Regizorul roman Corneliu Porumboiu a fost inclus in lista selecta a celor 20 de tineri regizori din intreaga lume care merita urmariti, de catre prestigioasa publicatie americana The New York Times.
Pe langa pasiune, promisiune si tinerete - doar unul dintre cei 20 a implinit 40 de ani -, regizorii au putine lucruri in comun, insa aducerea lor impreuna si punerea in lumina a realizarilor si potentialului lor pare urgenta, noteaza New York Times.
Corneliu Porumboiu a crescut in orasul moldovean Vaslui, unde juca tenis de masa in ziua in care Nicolae Ceausescu a fost rasturnat de la putere in cea mai violenta dintre revolutiile Europei de Est din acel an. 17 ani mai tarziu a aparut viziunea hilara a lui Porumboiu despre mostenirea Revolutiei - "A fost sau n-a fost?", film care a castigat doua premii la Festivalul de la Cannes, din anul 2006. Regizorul a fost consacrat astfel drept un star al cinematografiei romanesti renascute post-post-comuniste.
Noul sau film, "Cand se lasa seara peste Bucuresti", va fi difuzat la Festivalul de Film de la New York, in toamna, iar opera sa va fi piesa cantrala a festivalului Making Waves al filmului romanesc, la Centrul Lincoln din New York, in luna decembrie.
Porumboiu si colegii sai de breasla au fost deseori mai bine primiti in cadrul acestui festival decat in tara natala, unde cinematografele sunt monopolizate de productiile de la Hollywood si cineastii depind deseori de finantarile de la stat intr-o tara saraca si volatila politic, noteaza The New York Times.
Uneori numit minimalist sau ultrarealist, noul stil romanesc are un fel de absurd oficial meticulos, auster. Cineastii din fostul regim au invatat sa-si ascunda criticile sociale in alegorie si nesinceritate. In semn de raspuns, tanara generatie, inclusiv Cristi Puiu, Cristian Mungiu si Radu Muntean, au imbratisat un stil care a favorizat onestitatea, specificitatea si umorul atat de negru precum Marea Neagra, mai comenteaza criticii.
In ce il priveste pe Porumboiu, acesta este un maestru al cadrelor statice lungi. Felul in care fixeaza camera asupra personajelor s-a vazut atat in "A fost sau n-a fost?", cat si in "Politist, adjectiv" sau in ultimul sau film, "Cand se lasa seara peste Bucuresti".
Regizorii de pe lista intocmita de criticii Manohla Dargis si A. O. Scott reprezinta "persistenta viziunii personale si flexibilitatea cinematografiei, care in al doilea secol al existentei sale ramane o forma tanara de arta cu un viitor luminos".