Ziare.com

Poveste vieneza: Cum a ajuns o romanca pe prima scena muzicala a lumii

de Diana Robu
Joi, 25 Aprilie 2013, ora 21:06

   

Poveste vieneza: Cum a ajuns o romanca pe prima scena muzicala a lumii
Mezzo-soprana Aura Twarowska se numara printre romanii care stralucesc in lume. In 2007, drumul i s-a deschis spre cea mai ravnita scena muzicala - Viena.

Dupa ce a vazut-o intr-un spectacol la Timisoara, Ioan Holender, director la acea vreme al Operei de Stat din Viena, considerata de multi prima scena lirica a lumii, o invita sa cante in capitala Austriei.

"Nu eu am ales plecarea din Romania, ci plecarea m-a ales pe mine", a marturisit soprana pentru Ziare.com, mentionand insa ca tot ce acumuleaza la Viena, "fie ca e vorba de stiinta, de putere sociala, de tehnica vocala, sau de repertoriu", acumuleaza pentru tara natala.

Cariera muzicala si-a inceput-o de mica. Prima oara a fost pianul, a urmat mandolina si din clasa a IX-a a inceput sa studieze si canto. La acea vreme, facultati de muzica erau doar in trei centre din tara - Bucuresti, Cluj si Iasi. "Pe vremea accea, eram foarte neincrezatoare in mine si nu am avut curaj sa dau la canto", ne-a povestit Aura Twarowska.

A reusit sa fie admisa pe unul dintre primele locuri la Facultatea de Stiinte Economice, la Universitatea de Vest din Timisoara. A pastrat insa legatura cu muzica angajandu-se la Corul Filarmonicii Banatul.

Odata cu infiintarea Facultatii de Muzica din Timisoara a reluat si studiul muzicii, a urmat apoi masteratul la Universitatea de Muzica din Bucuresti, dupa care, asa cum insasi ne-a povestit, prin concurs cu rolul Carmen din opera cu acelasi nume s-a angajat in 1998 ca solista a Operei din Timisoara.

Plecarea din Romania si experienta emigratiei

Viata artistei avea sa se schimbe in 2007. Ioan Holender, director pe atunci al Operei de Stat din Viena, o invita sa cante la Opera de stat, cea mai ravnita scena a Europei muzicale si poate prima scena lirica a lumii.

"(...) Aveam casa, familie si un fiu in clasa a 7-a in Timisoara. Deci radacini puternic infipte in Romania. Holender m-a auzit intr-un spectacol in Timisoara si mi-a zis 'Twarowska, am nevoie de tine la Viena'. Am facut un consiliu de familie, care a durat vreo ... 3 minute si s-a acceptat in unanimitate acest pas important pentru cariera mea".

A fost primita bine in capitala Austriei si isi aminteste si acum despre primul contact pe care l-a avut cu dragostea vienezilor pentru opera.



"In 31 august 2007 m-am aflat singura in Viena, in garsoniera unui prieten de familie. Stiu ca dimineata trebuia sa ajung la Opera, in prima mea zi de serviciu. Am iesit in fata blocului si am intrebat (in engleza) prima persoana pe care am intalnit-o cum se ajunge la Opera. Acea doamna nu numai ca mi-a explicat, dar a avut amabilitatea sa vina cu mine pana la destinatie. Acesta a fost primul meu contact cu dragostea, respectul, admiratia vienezilor pentru opera.

In aceasta prima zi de munca la Opera din Viena trebuia sa ma intalnesc cu o fosta colega de la Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, Ileana Tonca, care era deja angajata in Viena de prin 2000. Mi-a dat intalnire 'in fata, la intrarea principala, la coloane...'. Nu am reusit sa identific punctul de intalnire, m-am invartit vreo jumatate de ora in jurul acestei cladiri uriase, fara sa inteleg care e intrarea principala: toate cele patru laturi sunt la fel de impozante! Eram atat de mica in fata acestei imensitati in care urma sa lucrez...", a mai povestit mezzo-soprana Aura Twarowska.

A gasit in Viena mai multi romani - 2 solisti timisoreni si inca vreo 8 din tara, 3 coristi si sefa baletului. Si, bineinteles, Ioan Holender.

Cel mai greu a fost, la Viena, faptul ca a trebuit sa vorbeasca tot timpul intr-o limba straina: conversatii in germana, engleza si italiana, iar repertoriu in germana, italiana, franceza, rusa, ceha, engleza. "Cel mai stresant lucru: sa cant Wagner si Strauss (evident in germana) in fata vienezilor!!!", rememoreaza artista.

"Cu cat un cantaret este mai celebru, cu atat este mai modest"

Aura Twarowska ne-a mai vorbit despre cum sunt vazuti romanii care lucreaza la Opera de stat din Viena, cat de diferite sunt atmosfera si stilul de viata fata de Romania si care este disciplina unui artist liric.

"Sa fii cantaret de opera roman e o pozitie admirata, apreciata de muzicienii din intreaga lume: scoala romanesca de canto a dat multe nume mari care impun respect general. E foarte important faptul ca noi putem aborda atat repertoriu de bel canto italian, repertoriu rus, german, cat si cel al scolilor nationale.

Odata cu plecarea lui Ioan Holender de la conducerea Operei se faceau speculatii (care au ajuns si la urechile noastre si nu ne-a fost chiar comod) cum ca nu va mai fi deloc bine pentru romani in opera! Nu a fost nici pe departe asa: noul director ne-a oferit in continuare contracte, ne apreciaza si chiar a mai angajat noi colegi romani", a punctat mezzo-soprana.

Citeste si Comunismul si experienta emigratiei, prin ochii unei romance stabilite in SUA

Opera de la Viena, spune Aura Twarowska, este o lume a celor disciplinati, muncitori si puternici.

"In Viena se munceste foarte mult, cu seriozitate, cu responsabilitate, este o lume a celor muncitori si a celor puternici. Nu se barfeste! Nimeni pe nimeni! Cu cat un cantaret este mai celebru, cu atat este mai modest: munca primeaza, nu fitele.

Disciplina este primordiala intr-o cariera de succes: studiu zilnic, tehnic, de rol, de miscare scenica, pastrarea intr-o forma fizica buna, un organism sanatos, un aspect cat mai placut, renuntarea la lucruri care dauneaza vocii (tigara, nopti nedormite, vant, aer conditionat, curent etc)", a mai declarat artista pentru Ziare.com.

"Tot ce acumulez aici acumulez pentru Romania"

Aura Twarowska precizeaza ca cei sase ani petrecuti in Viena reprezinta o perioada de acumulare atat in ceea ce priveste repertoriul, tehnica vocala, cat si a puterii sociale.

De-a lungul timpului, ne-a mai spus mezzo-soprana, a cunoscut multe persoane care i-au influentat, intr-un fel sau altul, cariera. De la Holender a invatat sa spuna totul direct, fara teama, la cantaretii celebri a admirat modestia, seriozitatea si profesionalismul, la Dominique Meyer - diplomatia, de la Anna Netrebko si Agnes Baltsa 'a furat' cateva chestii tehnice, de la Simon Keenlyside, Carlos Alvarez si regizoarea Kathi Strommer a luat exemplul de a face regulat sport, la Seiji Osawa si Christian Thieleman a vazut perfectiunea, la Andris Nelson - minunea care se naste din contopirea unui zambet cu un suflet bun.

Citeste si Poveste din Israel: Cum a ajuns un sibian arbitru de succes in Tara Sfanta

"Si ce e mai important, am vazut cum incearca (si reusesc) sa imbine celebritatea cu un mod de viata normal", subliniaza lugojeanca. Si chiar daca Viena este locul in care traieste si munceste, acasa este si va ramane Timisoara.

"Eu nu am plecat niciodata de tot din Romania. Familia mea locuieste in continuare in Timisoara. Simt cumva ca tot ce acumulez aici, acumulez si pentru Romania. Fie ca e vorba de stiinta, de putere sociala, de tehnica vocala, sau de repertoriu. (...)

Daca m-as mai intoarce in Romania? Nu am spus niciodata NU niciunei invitatii de colaborare in tara. Am cantat in urma cu cateva luni Aida la Bucuresti, am participat la Concertul Aniversar Bega Blues Band 30, din Timisoara, urmeaza requiem-ul de Verdi la Radio Bucuresti, un Recital de Muzica Sacra la Domul Catolic, Timisoara, cat si un altul - alaturi de organistul dr. Franz Metz, la Lugoj (ambii suntem lugojeni si lucram in prezent in strainatate).

Nu este deloc usor sa muncesti si sa te afirmi printre straini, dar am reusit sa invat enorm de multe, am reusit sa castig o destul de mare putere sociala, am invatat un repertoriu imens, am cunoscut toate scolile de canto din lume. Toata aceasta acumulare de stiinta si experienta o pot pune la dispozitia lumii muzicale din Romania. Trebuie doar sa se doreasca acest lucru...", continua muziciana.



Din pacate, atrage atentia, vocile romanesti se aud, intr-adevar, mai bine in strainatate: "Am trei colege la Viena cu cariere stralucitoare, Anita Hartig, Valentina Nafornita si Elisabeta Marin, care in tara nici macar nu au fost angajate de vreo opera...".

Sfaturi pentru tinerii aspiranti: Disciplina, litera de lege

Mezzo-soprana le transmite tinerilor care aspira la o cariera in muzica sa aiba incredere in ei, iar disciplina sa fie litera de lege.

Citeste si Cum a ajuns un politist din Nadlac afacerist in Dubai si actor alaturi de Tom Cruise

"Tinerilor as dori sa le transmit ca pentru a realiza o cariera impresionanta trebuie sa aiba incredere in ei, sa se lase instruiti de adevaratii maestri, sa participe la cat mai multe concursuri internationale ca sa isi cunoasca nivelul, sa aiba grija de sanatatea si de aspectul lor, sa fie la curent cu tot ceea ce se intampla in lumea internationala a muzicii, sa cunoasca bine cateva limbi de circulatie internationala. Sa se internationalizeze, iar disciplina sa fie litera de lege", puncteaza artista.

In ceea ce o priveste, Aura Twarowska are o agenda incarcata in urmatoarea perioada.

"Am incheiat seria de spectacole Evgheni Oneghin, alaturi de Anna Netrebko si Dmitri Hvorostovski. Zilele acestea lucram intens pentru premiera La Fille du Regiment, care va avea loc duminica seara, 28 aprilie, avandu-i ca parteneri de scena pe Alexandra Kurzak, Dame Kiri Te Kanawa, si Carlos Alvarez.

In luna mai urmeaza un recital de muzica sacra la Capela Palatului Schoenbrunn, apoi cateva concerte in Amsterdam, inregistrarea unui CD cu muzica romanesca la Maastricht etc. Dar alaturi de proiectele pe care le desfasor in strainatate, ma implic in acte artistice si culturale si in tara.

In iunie voi participa pentru a doua oara in juriul Concursului International de Canto Sabin Dragoi si voi oferi si doua premii, ambele pentru cinstirea artei si memoriei a doi artisti si prieteni dragi mie, soprana Mirela Zafiri si baritonul Marius Iuliu Mare", ne-a mai spus artista.

Romania are cu ce se mandri inafara granitelor. Nu sunteti curiosi sa aflati cum au reusit conationalii nostri sa razbeasca departe de casa in diverse domenii? Ziare.com va prezinta in serial povesti de succes ale romanilor de peste hotare.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 6147 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
14 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Seceta mare la acest subiect!

Concluzia:
Ca sa ai o sansa in Romania trebuie sa ai ori un talent artistic, ori sa stii sa canti (orice si mai ales manele), ori sa ai talent sportiv (si in special la fotbal), ori sa te poti face prezentator sau comentator la vreo televiziune sau la vreun post de radio, ori sa ai abilitatea sa vorbesti mult si fara rost in Parlament, la Guvern sau prin alte demnitati. In rest, nu ai nici o sansa, aproape ca nu existi.
Felicitari tuturor celor care duc talentul romanilor peste hotare, dar nu putem fi toti artisti, sportivi, buni de gura sau politicieni.

 

Acești oameni minunați .....

Rominia de astăzi se zbate pentru supraviețuire atit națională cit și ca izvor de talente. Suntem spionați,observați,cintăriți....cu scopu de a ni se smulge talentele din varii domene. Scopu ? Absorbția excepțiilor de care străinătatea duce lipsă. Creativitatea poporului roman e un izvor de talente. In ***ind vom rămine pentru restu lumii doar cu un popor timorat ,conduși de o clică ce demonstrează zi de zi supremația mediocrități. De aceia astfel de exemple vin să ne trezească . Unde ne sunt actorii,cintăreții,oamenii de litere ce chiar și in mijlocu prigoanei comuniste se afirmau ....AICI ?

 

.................NU VORBI TU pentru ROMANI!........rusnacule!

...Vezi-ti tu de putin si transnistria si nu vorbi tu in numele ROMANILOR!...Aici nu este,cacademia iurii gagariin!...
viorel ratiu cincinnati oh usa

Culmea, eu locuiesc in Viena, dar nu am auzit de dumneaei!

"Prima privighetoare a Vienei", da foarte bine la publicul de acasa, dar eu sunt de mai multi ani pe aici si credeti-ma, ca nu am auzit, dar ma voi interesa. Noua romanilor ne place sa ne cam jucam cu cuvintele, acesta este adevarul!

 

pe dumneaei

o gasesti in lumea operei din Viena, nu printre degustatorii de lebede vieneze... depinde in care cerc te invartesti.

Banuiesc ca locuiesti in Viena si te-nvarti in

"cercuri" din lumea operei, nu!?

Rambo, crede-ma, chiar nu am auzit de dumneaei...

Eu stiu de Ana Netrebko, Elina Garaca...chiar nu sunt straina de lumea muzicii. Oricum ma bucur ca este romanca si ma voi interesa de acum inainte.

Succes va fi cand Opera din Bucuresti va fi cea mai tare!

Autorii acestor articole care fac propaganda pentru exodul valorilor romanesti ar trebui judecati pentru tradare de tara.
Cine te comanda Diana Robu?

 

pardon,pardon!!!!!!!!!!!!!!!!!

prima scena muzicala alumii este metropolitanul din new york......pardon de clarificare!!!!!!!

"grob",

cercurile operei sunt intime profesionistilor, ceilalti se-nvart in patrate sau alte figuri...

 

"A te-nvarti in patrate sau alte figuri"

Eu stiam ca te poti invarti numa-n ...cerc.

... o prejudecata,

patratul e un triunghi emancipat, chestie de imaginatie!
Dar ne indeparam de subiect, diferenta muzicala dintre Bucuresti si Viena este cea dintre Salam si Hvorostovski.

nu cred ca grob!!!!!!!!

stie cu ce se maninca "opera",,,,,,,,,,,

Am fost impresionata cum descrie Aura primul ei contact in Viena

Iubirea si credinta acelei femei primul ei contact pe pamint strain, care a condus-o pina la teatrul de opera in acea dimineata, au avut o energie generatoare de multa binecuvintare sufleteasca "un fel de bine-ai venit pe scena operei din Viena" dovada a faptului cum i-au innobilat si incununat succesul intr-o lume straina si-atit de cunoscuta limba;..a operei,!.. caci muzica sau orice alta arta, dincolo de vanitati personale sau institutionale, ramane un medicament pentru mintea umana si mai ales pentru suflet.
Acasa la noi ne confruntam cu lipsa unei viziuni reale si inconstienta din partea autoritatilor, vizavi de impactul catastrofal asupra unei populatii lipsite de repere culturale, care duce intocmai la instrainarea valorilor noastre nationale, dar apreciati si divinizati in afara granitelor !!.
Media ar trebui sa promoveze valorile artistice cit sint in viata "Televiziunile", daca tin cu adevarat la public (popor), ar trebui sa lase la o parte obedienta audientelor imediate si sa faca pact cu elitele artistice in vederea realizarii unui divertisment de buna calitate,..sa fie promovati mai ales cand sunt in viata, nu dupa mo.ar.tea lor.

 


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor