Ziare.com

De libero arbitrio: fiecare dintre noi va face duminica o alegere

de Petrisor Peiu, analist
Sambata, 25 Mai 2019, ora 12:02

   

De libero arbitrio: fiecare dintre noi va face duminica o alegere
Petrisor Peiu
Intotdeauna putem sa alegem intre credinta si necredinta, intre a face ceva care sa ne apropie de mantuire sau a ne indeparta de mantuire. Indiferenta pentru soarta semenilor nostri nu este, nicidecum, o cale spre mantuire. Daca pot sa dau celui in nevoie 1 leu, trebuie sa o fac. Daca pot sa dau celui in nevoie o tara mai buna, trebuie sa o fac. Ei bine, o data la patru ani sau la cinci ani, semenii nostri au nevoie de a primi conducatorii care sa aiba aplecare spre nevoile lor. Daca poti sa ajuti semenii tai cu un conducator macar cu un pic mai bun, trebuie sa o faci.

Citeste toate textele scrise de Petrisor Peiu pentru Ziare.com

Acela care trece indiferent pe langa cabinele de vot, dar putea sa salveze o viata sau sa dea o slujba mai buna unui sarman prin votul sau, acela nu merge catre mantuire, acela nu merge in "Civitate Dei". Acela care isi iubeste aproapele se va interesa de mai-binele aproapelui si va vota, pentru a-i da acestuia mai-binele. Putem sa fim carcotasi si sa spunem ca nu gasim pe niciunul pe care sa-l votam, pentru ca niciunul nu este in intregime asa cum "trebuie", dar nici asta nu ne va duce spre mantuire, pentru ca nu-i totuna un conducator pe timpul caruia mor 1000 de copii pe an, pe care societatea i-ar putea vindeca, sau un conducator care reduce acest numar chiar si cu un suflet. Merita sa votezi chiar daca prin acest vot chiar si un singur copil ar fi salvat in plus in fiecare an.

Intr-o lucrare de acum 1600 de ani, Fericitul Augustin, unul dintre Cei patru Parinti ai Bisericii Occidentale (Ambrozie, Ieronim, Grigore cel Mare si Augustin insusi), ne ajuta sa intelegem sensurile reale pe care libertatea omului le presupune.

De libero arbitrio (libri tres), lucrare scrisa in doua volume, primul in perioada 387-389, cel de-al doilea intre anii 391-395, ne descrie conceptul liberului arbitru, ca fiind opusul determinismului. Acesta din urma se bazeaza pe teoria ca orice eveniment, inclusiv actiunile fiecarui om, este determinat in mod cauzal de un lant neintrerupt de evenimente precedente respectivului eveniment. Spre a deosebi crestinismul de determinism, Fericitul Augustin ne invata doua lucruri esentiale:

- nicio fiinta umana nu este lipsita de libertate ab initio
- niciunei fiinte umane nu ii lipseste puterea interioara de a se opune raului, diavolului.

Faptul ca Dumnezeu cunoaste "ante rem" care va fi alegerea fiecaruia dintre oameni si ofera, in acord cu aceasta prestiinta, fiecaruia invitatia potrivita (desi stie ca unii o vor refuza), nu determina in niciun fel alegerea respectiva.

Fericitul Augustin trateaza alegerea pe care omul o poate face intre credinta si necredinta; in fapt, aceasta alegere este un proces indelungat si intins pe durata intregii noastre vieti, compus din multe alegeri mici, prin care credinta se poate intari sau poate diminua.

Evanghelia dupa Matei cuprinde o porunca esentiala pe care Mantuitorul a lasat-o fiecarui crestin: "Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti". Calea de a-ti iubi aproapele cuprinde multe feluri dar, cel mai simplu si mai clar inteles este acela de a face aproapelui tau binele pe care il faci si pentru tine. Daca tie iti faci un bine imbracandu-te, mancand, ingrijindu-ti sanatatea, trimitandu-ti copiii la scoala, fa acest lucru si pentru aproapele tau.

Ei bine, putini dintre noi, cei avuti in general, au ce sa daruiasca celor care nu pot sa aiba o viata implinita. Dar noi toti, cei multi, inclusiv cel mai sarman dintre noi, avem puterea de a darui o viata mai putin grea acelora dintre noi care in mod normal nu o pot avea. Noi toti, cei multi, putem sa alegem intre a ne plati datoria catre societate (impozite si taxe) pentru a permite sa manance, sa se vindece si sa isi trimita copiii la scoala si celui care nu poate sa o faca singur. Sau putem sa alegem sa ne bucuram singuri de ceea ce avem si sa ignoram tot ceea ce se intampla dincolo de peretii casei noastre.

Pentru orice crestin din ziua de azi, cel mai accesibil mod de a se ingriji de semenii sai ca de sine insusi este de a ajuta la impartirea celor ce unora le prisosesc catre cei care nu au mai nimic. Si acest lucru se poate face foarte simplu, construind o societate dreapta, in care banii stransi prin impozite, de la cei care au castigat mult, sa ajute viata tuturor, sa se transforme in drumuri, in scoli si spitale, accesibile si celor care astazi nu au suficienti bani.


Putem sa alegem pentru a participa la indreptarea modului in care cei multi si sarmani primesc o undita, nu o bucata de peste. Putem sa alegem de a ne ingriji de semenii nostri ajutandu-i sa iasa din noroaie, sa mearga la scoala si sa isi vindece bolile la spital, cheltuind cu folos banii stransi din impozite. Sau putem sa ne facem ca nu vedem ca acei bani se risipesc si in loc de spitale, drumuri si scoli se duc spre inavutirea nedreapta a celor care se afla in locul de unde se impart acei bani.

Putem sa alegem pe unii dedicati grijii fata de aproape sau pe unii care nu au decat grija fata de ei insisi. Sau putem sa nu ne ingrijim deloc de nevoile semenilor nostri si sa nu ne pese daca au cu totii o scoala unde sa isi trimita copiii, daca au cu totii o undita cu care sa pescuiasca.

Chiar daca nu vom gasi oamenii pe care ni-i dorim pe listele de vot, putem, totusi, sa ii alegem dintre toti pe cei care ne vor asculta cand ii vom ruga sa se ingrijeasca de semenii lor, putem sa ii alegem pe cei care vor da pentru "undita" semenilor lor cu 1 leu mai mult decat ceilalti. Daca un partid construieste un kilometru de autostrada mai mult decat altul, atunci merita sa votezi si acel prim partid merita votat. Daca un partid ne va aduce de la Bruxelles 1 Euro mai mult decat alt partid, atunci trebuie sa mergi la vot si primul partid trebuie votat. Daca un partid va lua necuvenit 1 leu mai putin pentru sine decat altul, atunci trebuie mers la vot si primul partid trebuie votat.

Petrisor Gabriel Peiu este doctor al Universitatii Politehnica din Bucuresti (1996), a fost consilier al premierului Radu Vasile (1998-1999) si al premierului Adrian Nastase (2001-2002), subsecretar de stat pentru politici economice (2002-2003) si vicepresedinte al Agentiei pentru Investitii Straine (2003-2004). Este coordonator al Departamentului de Analize Economice al Fundatiei Universitare a Marii Negre (FUMN).

Despre ce vrei sa scriem?


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 2716 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
15 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Daca Guillaume Tell mai statea mult pe ganduri acum 1300 de ani,

Elvetia era ca Teleormanul astazi.
VOTATI ROMANI !
JOS cu TIRANIA ROSIE !

..............................................................................................................................................................................................................................................................

 

Editorialul e bun de predica

la slujba de Duminica, daca un neam pupator de moaste poate fi numit crestin

 

Iubirea si Europarlamentarele:))...

Domnule Peiu, pai dumneavoastră ne invitați să alegem intre politicieni și unii care ne Iubesc, cu Neam cu tot!:)
Prin urmare sa i votăm pe cei capabili să ne Iubească pe noi si...tot Neamul!:)))
Ne puteți da citeva exemple de astfel de politicieni?, ca impresia pe care ei, politicienii, o lasă, e ca...daca ar putea, as musca unii din alții, la propriu!:))). Or dacă ei, politicienii, nu se Iubesc unii pe alții, ca asta dovedesc!,cum sa facem să ajungem noi, ăștia din popor, la concluzia că pe noi ne vor Iubi, cu Neam cu tot?:)))
Poporul votează după cum se Oglindește de frumos intr un partid sau altul, intr un candidat sau alt candidat si fiecare dintre votanți are dreptate! Asta e faza tare!:))) Fiecare om care merge la vot zice că binele arată așa cum il vede el:))), chiar dacă el reprezintă r, pentru un alt om!
Totusi, cred că e cum spuneți, adică să i votăm pe aia care credem noi că ne Iubesc... mai mult:))), măcar cu un Leu, decit ailalti!:)))

Ce o ieși din asta, om vedea!, ...dacă s o intimpla așa, vreodata:)

 

Veti participa la referendum, d-le Peiu?

Daca un partid a facut cu un Km de autostrada mai mult decat altul, dar a stat de sapte ori mai multi ani la guvernate si a furat de zece ori mai mult, sa-l aleg totusi?
Dar cu referendumul cum ramane, de ce nu faceti nicio aluzie la el?
Dar cu porunca "Sa nu furi"?
Referendumul militeaza pentru respectarea acestei porunci. De ce BOR nu ill sustine si, dimpotriva, prin unii reprezentanti ai ei indeamna la boicot?

:)

Determinismul nu se opune Liberului Arbitru, ci il completează...

 

@Online 11:41. Stiti bancul cu nuca si peretele ?

"Determinismul nu se opune Liberului Arbitru, ci il completează..."

Capitalismul nu se opune comunismului, ci il completează...

@MacGigi

Determinismul nu se opune Liberului Arbitru, ci il completeaza, formand un Intreg, pentru ca nu exista Trecut, Prezent si Viitor, ci exclusiv o Dinamica a Prezentului.
Se considera ca 'mai intai omul' si 'mai apoi faptele sale', cind, de fapt, e invers, pentru ca omul isi Proiecteaza Dorinte, in Creatie, prin urmare ceea ce e de Implinit, si Realitatea o face, este Implinirea Dorintei.
Prin urmare mai inatai Implinirea Dorintei si 'mai apoi omul'...care sa o faca! Deci oamenii nu sint parasutati pe Pamant, si mai vad ei ce fac dupaia, avind, nu i asa!, Liber Arbitru..., ci Determinismul e cel care Defineste Implirea Dorintei, adica Efectul, dupa care Apare si omul care sa-l Implineasca!
daca n ar fi avut omul nicio Dorinta...Realitatea si-ar fi Pierdut Dinamica, Miscarea, ramanand o Nemiscare, care si ea e o miscare, dar Vesnica!

"Determinismul nu se opune Liberului Arbitru..."

este o alta cale, paralela.
Nu se intersecteaza, nu se completeaza...

Sociologia absenteismului la vot

Dacă e să improvizăm un model din ce se spune in bule, avem foarte multă lume "bună", care nu merge la vot din comoditate sau din mentalitatea ca esti mai smecher dacă nu te bagi intr-o afacere păguboasă, că tot nu se schimbă nimic.

 

La europarlamentare nu se voteaza conducatori si guvernanti

La europarlamentare se voteaza niste europarlamentari romani care sunt trimisi in Europa strainilor, nicidecum a romanilor.
Europa romanilor este doar Romania. Noi romanii suntem europeni pentru ca avem ca proprietate nationala o parte din Europa numita Romania.
La europarlamentare nu trimitem in Europa strainilor niste conducatori ai natiunii Romane, trimitem acolo niste purtatori de cuvant ai natiunii Romane care sa strige printre straini oful nostru al romanilor.
Noi romanii nu am intrat in Uniunea Europei ca sa fim dizolvati ca natiune si sa ni se ia dreptul de proprietate nationala.
Romanii europarlamentari sunt trimisi printre strainii din Bruxelles ca sa reprezinte natiunea Romana, ca sa reprezinte statul Roman, ca sa apere dreptul la proprietate nationala romana.
Trebuie sa fim constienti ca noi romanii suntem in Uniune cu strainii.

 

@Cat mai esti inca om.

"Europa strainilor, nicidecum a romanilor. Europa romanilor este doar Romania."

Cred ca n-ati inteles NIMIC din Europa si din Lumea civilizata occidentala.
Inca mai traiti in Evul Mediu. Linsul moastelor si BOR va sunt ghizi spirituali. Iar sobolanii rosii va sunt ghizi morali :) Sper sa va intalnesc la Antipa, printre exponatele trecutului, intr-un borcan cu spirt, alaturi de ramasitele lui Ceausescu si proteza dentara a lui daddy.

"noi romanii nu am intrat in UE..."

Nu, noi nu am intrat in UE, am fost invitati, iar atunci cand esti invitat undeva respecti regulile celui ce te-a invitat...
Deocamdata noi doar invatam acele reguli...

Frumoasa ideea pe care o puneti azi in dezbatere publica

"Fiintele divine stiu de la inceput ce sunt si ce vor fi in toata existenta lor. Numai Tu, Omule poti sa decazi pana la a deveni Animal sau poti sa te inalti asemeni unei fiinte Divine".
E drept, clasa politica romaneasca este asa cum e, nu avem o pleiada de personalitati asemneni romanilor de la inceputul sec. XX, nu-i avem pe Brateni, nu-l avem pe Iuliu Maniu, pe Vasile Goldis sau pe Iorga si Titulescu, avem doar "Astea" si "Ailalti", dar, dupa cum spuneati dl.Peiu, trebuie sa decidem, ii lasam pe "Astea" sa ne ingrozeasca in continuarea cu analfabetismul si ipocrizia lor sau ii votama pe "Ailalti" care macar par ca stiu a se exprima si par sa gandesca dicolo de propriul varf de nas.

 

Ce mai plimbati si dv. maimuta, domnule Peiu !!!

Va adresati unui electorat care stie sa traga o concluzie dupa verbiajul dv. de 3 pagini. Bine ar fi sa va adresati vulgului, care abia stie sa citeasca o simpla fraza, caruia trebuie sa-i dat gata mestecat, in doze mici, cu lingurita...

Ati scris 1-2 articole bune, ar fi pacat sa pierdeti ocazia sa mai scrieti si altele, mai accesibile si mai directe. Cand un guvern isi gazeaza 120'000 de cetateni pasnici la ordinele unui dublu condamnat penal, aceasta se cheama o crima iar pe capul rautatilor trebuie sa-l numiti criminal! Nu va fie frica, domnule Peiu, sa va exprimati scurt si clar.

Romaniia vor vota pnl si USR+PLUS si vor stampila de doua ori DA la referendum. Aceasta este ceva simplu si care nu este dificil de scris !

 

Dl. Peiu a luat-o pe calea "mantuirii" ? Ati dat in bigotism domnule

jurnalist ? Maine nu este vorba nici de credinta, nci de crestinism, nici de ortodoxeala pzdista. Maine este vorba daca romanii mai accepta sau nu coruptia, hotia, marlania si analfabetismul sobolanilor rosii!

Ajunge! Ultima picatura a facut vasul sa debordeze.
Coruptii cu borfasii, romanii cu Justitia!

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor