in forma in care a fost acceptata de toate partidele, ar fi dezavantajat extrem de mult competitorii care ar fi adjudecat cele mai multe mandate inainte de prima redistribuire, adica prin castigarea alegerilor din colegiu prin obtinerea a 50% + 1 din voturile valabil exprimate.

Un mandat obtinut direct ar fi scazut considerabil sansele celorlalti candidati ai partidului, clasati pe locurile doi, trei sau patru, sa obtina un mandat in Parlament.

Din acest motiv, au fost lasati sa obtina mandatul din primul tur doar acei candidati care aveau neaparata nevoie de el: Mircea Geoana, Adrian Nastase, Victor Ponta, Silviu Prigoana, Miron Mitrea, Alexandru Mazare etc.

Pentru ca, spre exemplu, un candidat din Botosani nu ar fi trebuit sa obtina mai multe voturi decat un coleg care a candidat intr-un colegiu din Bucuresti, situatie in care la redistribuire primul ar fi putut "fura" mandatul celui de al doilea, organizatia din Moldova nu s-a straduit sa-si mobilizeze electoratul.

Astfel, ipotetic vorbind, desi candidatul din Botosani a obtinut aproape 50%, acesta nu si-a castigat mandatul din colegiul sau deoarece a avut mai putine voturi decat un coleg de partid care a strans 15-20% in alt colegiu, in care au votat multi mai multi alegatori, astfel incat voturile primite de al doilea sa fie mai multe decat cele primite de primul.

Unul dintre cele mai mediatizate si "tragice" cazuri este cel al candidatului UDMR din Brasov care si-a obtinut mandatul de parlamentar de pe locul patru, cu toate ca reprezentantul PD-L a obtinut peste 40%.

Nimeni nu spune ca mandatul pierdut in Brasov a generat pentru partid cu siguranta alte doua mandate in colegii din tara unde candidatii PD-L au iesit pe locurile doi, trei sau patru.

Asa se explica de ce PD-L a obtinut mai multe mandate in Parlament decat PSD, desi candidatii primei formatiuni politice au obtinut mai putine voturi, la nivel national, decat social-democratii.

Faptul ca adevarata "batalie electorala" s-a dat la redistribuire o demonstreaza si numarul de mandate obtinute in cele doua faze, cea la nivel de circumscriptie si cea nationala. La ultima redistribuire, PNL a obtinut un numar de 22 de mandate de deputat si 21 de mandate de senator.

Raportat la numarul total de parlamentari pe care PNL ii va avea in viitorul Parlament, mandatele obtinute in ultima faza de liberali echivaleaza cu o treime in cazul deputatilor si 75% in cazul senatorilor.
Miercuri, 03 Decembrie 2008, ora 13:27
Sursa: Ziare.com
Autor: Lucian Hainarosie

Articol citit de 2315 ori

Vezi toate cele 16 comentarii
 
Rank user: x5

03.12.2008, 14:12

Pozitie rezervata
VEZI EMISIUNILE

Domnule Haina...

...chiar ne crezi idiotzi?!
Iata o mostra din articolul dumitale:
"Altfel spus, acestia au primit ordin pe linie de partid sa nu care cumva sa obtina mai multe voturi decat Calin Popescu Tariceanu, Crin Antonescu, Ludovic Orban sau Bogdan Olteanu."
Cum e posibil sa acreditezi asemenea ineptzie?! Pe de o parte sunt "angajatzi" sa aduca voturi, pe de alta li se ordona sa nu obtzina voturi!! Cum e posibil asa ceva? Cum e posibil ca Didina Dragan sa obtzina multe voturi, da' sa oblige electoratul sa-i dea numai cate trebuie, nu cumva mai multe decat Antonescu sau Tariceanu?!
Nu e prima oara cand publici ineptzii, deci, deduc ca nu dumneata esti de vina, ci acela care-tzi comanda asa ceva! Cu totul si cu totul intamplator, de fiecare data, impotriva PNL!

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,4
Acceptabil
17 voturi

 

Lucian Hainarosie

    raspunde:

03.12.2008, 14:20

raspuns

poate nu intelegi, oamenii din showbiz trebuia sa aduca cateva voturi, adica sa se claseze pe locurile trei sau patru in colegiile unde candideaza.
Tariceanu si-a obtinut locul in Parlament in urma redistribuirii, la care PNL nu ar fi ajuns daca nu existau cativa candidati care sa stranga cateva sute de mii de voturi.
Daca Calinescu obtinea in colegiul sau cu un vot mai mult decat Bogdan Olteanu, ultimul nu mai intra in Parlament la redistribuire.
Mai citeste o data textul, poate pana la urma o sa ti se pare logic.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,6
Bun
14 voturi

delta

    raspunde:

03.12.2008, 14:33

logica ca si logica

dar nu poti spune ca ar fi fost previzibile dinainte de alegeri , procentele obtinute dupa .....pentru ca asta vrea sa inoculeze articolul.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
1,9
Neimportant
9 voturi

Rank user: x5

03.12.2008, 14:39

VEZI EMISIUNILE

Domnule Haina...

...spre deosebire de dumneata, eu citesc atent articolele, inclusiv pe cele care nu-mi convin!
Explica-mi, te rog, practic, CUM poate un candidat, sa zicem Florin Calinescu sa OBLIGE electoratul sa-i dea voturi mai putine, dacat ii va da ALT electorat, in alt colegiu, lui Olteanu, sau Antonescu! Chiar nu sesizezi absurdul din sustinerea dumitale?!

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
2,8
Acceptabil
13 voturi

Hefaistos

    raspunde:

03.12.2008, 14:52

Nu va mai agitati atat, domnule Vasi...

Exprimarea e nefericita, insa, pe fond autorul articolului are perfecta dreptate!

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,9
Bun
11 voturi

bla bla

    raspunde:

03.12.2008, 14:31

oare?

nu doar PNL a facut astfel de calcule, ci toate partidele. In text scrie clar ca PDL a iesit castigator in urma acestor manevre, dar poate ca ti-a scapat din vedere.
chiar crezi ca nimeni nu stia ca exista riscul ca un candidat de pe locul doi sau trei sa intre in Parlament in urma redistribuirii? crezi cumva ca strategii partidelor scriu discursuri electorale? poate elaboreaza sloganuri si deseneaza afise de campanie, nu?
te-ai intrebat de ce niciun lider politic nu s-a confruntat cu un alt lider politic de calibru?

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,4
Bun
7 voturi

delta

    raspunde:

03.12.2008, 14:31

iar ai dreptate Vasi

tu nu observi ca acum dupa alegeri suntem bombardati cu articole de "explicare a uninominalului "?
Ipocrizia d-nei Ene in articolul ei de astazi atinge apogeul . Are o propozitie in care spune ca presa a amintit tot timpul , luni de zile mecanismul uninominalului si ....cica ....a tras semnalul de alarma .
Extraordinar nu-i asa ?
Realitatea este ( cum am mai zis ) ....de-acum "ciocu'mic " , din folclorul politico-mioritic .Ati votat ...liniste va rog ca ne-am apucat sa muncim .....pentru noi binenteles.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
2,3
Neimportant
9 voturi

Smardoi

    raspunde:

03.12.2008, 15:07

te rog sa nu te mai iei de parlamentari !

ca tocmai am primit o sinecura la un birou !
Asa ca , CIOCU MIC !

Eu m-am aranjat !

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
5 voturi

Rank user: x3

04.12.2008, 09:09

Logica din articol...

Teoretic ar merge. Problema este ca se presupune in text ca partidele politice ar fi stiut cu mare precizie ce procente vor lua candidatii peste tot. Ceea ce, practic, este imposibil. Ca sa se intample asta, ar fi trebuit nu numai sa-si faca fiecare partid sondaje de opinie in absolut toate zonele tarii, de mai multe ori, pe toata perioada campaniei si inainte (in timpul unei campanii electorale, procentele se pot modifica la cateva zile) dar si ca sondajele acelea de opinie sa nu aiba marje de eroare. Ceea ce este complet imposibil. Sondajele mai au si alte marje de eroare, in afara de cea clasica pomenita. Exista si marja de operator, care din pacate, este cea mai des intalnita. Ori sa-mi presupui ca in toata tara, de la Bucuresti, pana la la Poplaca s-au aplicat chestionarele perfect, inseamna sa n-ai simtul realitatii din teren. Asadar, nu aveau cum sa-si faca aceste calcule dinainte. Si le-au facut suficient de bine la BEC, post proces electoral. Oricum, e destul de amuzant ca... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
3 voturi

Haina...

    raspunde:

03.12.2008, 15:32

raspuns 2

Simplu. In Arges, totul e sub controlul PSD, ei au infrastructura, Consiliul Judetean, Primăria Pitesti, sistemele de irigatii, sistemele de canalizare, presa. Ei controlează totul prin veri, frati, nepoti, mătusi, surori - acesta este un citat din Florin Calinescu, aparut ieri in Adevarul.

Cat de prost trebuie sa fiu eu pentru a crede ca Florin Calinescu a descoperit acest lucru acum? Da-mi voie sa cred insa ca a fost trimis sa candideze intr-un colegiu unde putea iesi sigur pe doi sau trei. Oare nu se gasea in tara asta un colegiu unde Calinescu ar fi putut obtine linistit peste 50% din voturi? Eu cred ca se gasea daca se dorea sa devina parlamentar, dar scopul lui a fost altul.

Voturile stranse de el in colegiul din Arges s-au adunat cu cele stranse de alti liberali si au ajutat un al treilea liberal sa obtina mandatul de parlamentar.

Ca sa fiu mai explicit, Crin Antonescu a intrat in Parlament desi nu a iesit pe primul loc in colegiul sau. Acesta a fost votat de x romani,... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
8 voturi

Rank user: x2

03.12.2008, 14:44

Pozitie rezervata

A trecut si asta....

Problema e ca iar vor veni alti 4 ani la fel ca inainte, fara sa fii invatat nimic, nici noi, nici ei. Noi ne vom vedea de discutiile pe la colturi( acum avem iar tema de dezbatut) iar ei sunt fericiti ca au ajuns in Parlament.Am convingerea ferma ca daca nu vota nimeni si intrau in Parlament cu un vot fiecare, gaseau explicatia in faptul ca de fapt acel vot era important si ceilalti nu inteleg grandoarea lor. Adevarata problema e ca ( vorbesc de noi ce alegem) stam si vegetam si acceptam orice. Acum putem fi fericiti, ne asteapta inca 4 ani de lincezeala atat de indragita. Toate bune.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
3 voturi

 
ruginitu

spune:

03.12.2008, 14:08

Le doresc "Multa Caldura"!

Vechiul banc cu Strul care-i scria fostului sau sef carti postale cu " Multa...."; iar la intrebarea lui Itzic :"dece mai Strul il feliciti asa de frumos pe fostul tau sef?", Strul ii raspunde: "pai de fapt eu ii doresc sa-l arda focul".

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
- -
sub 3 voturi
2 voturi

 
radui

spune:

03.12.2008, 14:45

Cum si-au asigurat liderii politici locsor cald in Parlament inainte de alegeri

Domnule Vasi, inteleg din comentariul dumitale ca esti un om rational. Cum poti sa-ti pierzi timpul raspunzand la astfel de ¨evaluari¨ stupide. Sunt lucruri care ar merita comentate cum ar fi de pilda intrebarea retorica a dlui. Basescu referitoare la apetenta romanilor pentru oameni ¨necurati¨ uitand ca daca nu ar fi existat aceasta apetenta domnia sa nu ar fi ajuns nici macar primar de comuna.

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
3,2
Acceptabil
9 voturi

 

Vasi

Rank user: x5

03.12.2008, 15:06


VEZI EMISIUNILE

Asa este, domnule Radu, ai dreptate!

Imi cer scuze! Voi evita lucrurile neesentiale! Chiar e pacat de timpul pierdut si de energia consumata!

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
2,1
Neimportant
7 voturi

Analistu'

spune:

03.12.2008, 15:00

Esti pe langa dle Haina...

Aspectele semnalate de Vasi sunt reale, pertinente.
Calculele in interiorul partidelor nu au fost nici pe departe asa cum incerci sa sugerezi.
In conditiile in care se declara castigatori, in urma votului direct, numai cei care obtin 50%+1, nu aveti cum, este imposibil sa planifici coeficientul fiecarui candidat care se ia in calcul la redistribuire. Va rog sa ma credeti pentru ca stiu foarte bine cum se fac calculele in partide. Corect ar fi fost altfel: daca pentru PD-L a trebuit sa fie create doua mandate de deputati in plus (datorita unor candidati care au obtinut mai mult de 50% si a trebuit sa li se atribuie de drept mandatul in colegiile lor, colegii in care au primit mandatul de parlamentar si alti candidati - ?????) si astfel a crescut cu doi numarul deputatilor la nivel national, corect ar fi fost daca s-ar fi creat un numar mai mare de mandate, astfel incat, cei doi PDL-isti sa-si obtina mandatul, dar si celelalte partide sa primeasca un numar proportional de mandate,... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
2,5
Acceptabil
8 voturi

 

Mardare

    raspunde:

03.12.2008, 15:11

Ba eu cred ca s-au facut calcule dinainte sa apara legea !

Si cu trasarea colegiilor a fost scandal , Vadim a simtit ca e sarit din schema , dar ce putea sa mai faca ? S-a tot zbatut , dar degeaba .
Boierii astia de tip nou fac ce vor .

Pro / Contra
- -
sub 3 voturi
0 voturi
Calitatea comentariului
4,4
Bun
7 voturi



Vezi toate cele 16 comentarii