Care este pericolul nuclear pentru Romania?

   

Care este pericolul nuclear pentru Romania? Foto: energeia.ro
Nu este un secret ca pericolul izbucnirii unui razboi nuclear la nivel mondial se mentine, in conditiile in care India, Iranul si Pakistanul nu au nicio intentie sa urmeze exemplul Rusiei si Statelor Unite in cursa reducerii de armament ofensiv.

Potrivit datelor detinute de NATO, in prezent, India detine 115 focoase nucleare, iar, pentru a distruge Pakistanul in totalitate, este nevoie de numai 80.

Spre deosebire de India, Pakistanul nu are o doctrina oficiala de inarmare nucleara si, din aceasta cauza, nu exista date precise cu privire la dotarile si structura armamentului detinut de aceasta.

Desi riscul de conflict nuclear ameninta in principiu regiunea Pakistan Afganistan, Romania nu se afla intr-o zona "verde", pericolul pentru tara noastra fiind recunoscut chiar de presedintele Traian Basescu, in cadrul unei discutii cu oficiali de la Ierusalim.

Distanta dintre Iran si Romania nu este atat de mare incat sa ne simtim feriti de risc, mai ales ca mult negociatul sistem de aparare al Statelor
Unite nu reprezinta un scut pentru intreg teritoriul tarii noastre. In conditiile in care Iranul ar detine armament nuclear si vectori de trimitere la distante mari a incarcaturilor, toata iodura de potasiu din lume nu ne-ar scapa de dezastru.

Acum putem sa speram in buna-credinta a Teheranului, care s-ar folosi de energia nucleara doar pentru a tine aprinse becurile din casele iranienilor, si in controalele oneste ale Agentiei Nucleare de la Viena.

Pericolul de la sud de Dunare

Daca insistam sa ignoram pericolul dinspre India, Iran si Pakistan, data fiind distanta, cel putin "psihologica", ce ne desparte, poate ar trebui sa ne aducem aminte ca riscul nuclear ne paste si din partea vecinilor de la sud.

Bulgarii s-au hotarat sa construiasca la Belene, la doar 15,6 km de Zimnicea si la 100 km distanta de Bucuresti, o centrala nucleara.

Constructia a inceput in 1981, a incetat in 1991 din lipsa de fonduri si ca urmare a protestelor organizatiilor ecologiste. In 2002 s-au reluat procedurile si procesul de autorizare pentru continuarea investitiei de la Belene.

Centrala de la Belene nu ar fi poate o problema - centrala nucleara avem si noi la Cernavoda - daca ea nu ar fi amplasata intr-o zona cu risc seisem deloc de neglijat.

Sa nu uitam de convoaiele bulgare care transporta pe Dunare deseuri nucleare de la centrala atomo-electrica de la Kozlodui.

De mai multe ori pe an, un convoi bulgar transporta spre portul ucrainean Ismail, prin apele teritoriale romane, intre 60 si 90 de tone de deseuri nucleare de la Kozlodui. Materialul radioactiv este dus mai departe in Rusia, pentru imbogatire. La intoarcere, convoiul aduce combustibil nuclear imbogatit pentru aceeasi centrala de la Kozlodui.

In 2008, un convoi nuclear bulgar care transporta aproximativ 90 tone de deseuri nucleare de la centrala atomo-electrica din Kozlodui a fost la un pas de a fi implicat intr-un accident naval.

Ne intrebam de ce nu renunta bulgarii la convoaiele pe Dunare in favoarea caii ferate pana la Marea Neagra, iar de acolo sa trimita deseurile nucleare cu destinatia Rusia prin nave maritime?

Pericol nuclear in inima Romaniei

Peste cativa ani, Romania va avea si o noua centrala nucleara, care ne-ar face mai putin dependenti din punct de vedere energetic.

La momentul cand au aparut primele declaratii post-decembriste in legatura cu acest subiect, prin 2008, ONG-urile au sarit sa acuze proiectul care a luat nastere prin anii '80. Motivele? Pericol de radiatii, atat pentru sanatate, cat si pentru mediu, pericolul unui atac asupra centralei nucleare. Nuclearelectrica a negat, dar a replicat financiar: proiectul se va dezvolta si cu bani de la investitori, nu numai de la stat.

Autoritatile isi doresc ca pana in 2020 constructia sa fie terminata. Astfel, fundatiile vor fi puse inca din toamna.Si nu oriunde, ci in centrul tarii, mai precis intr-unul din judetele Brasov, Mures, Cluj sau Sibiu. Decizia finala in privinta amplasarii este asteptata in luna septembrie.

Accidentul nuclear de la Cernobil, din mai 1986, ne-a ramas tuturor infipt in minte. A fost momentul de "clic" care a tras semnalul asupra a ceea ce s-ar putea intampla oriunde in lume cu o centrala nucleara.

Un accident nuclear major la Cernavoda - fie din cauze tehnice, fie in urma unui atac terorist - ar avea consecinte devastatoare pentru Bucuresti si Constansa, la fel in cazul unui accident la centralele de la Belene sau Kozlodui din Bulgaria.

Poate ar trebui acordata mai multa atentie imbunatatirii eficientei energetice, precum si dezvoltarii surselor regenerabile ca energia eoliana, geotermala, hidroenergia, biomasa, sau energia solara. Energii cu adevarat curate.
Luni, 08 Iunie 2009, ora 18:10
Sursa: Ziare.com
Autor: Elena Enache

Articol citit de 2433 ori

Vezi toate cele 13 comentarii
 

08.06.2009, 13:04

Pozitie rezervata

Articol scris la comanda de Mossad!!!!

USA+Rusia detin zeci de mii de focoase nucleare, iar Israelul vreo 250, iar pericolul nuclear pentru Romnia vine de la iranieni, mare ti-e gradina nu? Iranieni care nu au bomba atomica dar care sunt acuzati cum ca, ar putea s-o fabrice. In rest fata de Belene ce, foloseste grafitul ca moderator, Cernavoda care foloseste apa grea este de mii de ori mai nepericuloasa. Orincind Beline poate deveni un nou Cernobil.

Pro / Contra
4,5
Total de acord
34 voturi
Calitatea comentariului
4,4
Bun
29 voturi

 

atomu?

    raspunde:

08.06.2009, 13:38

CORECT !10

Articol scris de kurlingaii israelului,cu base care face axa Buc-telaviv-washington acum,ti se face greata,asta in loc sa stea in puscarie toaca banii nostri...

Pro / Contra
4
De acord
20 voturi
Calitatea comentariului
3,9
Bun
21 voturi

cetatean_revoltat_ APOLITIC

    raspunde:

08.06.2009, 13:55

in primul rand , va veni PERICOLUL( BOMBA )SOCIAL ...

Adevarul este ca , pina la un pericol nuclear , vom avea parte de UN PERICOL SOCIAL ......

Pro / Contra
4,7
Total de acord
12 voturi
Calitatea comentariului
4,6
Excelent
11 voturi

valentin.m

    raspunde:

08.06.2009, 19:40

BINE ZIS.

ASTA NE ASTEAPTA PE TOTI.

Pro / Contra
5
Total de acord
4 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
4 voturi

Captain Jack

    raspunde:

08.06.2009, 16:23

ur articol fara rost

acesta e un articol ca sa aiba si ei u subiect, cu ce umple ziarul. probabil ziaristul l a crezut pe base cand acesta neavand ce sa ne spuna despre planurile de iesire din criza ale guvernului pe care il pastoreste, a incercat sa ne distraga atentia cu "amenintarea nucleara". iata de ce cred eu ca articolul e doar o prostie:
1. Iranul nu are de ce sa ne atace. doar pentru ca suntem aliatii americanilor?? asta ar fi cea mare tare gluma. nu cred ca iranienii ar irosi o bomba nucleara pentru a scoate din lupta o tara care oricum nu poate sprijini SUA intr o actiune militara.
2. "pericolul bulgar". da, intradevar, ei isi plimba pe dunare deseurile nucleare. ok. in jumatatea lor n au decat. dar ca sa ajunga la mare, am impresia ca ei trebuie sa intre pe teritoriul romaniei. cine le permite asta? intra fara aprobare? nu cred
3. o noua centrala nucleara in romania. probabil uitati ca asta a fost ideea elenei udrea in timpul vizitei in franta. adica a ministrul turismului...
singura... (arata tot comentariul)

Pro / Contra
4,1
De acord
9 voturi
Calitatea comentariului
3,8
Bun
10 voturi

Absolvent CNE

    raspunde:

08.06.2009, 17:00

Pericol?

Aveti perfecta dreptate relativ la atacul cu armament nuclear asupra Romaniei ! Cu centralele nucleare se pare ca exista un(minor)sambure de adevar,dar...Multe tari dezvoltate au imens de multi MW instalati in CNE.Nu inteleg reticentele celor care ca in povestea drobului de sare...Ati auzit de AIEA?Nu da autorizatii de constructie a unei CNE numai pe vorbe sau ca Rusia vrea sa ajute Bulgaria.Hai sa fim seriosi!

Pro / Contra
4,3
De acord
6 voturi
Calitatea comentariului
4,3
Bun
6 voturi

oops

spune:

08.06.2009, 12:41

Sa-mi fac bagajul?

Inainte de a scorni povesti de groaza, poate ar fi mai util sa va informati care sunt riscurile REALE in cazul centralei Cernavoda sau centralei noi (care nu va avea nici un kg. de ciment turnat in vreo fundatie pana cand un proiectul centralei nu va fi executat si aprobat).
Sincer, e nasol sa fii ignorant si sa mai scrii articole.

Pro / Contra
4,5
Total de acord
8 voturi
Calitatea comentariului
4
Bun
8 voturi

 

tieues

Rank user: x5

08.06.2009, 12:55

Nu daca n-ai votat cu comunistii

Daca ai votat ramai acolo asa dupa ce trece era nucleara cei care suntem plecati cand venim ii gasim pe "romanii" cu 3 capete tip EBa-Vadim-Becali.3 in unul.

Pro / Contra
3,3
Si da, si nu
12 voturi
Calitatea comentariului
2,8
Acceptabil
13 voturi

Mihai V

    raspunde:

08.06.2009, 16:20

Sunt altii mai buni si mai devotati Patriei

Da, e mai bun Rares si, TRU si Monica ..

Pro / Contra
3
Si da, si nu
4 voturi
Calitatea comentariului
3
Acceptabil
4 voturi

Serena

spune:

08.06.2009, 14:14

Primitivism politic romanesc

De cand are Romania vreo problema cu Iranul? In loc sa stabilim relatii comerciale cu ei, ca multi altii o fac, noi repetam papagaliceste ineptiile unora si altora, care-si doresc ca doar lor sa le mearga bine si nu unor tari ca alde Romania. In ceea ce priveste pericolul prezentat de centralele atomo-electrice, daca suntem asa de tematori, de ce se mai doreste constructia alteia? Pentru ca politicienii romani sunt primitivi in gandire. Investitiile in surse alternative de energie nu le mai depasesc la ora actuala, pe cele a le unei noi centrale atomo-electrice. Dar de ce sa fim vizionari, cand e mai usor sa fim primitivi, visand la colosi din sticla si otel, palmieri si alte "embleme" a le asa zisului lux. Asta in ziua de azi, cand trandy este accentul pe ocrotirea naturii si folosirea resurselor naturale de energie.

Pro / Contra
4,7
Total de acord
15 voturi
Calitatea comentariului
4,7
Excelent
13 voturi

 
Ileana Cosanzeana

spune:

08.06.2009, 18:46

Daca...

...va avea loc un nou "accident" nuclear, nu-i bai : aveam "experienta" Cernobalului si lumea va merge mai departe... Victimele nevinovate in pamant, iar toti ceilalti catre noi nazbatii tehnico-stiintifice, pe cat de marete, pe atat de inutile. Inutile, deoarece pana la urma toti vom da ortul popii, nu-i asa ? Iar bunastarea, confortul si fericirea sunt niste notiuni relative, in numele carorar Homo (in)sapiens se joaca cu focul si se mira apoi ca uda patul...

Eu, una, imi fac bajajele. Incotro s-o iau ? Este careva dispus sa ma orienteze ? Numarul meu de telefon este: 410-05-81/interior 305. Astept provincia...

Pro / Contra
5
Total de acord
3 voturi
Calitatea comentariului
5
Excelent
3 voturi

 
valentin.m

spune:

08.06.2009, 19:38

NU VINE DE LA IRANIEI PERICOLUL NUCLEAR, CI DE LA B.A.S.I.N.A. CHIAORA CARE DUPA CE A VANDUT FLOTA SI A CUMPARAT FIARE VECHI AMERICANE, ACUM VREA SA CUMPARAM SCUT DE RACHETE IMPOTRIVA PERICOLULUI IRANIAN

B.A.S.I.N.A. CHIARA NU ZICE NIMIC DE CENTRALA NUCLEARA DE LA CERNAVODA CARE A FOST FACUTA DE ROMANI, IAR ENERGIA ESTE VANDUTA DE FIRME PARTICULARE OBEDIENTE CLASEI PULITICE.
CE SE VEHICULEAZA ESTE PROPAGANDA EVREIASCA CRIMINALA SI TERORISTA PENTRU UN EVENTUAL ATAC ASUPRA IRANULUI SI A GASIT MOMENTUL CAND TRUPELE ROMANE SE INTORC ACASA.
KATA S-A TERMINAT CU AUTOATENTATELE, GENUL CELUI DE LA 9/11 SEPTEMBRIE 2001 DIN AMERICA PENTRU A ARATA PISICA IN CURTEA ALTORA SI PENTRU A ATACA UN STAT INDEPENDENT SI SUVERAN PENTRU A LE FURA PETROLUL.
Dupa 20 de ani sunt satul de evrei si propaganda lor criminala si terorista si de jaful lor in romania.

Pro / Contra
3,5
De acord
11 voturi
Calitatea comentariului
3,3
Acceptabil
12 voturi

 
MihaiA

spune:

09.06.2009, 01:05

Punctele strategice sunt in pericol

In general Romania nefiind o destinatie strategica importanta, nu este in pericol ridicat nuclear. Orasele mari din Statele Unite, Rusia, sau Europa de vest sunt cel mai expuse. Chiar daca Romania nu e un punct strategic in sine, este un fel de buturuga in calea tuturor, e in calea rusilor si europenilor spre Tarigrad. Asta ne face expusi la imixtiuni interne puternice atat din partea rusilor cat si a iudeo-americanilor. Daca rezistam aici, vom scapa usor. Oricum, conflictul pare iminent deoarece nu exista dorinta din partea oamenilor de a renunta de buna voie la anumite pozitii deja dobandite.

Pro / Contra
3,4
Si da, si nu
5 voturi
Calitatea comentariului
3
Acceptabil
4 voturi

 


Vezi toate cele 13 comentarii