Ziare.com

Nora Iuga, scriitoarea interzisa de Ceausescu pentru ca scria prea erotic - Interviu

de Madalina Mitan
Marti, 01 Ianuarie 2013, ora 14:24

   

Nora Iuga, scriitoarea interzisa de Ceausescu pentru ca scria prea erotic - Interviu
Nora Iuga este pseudonimul literar al Eleonorei Almosnino. Este o cunoscuta poeta, romanciera, eseista romana si traducatoare din limba germana.

Licentiata a Facultatii de Filologie, specializarea Germanistica, Universitatea din Bucuresti (1953), i-a avut ca profesori pe Tudor Vianu si pe George Calinescu. Profesoara de limba germana intre 1954 si 1955, lucreaza ca bibliograf la Biblioteca Centrala de stat, in perioada 1955-1969. Din 1969 pana in 1977, a fost redactor la Editura Enciclopedica.

Jurnalista la ziarele de limba germana "Neuer Weg" si "Volk und Kultur" (1977-1986). Din 1971 este membra a Uniunii Scriitorilor din Romania si membra PEN-Club. Sustine lecturi publice in strainatate si primeste numeroase burse de creatie.

La 79 de ani, Nora Iuga a devenit cel mai varstnic blogger literar. In 2009 a castigat cea mai importanta bursa oferita de statul german unui scriitor strain: Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD).

A publicat de-a lungul anilor peste 20 de volume de poezie si proza, a tradus peste 15 volume din literatura germana si volumele ei au fost traduse in peste 10 limbi straine.

A publicat un roman, "Sexagenara si tanarul", care a starnit multe controverse, dar care se afla deja la cea de a treia editare si a fost tradus in tari ca Franta, Germania, Spania sau Italia. Timp de opt ani, pe vremea lui Ceausescu, a avut interdiectie de publicare pentru ca ceea ce scria era "impregnat cu un erotism morbid".

Despre acea perioada dar si despre dragoste si erotism, Nora Iuga, in varsta de 82 de ani, a vorbit pentru cititorii Ziare.com:

Ati fost periculoasa pentru regimul Ceausescu. De ce? Cum v-a afectat?

Ca as fi fost periculoasa e mult spus. Inclin sa cred ca am avut mai curand "prieteni binevoitori" care imi cunosteau opiniile politice, iar debutul meu tarziu in poezie, in 1968, la 37 de ani, a starnit oarecare valva.

Dar inca inainte de interdictia mea de publicare si nu numai a mea - vreo 20 de scriitori s-au aflat pe lista emisa de Consiliul Culturii, in 1971 - eu am mai beneficiat de masuri de corectie fiindca ma comportam ca un om liber, adica normal.

Nu mi-a fost niciodata frica sa vorbesc deschis. Habar nu aveam de politica, dar nu-mi placea cum traiesc. Poate de asta am fost concediata, in 1955, de la Scoala nr 3 din Sibiu, pentru ca ma tutuiam cu elevii. In 1956 am fost data afara de la ziarul "Neuer Weg". Asta e o poveste foarte frumoasa.

Mi-am contrazis seful, pe tovarasul Kloth, ajuns din strungar seful sectiei de politica externa si secretarul organizatiei de partid. Tinea mortis sa ma convinga ca Pennsylvania nu se numeste Pennsylvania, ci Penislavia. Dupa aceasta patanie, am scris o poezie: "S-a fost pornit prostia sa cucereasca fala" si le-am citit-o colegilor de birou. A doua zi am fost concediata.

In 1968, am fost concediata de la BCS (Biblioteca Centrala de Stat a Romaniei - n.red.) ca mi-am acuzat directoarea de nepotism, si in 1978, de la Editura Encliclopedica, fiindca m-au prins citind la servici "Pavilionul cancerosilor", de Soljenitin. Ehhhh, cred ca pot scrie o carte cu concedierile mele - parafrazandu-l pe Gorki, pot sa le spun inchisorile mele.

Cand mi s-a interzis sa public, m-am simtit Ioana D'Arc in persoana. Toti ma priveau ca pe o eroina, dar dupa ce au trecut vreo doi ani, nu m-a mai cautat nimeni. Nu mai existam pentru literatura romana, nici pentru confratii mei.

Atunci mi-am spus ca nu fac nici doua parale. Noroc cu locanda Uniunii Scriitorilor si cu cei cativa prieteni cu care beam vodca. Cand ma ameteam, scriam poezii pe servetelele de masa, pe care le-am pastrat intr-un dosar.

Dupa o interdictie de opt ani, cand mi s-a ridicat pedeapsa, aveam aproape 50 de ani si un volum considerabil de servetele de masa. Mult mai tarziu am aflat ca poezia mea milita pentru un erotism morbid, ceea ce nu era conform cu morala proletara.

Cu erotismul n-au gresit prea mult, dar cu morbidul au dat-o in bara rau de tot. De la moartea mea artistica m-au salvat atunci numai vitalitatea poetica si vodca.

Nu am facut niciodata caz in cartile mele ca as fi vreo dizidenta si nici nu m-am victimizat, cum fac marii profitori ai istoriei, pentru ca sunt convinsa ca anormalitatea este si ea o forma de manifestare a normalitatii.

In perioada interdictiei, ati fost tentata sa plecati din tara?

Niciodata n-as putea parasi pamantul acestei tari. Nu sunt ceea ce se cheama un patriot. Dar cred ca Romania este cea mai frumoasa tara din lume, tocmai pentru ca nu este cosmetizata. Ca "Les Belles Etrangere". La noi, frumusetea isi gaseste singura armonia, dupa legile ei. Aici, floarea se insoteste cu starvul, satele mici cu case carora le bate broasca in geam, ca pe vremea Sfintei Vineri.

Tara asta e ca o poveste, buna in salbaticia ei. Si oamenii sunt, in mare masura, asa. Ultra-stilatii marilor puteri ale lumii sunt uneori mai periculosi. Rafinatii pot fi criminali cu metoda. Cei mai de jos omoara ca animalele, din nevoie, nu din placere.

"Sexagenara si tanarul". Despre ce este vorba in roman? Cat e autobiografie si cat e fictiune?

Cum am sarit de la simplitatea si primitivismul romanilor la romanul meu? Poate unde cartea incepe cu o declaratie care raspunde afirmatiei mele de dinainte. Nu imi plac subtiorile rase, nu imi place parul tuns, nu imi place iarba cosita, port in mine un instinct care nu se lasa domesticit. Nu-mi povestesc cartile. La aparitia ei, a fost considerata un best-seller. Titlul este destul de comercial.

O sexagenara indragostita de un tanar de 25 de ani. Romanul a aparut in sapte tari, cu mare succes. Dar nu este o poveste de sex, asa cum promite titlul. Este pariul unei batrane cu sine. Intrebarea e daca inteligenta poate concura cu trupul, daca inteligenta poarte declansa in celalalt pulsiuni erotice.

Asa ca toata actiunea cartii este o lunga conversatie incarcata de senzualitate, intre o Seherezada care se apropie de 70 de ani si o privire verde, care o atrage irezistibil. In niciuna din cartile mele nu pot separa autobiografia de fictiune.

Cum credeti ca a evoluat mentalitatea sexuala a romanilor, dupa Revolutie?

Ei bine, daca pudibonderia ar fi specifica romanilor, nu cred ca am fi printre cei fruntasi in injuraturi si nici nu cred ca Ion Creanga ar fi scris "Povestea povestilor".

Pudibonderia noastra ori e ipocrita, fiindca la asta ne pricepem bine, ori ni s-a inoculat prin cenzura. De aceea, dupa 1990, s-a produs acea explozie de erotism si pornografie in literatura noastra, fiindca ni s-a scos botnita.

E drept, manifestari de pudibonderie mai intalnim si acum, fiindca "intelectualii" nostri fac parte inca din prima sau a doua generatie provenita din patura rurala, sau fiindca receptarea tuturor izmelor occidentale de import e puternic marcata de ortodocsismul nostru cu miros de sarmale. Am senzatia ca lucrurile au inceput insa sa se echilibreze. Ne aflam in convalescenta.

Care este legatura dintre dragoste si erotism? Pot exista una fara cealalta?

Cred ca toata fiinta noastra este impregnata de erotism. O forma de erotism este si alaptarea copilului sau mangaierea pisicii, sau strangerea de mana a prietenului. Omul simte nevoia alipirii de semenul lui. Asta naste erotismul in creier, define dependenta de cineva anume, dorinta, amintire, retraire in gand sau in actul artistic.

Se spune ca erotismul s-a nascut in Evul Mediu, odata cu iubirea platonica a trubadurului pentru castelana pe care o canta. Nu cred in prostia asta. Am vazut caini, masculi si femele, dormind imbratisati, fara sa se imperecheze.

Cum sa definesc asta? Oricum, senzualitatea, ca sport, ca terapie, nu implica erotism. De unde trag concluzia ca sunt animale inzestrate cu erotism, asa cum exista oameni care isi reprima cu buna stiinta erotismul.

Care considerati ca este cea mai mare greseala pe care ati facut-o, in viata?

Cred ca cea mai mare greseala facuta in viata e ca nu reusesc sa-mi recunosc vreo greseala. Mi-e greu sa admit ca oamenii gresesc cu intentie. Adica din proprie initiativa. Ei sunt impinsi. De cine? Nu stiu. Un ascet mi-a spus ca drumul nostru are intentia, nu omul. Asa ca... absolvo-te...

Cum reusiti sa gasiti armonia cu varsta pe care o aveti?

Armonia? Armonia la varsta senectutii ti-o dobandesti nemaivrand nimic, retraindu-ti darurile trecute, nu numai in gand, ci si in simturi. Trupul continua sa procure mese imbelsugate din proviziile facute, uneori chiar aventuri amoroase, nimfele ne aduc noaptea, inaintea somnului, cate un inotator ratacit prin uitarea noastra. Te gandesti ca si moartea poate fi o poarta deschisa, o promisiune, o intalnire.

Sa presupunem ca va aflati in fata unei tinere care va cere sa-i descrieti miracolul iubirii. Ce-i spuneti?

Mi-e greu sa transpun intr-o tanara de azi, mai bine sa ma transpun intr-o tanara de azi, desi lumea sentimentelor si mai ales cea a trupului nu s-au schimbat foarte mult. Ma refer mai ales la adolescenti.

Adolescenta care am fost a ramas adolescenta de acum. Numai fatada s-a schimbat. Marea transformare se produce dupa 20 de ani, cand confunzi iubirea cu drepturile, cand se face partajul. Asta omoara orice miracol. Prefer miracolul din imaginatia unei batrane si semnele care promit.

Va multumesc.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 7438 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
13 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Imi place aceasta doamna, este super inteligenta! Felicitari!

Vorbiti mereu despre asemanea oameni, ziare,com! Ne fac cinste asemenea oameni, nu infatuati si plagiatori, care fac "misto" de noi cei multi, care nu am avut sansa lor!

 

Da,

Un punct de vedere interesant, ca si viata acestei doamne.
La multi ani, stimata doamna! Sa ramaneti mereu la fel de tanara!

 

MIE, Gabieruu', imi place Sinceritatea Doamnei ...

"Mi-a plăcut să MĂ... "
SI a făcut-o.

Un Mister, Totusi, To'arăsi, mă mistuie ...
CUM a reusit ?
Să găsească Tinerei Doritori, la Peste 60 de Cotolani ... :)):)):))

Dacă la 79 arată ASA
(Este un Fapt Obiectiv, Fotografia este detaliată ... )

NU cred că la 60 SI arata apetisant IN_Culiss_NESS.
Mai ales in Rest, NU numai la Figură.

Da' mai sunt Cazuri ...
Cantăreti ... :)):)):))

Unii răutăciosi ar zice SI de MINE, Gabieruu' :)):)):))

O fi Genuu' Proxim Varsta de 67 de Ani.
Da', Diferenta Specifică este IMENSĂ, To'arasi ... :)):)):))

Look,
Starea Pieilor,
Starea Musculaturii, etc. :)):)):))

Am punctat NU ca să fiu Rău cu Doamna Iuga.

CI, ca să arăt Ravagiile Modului Curent de Hrănire al Bobulatiunii.

NE distrugem prematur ...

!!!

Eu sunt curios cine si-a facut pomana cu mama dumitale fara sa stie ce rebut va procrea...
Vierme...

Romania..te iubesc..

In cateva fraze inchegate in bun simt, simplitate si poezie, stimata doamna a radiografiat Romania.
O minte ascutita, profunda, intelegatoare, un suflet primitor si un dar al exprimarii in versuri.
"Din Cand In Cand Era Marti
cum poti sa mai existi
cand ti se taie raiul in doua
si malurile lui stau fata-n fata
ca niste armate dusmane
vreau sa scriu acum
cat creierul sangereaza
pixul acesta este egalul lui dumnezeu
nu vreau sa astept sa se aseze drojdia
nu vreau sa astept sa ma ridic deasupra
sa ating distanta regulamentara
de unde se vad mai clar
dezastrul si ramasitele lui
iata sunt o cutie nenorocita de carton
din care s-au scos pantofii
si i s-a pus capacul la loc
vine de undeva un necunoscut
vrea sa-mi vanda cutitele la pret redus
eu imi pipai carotida si simt
o irezistibila atractie
o fata chiar o fata era
aratarea aceea alba
o ectoplasma care vorbea la telefon
pe urma izbitura zilei in fata
cand telefonul disparea
cu numere cu tot
si s-ascundea intr-o padure
printre ciupercile rosii
ca niste semnale de alarma
mi s-a sfasiat realitatea
de sub ea iese o fata de cal
care alearga singur si fara jocheu
continuandu-si cursa pana la capat
sa fii constiincios
sa-ti neglijezi pana si durerea
ca sa-ti indeplinesti obligatiile
din cand in cand era marti
din cand in cand era miercuri
atunci se ridica mercurul in termometru
as fi vrut sa fac o perversitate
sa-mi desert cuvintele
in urechea unui barbat
pana la orgasm
dar tot ce fusese posibil
e acum o mare pata arsa
ramasa pe fata de perna
dupa ce ai adormit cu tigara aprinsa
daca raman singura
ca pisica aceea care-si pierde sangele
printre copaci nevazuta de nimeni
am avantajul unei umilinte distinse
un geam spart pe care cineva
a lipit un pergament
iata fumez fumez ca o nebuna
mi-am regasit riscurile
sunt mai tanara decat o nuia de salcie
in duminica floriilor
vad adevarul vad vaza de sticla
in care apa a secat
ar trebui sa-mi fardez
pleoapele obrajii
o punga incretita pe fundul careia
au ramas dare de boia
ar trebui sa ma intalnesc
cu niste domni batrani
sa-mi trec setea
prin vara lor secetoasa
vin umbrele ca niste camasi
straine de noapte
vin umbrele ca niste trenuri negre
in dreapta si-n stanga terasamentului
morti tineri nepasarea lor pura
stergand orice promisiune
acum cand nu mai exista alternativa
cand inelul si-a pierdut piatra
nu mai apelez la nici o carte de poezie
nu ma mai tenteaza nici macar
furtul unui vers
asta-i trufia mea
cu ea ma acopar
sub stalpul de beton
teapan si rece
prin care trece curentul
fara sa-l atinga"

 

Interesant

Interesant cum, la 23 de ani de la evenimentele din Decembrie 89, se mai gasesc tot felul de asa-zisi disidenti, poeti si scriitori care acuza pe oricine pentru esecul lor, in afara de propria lor persoana. Nu contest faptul ca aceasta doamna ar fi o intelectuala plina de trairi poetice, literare si erotice, trairi pe care sub o forma sau alta le-a experimentat orice tanar iubitor de literatura si de frumos. Dar de aici si pana la a avea talent, e o cale lunga. Dar sa dai vina pe sistem, cand tu de fapt nu ai o valoare foarte ridicata ca om de litere, este cel mai la indemana. Sistemul a "distrus-o" in timp ce votca a tinut-o in viata, nu-i asa?

 

Dimpotriva!

Doamna de fata nu da vina pe nimeni si pe nimic. Ea nu e nici disidenta (cum singura o spune), nici lipsita de talent cum insinuati dumneavoastra. V-as sugera sa rasfoiti paginnile Romaniei Literare si acolo veti descoperi adevarul. Si acest adevar va va revela multe nume de scriitori romani, talentati si apreciati (traducerile in 6-7 tari stau marturie). Veti descoperi multe nume pe care pariez ca nu le cunoasteti cum ar fi Gherasim Luca care, ca si amicul sau Paul Celan, amandoi evrei dealtfel, au apartinut spatiului literar romanesc si din strainatate. Veti descopeti pe I.D. Sarbu, poate cel mai nedreptatit scriitor roman care, comunist convins, neaga comunismul cand vede despre ce este vorba, fiind inchis, pierzandu-si dreptul de a scrie, fiind exilat. Poate despre caracterele unora s-ar putea spune cate ceva, aici recunosc, dar talent este din plin, iar asta face ca totul sa fie cu atat mai tragic, cu cat azi lipsa acestor talente fac din spatiul cultural romanesc un gol pe care cu toti Cartarestii si Patapievicii nostri, la modul generic, nu il putem umple.
Un an bun si plin cu bucurii!

D-le Geo

Cu tot respectul, talentul nu se vede dupa aparitiile in reviste, uneori nici chiar dupa tiraje. In ceea ce priveste numarul traducerilor, de obicei sunt sponsorizate(subventionate). Aduceti-va aminte inainte de '89 ce multi tineri poeti erau publicati in reviste de cultura(de care, fie vorba intre noi, nu duceam deloc lipsa). Cati dintre ei au confirmat? Foarte putini. Oricum, masura talentului dansei o judeca cititorii. Or aceasta doamna nu este nicidecum foarte cunoscuta de iubitorii de poezie si nici nu va umple golul despre care credeti ca exista. Cele bune!

Pentru multimax

Fara a-mi dor o polemica literara, va reamintesc un nume: Irina Mavrodin. O cunoasteti? Eu am avut rara placere sa o cunosc personal si marele regret ca nu am revazut-o pana la disparitia ei anul trecut. E poate una din cele mai mari traducatoare de literatura franceza de la noi, dar si o poetesa de o sensibilitate iesita din comun. À propos de traduceri: Nora Iuga a tradus din germana. Credeti ca e ca si cum ai traduce un prospect pentru medicamente? Traducerea literara presupune talent, simtul limbii materne exagerat de dezvoltat pentru a reda spiritul celor scrise in limba de origine. Despre cititori care recepteaza actul literar si, prin urmare, talentul cuiva, dati-mi voie sa am rezervele mele. Am mai multa incredere intr-o cronica de Manolescu, ori in munca de erudit a lui Zigu Ornea. La urma urmei, publicul adora haburgerii si Coca Cola, dar asta nu inseamna ca ele au rafinament si calitate, e doar o chestiune de marketing.
Cu respect

 

Domna Nora tot respctul si un calduros La Multi Ani!

Prin modestia pe care o prezinta aceasta respectabila doamna parca ar trai intr-un univers aparte. Modestia ,lipsa ideilor de marire si laude o face sa fie o persoana cu un suflet cald care pastreaza in subcostient adolescenta viselor din tinerete. Articolul si interviuri face ca anul acesta sa inceapa cu dreptul. Toata aprecierea mea atat pentru autor cat si pentru onorabila doamna.Si eu iubesc Romania ! La Muti Ani tuturor romanilor si sa auzim numai de bine.

 

Ceausescu, nu cred?

De ce toata lumea spune ca Ceasusescu a facut si a desfacut? Pe aaceasta doamna nu cred ca el a interzis-o, ci clica din esaloanele inferioare, care si acum inca cloceste fel de fel de matrapazlacuri. Aceeasi oameni...

 

Ce personalitate atasanta! Citi intelectuali ca Doamna Iuga a mai

pierdut (sau nu a cunoscut inca) Romania? Sa traiti bine si fericita, Domna Iuga!

 
 

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor