Ziare.com

Independenta noastra energetica au luat-o sovieticii. Acum rusii ne vand gaze

Sambata, 26 Octombrie 2013, ora 22:08

   

Independenta noastra energetica au luat-o sovieticii. Acum rusii ne vand gaze
Independenta energetica suna frumos in urechile tuturor. Poate cele mai independente dintre toate tarile lumii sunt cele arabe, care au prosperat exploziv negociind la sange redeventele cu partenerii.

In trecut eram independenti energetic

Romania a fost nu numai independenta, dar chiar si excedentara in anii '30 si '40, insa o soarta nefasta si pozitia ei asezata "in calea tuturor rautatilor", cum rosteste cu amaraciune cronicarul, a facut ca motoarele germane in cel de al Doilea Razboi Mondal sa se miste aproape numai cu petrol romanesc, iar dupa razboi una din cele mai mari producatoare din lume, vecina URSS, s-a lacomit salbatic asupra rezervelor noastre de petrol si gaze, secatuindu-le fara mila, prin exploatari nerationale.

Este de necrezut: incepand din toamna 1944, rusii ne cumparau petrolul in cantitatile pe care le doreau si la pretul pe care il stabileau ei, unilateral si fara acordul nostru.

Motiveaza-ti angajatii cu mixul perfect de beneficii extrasalariale! Alege cardul de masa Up Dejun cu cost 0 si ai abonamente medicale Regina Maria de la 3 EUR/angajat. Afla mai multe AICI!

Odata cu intrarea rusilor in tara, Romania a incetat sa mai aiba independenta energetica si n-a mai recastigat-o nici pana astazi. Numai gandul acesta ar fi destul ca sa justifice dorinta noastra sa fim din nou ce-am fost.

In prezent, putine tari sunt independente energetic, iar in Europa pe varful topului se inscrie Norvegia, care altadata importa aproape intreg necesarul de hidrocarburi, iar astazi exporta petrol.

Zacamintele Norvegiei nu sunt usor de exploatat, majoritatea lor fiind in spatiul marin, cu mari riscuri de poluare. Tara si-a asumat riscurile, pe baza unor expertize tehnice severe.

Culegem ce am semanat

Este greu de apreciat daca riscurle ecologice prin extractie submarina sunt mai amenintatoare decat cele prin extragere din sisturi. Cu toate acestea, detinatorii de asemenea zacaminte se arata astazi mult mai timizi decat fusesera norvegienii cand au descoperit comoara suboceanica.

Cel mai elocvent este cazul Frantei, unde guvernarea de stanga n-a rezistat la presiunea protestatarilor si a adoptat solutia politica, abandonand solutiile tehnice si interzicand prin lege exploatarea gazelor de sist.

Romania are suficiente gaze de sist, ca sa devina independenta in termen scurt dar, ca si in Franta, se fac simtite roadele propagandei de stanga a fostei opozitii, astazi la putere. Opozitia de atunci contesta in stil populist exploatarea gazelor de sist, iar acum culege roadele, fiindu-i foarte greu sa explice ca s-a razgandit.

Problema noastra principala e ca depindem de robinetele rusesti. Dar nu stie nimeni cat de independenti vom fi dupa ce vom negocia resursele in stilul nostru cu investitorii straini. Le vom pune piciorul in prag, cum fac arabii, sau ne vom lansa in licitatii imbarligate, cum facem noi, in stilul privatizarilor Oltchim si CFR Marfa?

Cea mai prospera tara are cea mai scumpa benzina

Statele Unite au reusit sa se impuna si au scazut pretul la consumator de patru ori. Suntem noi in stare sa negociem conditiile concesiunii de pe pozitiile din care au negociat americanii?

Revenind la cazul norvegienilor, strategia lor a fost insa alta. Au pornit exploatarea cu o companie de stat, StatOil, si n-au ieftinit benzina, ca americanii. Dimpotriva Norvegia are astazi cea mai scumpa benzina din Europa: 2 euro litrul.

Dar beneficiul nu-l ia un investitor de aiurea, sa-l duca intr-o insula si mai aiurea. Norvegia a investit beneficiile in marile ei proiecte, in scopuri sociale, infrastructura, modernizare urbana. Se intreaba unii: cum a reusit Norvegia sa gestioneze un urias fond energetic prin manageriat de stat?

Simplu: in Norvegia nu exista coruptie. Oricat de multe gaze am scoate din sisturile noastre si din jurul insulei Serpilor nu vom ajunge niciodata independenti energetic, daca suntem mereu dependenti de coruptie. Independenta de coruptie este prioritara fata de cea energetica.

Coruptii sunt capabili sa vanda gazele unor terti, sa importe de la ei mai scump, sau sa cumpere si mai scump prin robinetele rusesti.

Problema independentei energetice are trei componente: coruptia care cere solutie politica, tehnologia care cere una tehnica si comerciala care o cere pe cea economica.

Atata timp cat poliiticienii cauta solutii politice la toate problemele pentru ca la altceva nu se pricep, nu putem vorbi de independenta energetica, fie chiar daca am avea la picioarele noastre toate gazele de pe lume.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 3429 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
16 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Nea Pitzy, sunt de acord cu ideea dumitale, conform careia ...

... coruptzia este principala cauza a dependentzei noastre de gazele rusesti, dar, pentru a respecta adevarul istoric, NU rusii au fost cei ce au golit rezervele gaze, ci Ceausescu si consoarta, cu politica lor aberanta, de dezvoltare extensiva a unei industrii energofage, uzate moral inca din momentul lansarii in productie! Ia si *** anuarul statistic si te vei lamuri ce vreau sa spun, urmarind dinamica productiei de titei si gaze in perioada 1944 - 1989!

 

Te inseli,

In satucul bunicilor mei au deschi rusii patru sonde de exploatare a petrolului, pe care-l caru direct n Ucraina. O sonda a luat foc si a ars in continu peste o saptamana. Pe timpul lui Ceasca s-au facut iar prospectiuni, proiecte, s-a redeschis o sonda pentru vreo doi ani, pe urma s-a inchis si aia, nu mai era strop de petrol.

Arta noastra

nu e sa gasim solutia de viitor ci "vinovatii" pentru acum 50 ani in urma. Da in 30-40 aveam(poate) excedent la gaze.Dar cine oare folosea gaze in Romania in afara de 2-3 orase ? Putem importa gaze si din Katanga,pretul lor pentru populatie se stabileste din Bruxell.Dar dece nu importam gaze din Marea Nordului ,dela tarile din UE ?

 

Independenta noastra energetica...nu consta in Gaze

La fel cum a fost o dat ,istoria se va repeta.
In 5-10 ani se termina gazele si iar nu avem nimic.
Trebuie investit in Energi regenerabila
Panouri solare si Eoliane ...energie curata si ne epuisabila.
Creaza cu siguranta locuri de munca permanente.

 

De asta n-a venit vremea sa exploatam ce mai avem,

Vom ajunge iar in situatia existanta pe vreme ocupatiei sovietice. Vor cara straini tot din tara si noi vom ramane cu bombele ecologice si cu mainile in buzunar, fluierand a paguba. Deocamdata trebuie sa ne axam pe altele, in special pe coruptie. De coruptie nu putem scapa cat timp mergem cu aceasi politicieni care erau in fruntea noastra si pe vremea Impuscatului. Cand vom scapa de ei, vom reusi sa ne curatam tara de coruptie.

 

shoc si groaza,cutremurator....

tari sovieticii astia ore ce natzie erau???oce erau.erau mai destepti ca voi!!! bine ca nu ati dat gratis copii cum o faceatzi cu turcii!!!

NU este CORUPTIE ...

ESTE Tradare NATIONALA.

Pana NU se va COORATA Securitatea, adevarata PUTERE, ca peste TOT, de altFEL, in ESENTA,

de Tradatorii Nationali, NU vom avea Bunastare.

Sub MASCA de Aparatori ai Patriei, PREA_Destul de MULTI far TRADARE Nationala.

ADICA,
Dom' Autore sunem in Galeata din Cauza ASPECTULUI Exterior al TRADARII Nationale, CORUPTIA si

MATALE ii tragi cu NUMAI cu Coruptia, PRUDENT si SUPUS ?

 

petarde...

si atit !

 

Nici o problema, ca daca le exploatau altii, pe langa faptul ca-i

plateati ca vi le ia, ati fi platit si pentru alea care vi le lasau sa le folositi...:))) Si-i mai si faceati fereciti pa' d'alde Exxon @ co.

 

Bine ar fi sa fim Independenti energetic,

Oare chiar suntem independenti energetic?
* am vandut petrolul
* am vandut gazele
* am vandut hidrocentralele
* am vandut Cernavoda
* parcurile eoliene sunt ale strainilor
Azi, maine vom citi ca suntem independenti financiar, ca FMI ne-a daruit pe vesnicie imprumutul?
Petrolisti mai avem ? Mai exportam utilaje petroliere?

 

Mie articolul acesta mi-a lasat impresia ca l-ai scris beat

Daca asa s-a intamplat iti recomand sa te trezesti inainte de a apasa pe taste. Daca totusi l-ai scris treaz, imi cer scuze pentru acuzatie, dar in acest caz iti recomand ca inainte de a scrie, sa te imbeti. Poate iese ceva mai bun decat atunci cant esti treaz.

Rusii n-au fost niciodata interesati de petrolul, gazele, carbunii nostri. Ei asa atat de mult din toate felurile de resurse energetice, ca pur si simplu n-au ce face cu ale noastre.

Nimic de zis, dupa terminarea celui de-al doilea razboi mondial, foarte multe marfuri romanesti au luat calea URSS (in special produse agricole). Fara plata. Dar n-a fost vorba de vreun jaf.

In timpul celui de-al doilea razboi mondial, trupele romanesti au devastat Uniunea Sovietica. La spartul targului Romania a fost obligata sa plateasca despagubiri de razboi pentru toate distrugerile pe care le-au provocat. Atata tot. Corect.

Dupa ce le-au platit, transporturile "gratuite" catre URSS au incetat. Mai mult chiar, trupele sovietice au plecat din tara. Favor pe care altora nu l-au facut. Deci putem spune ca ne-au tratat cu corectitudine maxima.

In rest bati campii. Coruptie exista peste tot in lume. La unii mai frecvent, la altii mai rar. Oricum, coruptia implica sume mici in comparatie cu cifra totala a afacerilor din mediul economic. Uita-te la Italia, unde coruptia e in floare dar tara este in G7. O mana de pungasi nu poate face harcea parcea tot ceea ce produc 60 de milioane de italieni. Fie ca cifrele coruptiei se masoara in milioane sau miliarde de euro, niste pungasi care pun mana pe 0,1% sau 0,2% din PIB nu au niciun impact economic serios. Decat cel mult unul moral si judiciar.

 

NU. NU "corect" ...

Cam de ZECE ori Mai_MULT decat 300 000 000 USD 1947, cat s-a stabilita la Conferinta de la Paris.
Iar Socoteala a prezentat-o STALIN ...

In SOCOTEALA NU au fost PUSE Pagubele din Basarabia Romanească, INVADATA talhărește la 28 iunie 1940.

NICI UCIDERILE de Romani faute de ... DIVERSI ...
ASTA o spui IO, Gabieruu' care MEREU am scris ca Ion Antonescu NU trebuia sa treaca Nistrul.

NU ca RUSIA NU ar fi meritat PLATA pentru Pagubele URIASE produse in cele 12 Invazii din 1711 incoa' ...

Da' Ion Antonescu NU trebuia sa AMESTECE Resentimente ISTORICE justificate cu POLITICA.

In Primul RAND NU trebuia sa se duca, pentru ca TREBUIA sa se GANDEASCA :

- COSTUL Imens in OAMENI Tineri, la un Popor cu BAZA Biologica permanent SLABITA in 19 Secole de Inavii CONTINUE

- Raportul de Forte INTERNATIONAL

Dus de URA JUSTIFICATA pe Rusi, a CREZUT Balivernele lui Hitler cu ARMA SUPREMA ...
NU este Vorba ca SI STALIN, care NU era deloc PROST s-a temut de ASA_CEva ...

Da' Larghetea Ofiterilor ROMANI, crerwscuti in Avanturi Vitejesti Gen Penes Curcanul,
a fost mereu MARE, in Jertfirea TINERILOR ...
Atacul la Baioneta era LEGE !

Ca se MIRA Maiorul Neamt prizonier la Romani, impuscat in Stomac, deci inspre MOARTE,
care ii spunea lui Stefan Ghoerghidiu

(Ultima Noapte de Dragoste, ... )

ALTER Ego al lui Camil Petrescu, Scriitor MARE si care a participat la W W 1 :

"CUM sa trimiti la Atac la Baioneta pe Soldatii TAI, Romani, peste Pozitiile NOASTRE, impanate de MITRALIERE ?"

Erste, DAI cu Tunul ...
Zweite, DAI cu Grenade ...
Abia APOI, cand dupa ce repeti Operatiunile astea, te repezi la Atac la Baioneta ... "

ASA au facut SI la Grivita si Plevna, in Loc sa le TOACE cu Tunurile ...
De ii vamnau Turcaletii pe Romani si Rusi cu Placere, ca pe Iepuri, cu Carabinele Wincester ...

DE CE NU dadeau cu Tunuri ?
Pen'ca Nu aveau ?
DE CE MU aveau Tunuri, nici la 1877, NICI la 1916 ?
DESTULE Tunuri ?

Pen'ca BANII, Grosuu' era incasat de BOIERI si Arendasi ... :)):))
NICI o Asemanare cu Prezentuu' ... :)):))

COMPLETARI ...

1. NU au plecat ASA, SIMPLU ...
I-a fentat Ghita DEJ, Vulpea din Carpați.
Iar Hrusciov a PLĂTIT cu Scaunuu' in 1965.

Era in Crimeea, unde ii școlea pe Colhoznici cu Plantarea Porumbului in PATRAT ... :)):))
Ideea NU era REA.
Numai ca NU ASTA trebuia sa facă EL.
El trebuia sa STEA cu Geana pe Alde Brejnev ... :))

2. DUPA 1965, pana in 1989, PLATA Petrolului se facea in special in CARNE din
IMENSELE Combinate DESFIINTATE la Ordinul STRAINILOR An=mici de dupa 1989 ...
Imi zice un Sofer de Camion cand mergeam prin Tara dupa BANI ca PFA :

Duceam Carnea la Rusi si am aflat ca o atarnau in Siberia in Aer Liber, ca NU aveau Nevoie de Frigidere ...
La CE Pret se platea CARNEA ?
Pulpele de OPUI, care la NOI, in Bucuresti costau 49 de Lei Kiluu', ni le plateau cu ... 2 Lei Kiluu'.
Alea care scapau de :

- Imputire ca se TAIA Curentuu' la Tenul Frigorific
- CCARE tren STATEA la Granita de pe Prut, ca se schimbau Boghiurile, Rusii avand Ecartamentul la Calea ferat mai MARE ...

CE au castigat Rusii cu Alde D'ASTEA ?
Afara de Deveseluu', Mihail Kogalniceanu, SUA IN Marea Neagra ... :))
NU stiu, da mai uit CE au fost si CE sunt ACUM.
Ca isi vor reveni, este SIGUR ...

Da' cu CE Costuri in OAMENI, ca au ajuns MINORITARI, Rusii_RUSI ...
NU ma bucur, da' este BINE sa stim.
Si NU cu URA si Scuipatii catre EI ii convingem.

CI, cu Lamurirea PUBLICA permanenta ca NOI, Romanii avem Dreptate si CU STIRI despre CE este in Rusia ...

 

Corect

Intotdeauna se va gasi ceva de furat, deci trebuie eliminati tradatorii.

 

ERATA ...

Carabine WINCHESTER.
Spiluu' era ca se incarcau in Plan VERTICAL, adica fff RAPID.
GARDA Tragaciului era Maneta Incarcatorului.

Cine l-a vazut pe John Wayne in Filmele deGgen STIE.

 

sa fim seriosi

Se vorbeste de negocieri in procente pt o ipotetica independenta data de gaze de sist. Nici un cuvint, in schimb, despre soarta actuala a gazului conventional romanesc, care exista, e exploatat fara riscuri ecologice, dar nu ofera nici un fel de independenmta energetica Romaniei pentru ca pur si simplu a fost arvunit de bisnitarii de la putere unor forte financiare straine. Deci independenta energetica conditionata de resurse interne e din start un fals. Articolul face lobby pt gazele de sist fortind argumentele. Se da Norvegia ca exemplu pozitiv pt ca nu are coruptie si isi exploateaza petrolul din largul marii, iar Franta ca exemplu negativ pentru o presupusa manipulare politica a informatiilor, ca si cum ar putea fi comparate din punct de vedere al riscului petrolul conventional si gazele de sist. Pe de alta parte, sa fim seriosi, tremuram cu totii de inignare la ideea ca ar putea coruptia din Romania sa ajunga la nivelul din Franta...

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor