Albumul de fotografie Precum in cer, asa si pe pamant: Calatorie foto prin lumea ortodoxa romaneasca

   

Am ajuns prima oara la manastirea Petru Voda in seara de Craciun. Luminau stelele, ninsese, totul era alb, iar maicile se pregateau sa mearga cu colindul. Iata-ma umbland, impreuna cu ele, de pe un deal pe altul, din chilie in chilie.

"Lerui, Doamne, Ler / au pornit cu plugusorul / ingerii prin cer". Intrasem, pe nesimtite, in calatoria din poveste. La casuta cu cei mai multi pelerini, in noapte, usa s-a deschis si din chilie a iesit chiar Mos Craciun, asa cum il stiam dintotdeauna: un patriarh inalt, cu barba alba, un zambet care-ti incalzeste inima si o privire care stie intreaga-ti viata, daca ai fost sau nu cuminte.

Intrasem in Rai. Am simtit ca aceasta intalnire cu Parintele avea sa imi schimbe viata.

"Unul si acelasi fotograf poate face zeci de feluri de poze. Uneori, cu unul si acelasi aparat. Poate raspunde unei comenzi de reportaj; poate imortaliza cunostinte, situatii, locuri; se poate mira, bucura, induiosa pe cont propriu, acumuland poze "pentru sertar"; poate "fura" nostalgii, ezitari, asteptari, inaltari si uniri colective de care imaginea da seama mai bine decat propria lui judecata ; poate declansa ca sa-si asigure o amintire plata si poate obtine... un miracol.

S-au asezat in acest album peste 210 cadre ca sa spuna povestea unui fel de a fi din interiorul ortodoxiei romanesti, asa cum arata ea in ultimii doi-trei ani (2008-2011).

Cristina Nichitus Roncea si-a deschis aici arhiva de mirean care fotografiaza in biserici si manastiri, in atelierele si bucatariile lor, in chilii si prin muntii in care calugarii se duc "la pustie".

A avut sansa de a fi acceptata si ingaduita cum putini sunt, gratie unui firesc si unei simplitati inspirand liniste si incredere.

Sentimente justificate din ceea ce se poate vedea in album: o priza directa a evenimentului, iar nu punerea lui in scena; bucurii mari si sarbatori ale inimii, nu o antologie a fastului; momente de meditatie autentica si altele de munca la fel de adevarata, care tin laolalta viata spirituala si intruchiparea ei materiala, cerul si pamantul existentei, iar nu plasmuiri eterice asociate cu cine stie ce abstractii.

Pentru cei care vor sa-si curete sufletul, ca si pentru cei care nu cunosc aceasta anume Romanie sau pentru strainii care n-o cunosc deloc, invitatia la calatorie prin ortodoxia rasariteana de la noi are gustul fermecat al traditiei traite chiar la timpul prezent.

Printr-un noroc, obiectivul proaspat al aparatului de fotografiat s-a mutat de pe monumentul de arhitectura mereu pus in rama pe omul in rasa neagra care matura imprejurul lui, pe cel care aprinde candela, coase vesminte preotesti, duce vitele la pascut si ingrijeste de batrani ! O mica deplasare de accent: pasul de furnica dintre idee si inima." (Adina Keneres - Editura Compania)

"De obicei, lucrarile de acest fel staruie asupra valorii artistice a ctitoriilor - manastiri sau biserici de mir - din tara noastra si a comorilor de arta si cultura - icoane, obiecte de cult, manuscrise, carti - pastrate intre zidurile lor. De asta data insa, obiectivul fotografic a urmarit altceva: trairea intru Domnul a celor care au cautat mantuirea prin desavarsire, dar si legatura lor cu lumea credinciosilor, in mijlocul carora continua sa traiasca." (Acad. Florin Constantiniu)

Intalnirea cu Mos Craciun: Parintele Justin Parvu

Imi doresc ca albumul acesta sa aduca un smerit omagiu marelui marturisitor al ortodoxiei romane Justin Parvu, ctitorul Manastirii Petru Voda, la 20 de ani de cand s-a pus piatra de temelie a sfantului lacas inchinat martirilor din temnitele comuniste. Fara binecuvantarea, viziunea si caldura sa parinteasca, aceste imagini nu ar fi existat.

Multumesc, de asemenea, pentru buna primire si ingaduinta, tuturor preotilor din Mitropolia Moldovei si Bucovinei, surorilor, maicilor, fratilor si calugarilor din Manastirile Petru Voda, Paltin, Sihla, Sihastria, Secu, Neamt, Agapia, Varatec, Humor, Voronet, Moldovita, Sucevita, Arbore, Putna, Trei Ierarhi, Galata, Copou, Miclauseni, Catedrala Mitropolitana din Iasi, Catedrala Patriarhala si "Sfanta Maria" din Techirghiol.

Cuvant inainte al profesorului Florin Constantiniu: Un album care ne inalta intr-o lume purificata

Pentru a intelege mai bine crampeiele de viata bisericeasca - monastica, in primul rand - coborarea la obarsie este necesara. Una din caracteristicile crestinismului romanesc este patrunderea si raspandirea invataturii lui Hristos de-a lungul unei lungi perioade, de la timpurile apostolice la incheierea etnogenezei romanilor.

Daca in cazul bulgarilor, ungurilor, rusilor, de pilda, cunoastem momentul, cand un conducator politic - tar, rege, mare cneaz - a impus crestinismul poporului sau, romanii apar dintru inceput ca un popor crestin. Miracol si enigma, intocmai ca si continuitatea daco-romana, apoi romana, la nord de Dunare, in perioada migratiilor (secolele III-XIII) s-ar putea repeta. In fapt insa, difuzarea crestinismului si formarea poporului roman au fost doua procese concomitente, care s-au asociat in chipul cel mai strans. Crestini am fost de cand am aparut ca neam.

In Evul mediu, in lumea crestina, orice autoritate politica, era, in mod obligatoriu, dublata de una religioasa: alaturi de voievod, cneaz, rege statea un prelat - episcop, mitropolit sau, la nevoie, un staret care-si dobandise o autoritate spirituala. Cand s-au intemeiat domniile romanesti, voievozii au avut alaturi ierarhi recunoscuti de Patriarhia Ecumenica de la Constantinopol.

Asa cum crestinarea romanilor s-a desfasurat pe tacute si nestiute, tot astfel, in imprejurari care raman in obscuritate, in spatiul carpato-dunarean, organizarea bisericeasca s-a aflat sub semnul hesihasmului (isihasmului), acel curent, care, originar inca din secolele IV-V, s-a afirmat plenar in secolul al XIV-lea prin invatatura Sfantului Grigore Palama. Obiectivul lui era inaltarea, prin asceza, a omului pana la perceperea luminii taborice, a stralucirii Mantuitorului, vadita in Schimbarea la Fata. Atingerea unei trepte atat de inalte, de curatie sufleteasca si de comunicare cu Dumnezeu, pe Care "a-L vedea nu este cu putinta oamenilor", cerea o forta spirituala, capabila sa lupte cu ispitele si sa gaseasca, prin rugaciunea neincetata, calea spre Domnul.

Daca, atunci, in secolele XIV-XV si chiar mai tarziu, pana la reinnoirea paisiana nu am avut clerici de rafinamentul teologic al palamistilor, in schimb, hesihastii romani au devenit sihastrii, pustnici, calugari retrasi in solitudine, dar gata oricand sa dea sfatul cel bun pentru zidirea spirituala sau conduita in lume. Termenul insusi de "sihastru" si, mai ales, locul ocupat de el in imaginarul popular - unde este inconjurat de respect - da masura legaturii puternice dintre trairea isihasta si perceptia ei in masa credinciosilor.

Ajungem astfel la alta trasatura a monahismului romanesc: dialogul permanent dintre monahi si laici. Trei factori sunt de avut in vedere pentru a intelege aceasta realitate. Mai intai, permeabilitatea sociala: in imensa lor majoritate, calugarii au aceeasi origine rurala ca si masa credinciosilor. Taranul se recunoaste in taran, in graiul, reprezentarile, obisnuintele atat ale unora, cat si ale altora. In al doilea rand, rezultat al imprejurarilor vitrege - am fost mereu "in calea raotatilor" - numai o elita cu totul restransa a clerului avea o inalta cultura teologica; grosul clerului calugaresc si mirean se impartasea din aceeasi cultura de sorginte populara, ca si credinciosii care il frecventau. Dialogul devenea astfel foarte lesnicios. In sfarsit, prin stilul de viata, calugarul, supus ascultarii, avea de indeplinit diverse munci fizice, care, intr-o lume agrara, erau, de regula, activitati legate de cultura pamantului si cresterea vitelor. Taranul, venit la manastire, vedea pe "parintele" lucrand la camp sau ingrijind de vitele sau stupii manastirii, intocmai ca si el in gospodaria lui.

Toate acestea "au spart" zidurile manastirii si au integrat organic comunitatile calugaresti in societatea romaneasca. Respectul credinciosului de rand pentru omul in rasa nu-l instraineaza in nici un chip pe cel din urma de cel dintai. Cleric si laic se afla intr-o desavarsita unitate spirituala si mentala.

Aceste trasaturi ale vietii bisericesti s-au pastrat nealterate din Evul mediu pana astazi. Este ceea ce explica locul eminent ocupat de Biserica in viata societatii, prestigiul de care ea se bucura, forta credintei vadita, cel mai pregnant, in marele aflux de credinciosi la sarbatorile Bisericii.

Imaginile doamnei Cristina Nichitus Roncea ilustreaza perfect aspectele caracteristice ale trairii ortodoxe, cu precadere in lumea monastica, infratirea, atat de fireasca, intr-o religie a iubirii, intre cleric si mirean. Calugarul se roaga si munceste - ora et labora! -, iar laicul, beneficiar al ostenelilor celui dintai, il priveste cu iubire si respect.

Intr-o vreme cand desacralizarea, confuzia si, mai presus de toate, pacatul sunt atotputernice, fotografiile din acest album au putere reconfortanta. Doamna Cristina Nichitus Roncea a izbutit, prin arta sa, dar, mai ales, prin forta sufletului, sa coboare Cerul pe pamant si sa ne smulga, fie si pentru o clipa, din mizeriile cotidianului pentru a ne inalta intr-o lume purificata. Cartea de fata este, deopotriva, o sursa de inspiratie si o chemare la impartasirea unor valori de esenta divina. Indiferent de optiunea celui care o va lua in mana - credincios sau ateu - cartea ii va fi de mare folos.

Acad. Florin Constantiniu

.sig_cont {width:160px;height:150px;}
Luni, 19 Decembrie 2011, ora 08:25
Sursa: Stiri Maramures

Articol citit de 1039 ori


Stiri Maramures
Cele mai citite stiri
PRAPAD IN BAIA MARE - Masina distrusa de un copac doborat de vant. Primarul si cei de la Situatii de Urgenta intervin pe teren (VIDEO)
PRAPAD IN BAIA MARE O ploaie torentiala, cu grindina pe alocuri, se inregistreaza in municipiul Baia ...
ACTUALIZARE/PRAPAD IN BAIA MARE - Masina distrusa de un copac doborat de vant. Primarul si cei de la Situatii de Urgenta intervin pe teren (VIDEO)
PRAPAD IN BAIA MARE O ploaie torentiala, cu grindina pe alocuri, se inregistreaza in municipiul Baia ...
ACTUALIZARE 2 - VREME REA - Furtuna puternica in Maramures. Ploi torentiale si rafale de vant - GALERIE FOTO
O furtuna puternica traverseaza judetul Maramures de la vest la est la aceasta ora.Agentia Nationala ...
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor