Un album cu coperti de piele folosit de Adolf Hitler pentru a avea o imagine asupra operelor de arta jefuite de nazisti din intreaga Europa in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial a fost donat Arhivelor Nationale ale SUA vineri, la aniversarea sfarsitului razboiului.
Asa-numitul "Albumul 6 al lui Hitler" disparuse din colectia care ulterior a fost folosita in cadrul procesului de la Nuremberg ca dovada impotriva liderilor nazisti, scrie ABC News.
O coperta innegrita si legata de sfori fragile acopera o adevarata comoara: pagini dupa pagini cu fotografii ale operelor de arta nepretuite realizate de unii dintre cei mai mari artisti ai lumii, toate furate de armata germana din Europa.
Albumul a fost realizat de o unitate speciala germana care a catalogat sistematic prada adunata din Europa, fiind destinat special pentru Hitler. Se cunoaste existenta a 42 de astfel de albume si cele mai multe se afla la Arhivele Nationale ale SUA.
Insa, pentru ca sute de mii de opere de arta si obiecte de cultura inca sunt date disparute de la incheierea razboiului, fiecare pagina a acestui album poate fi cheia pentru redescoperirea unora.
"Fiecare album este o dovada suplimentara a furtului de arta si a altor comori culturale premeditat de Hitler. Istoria noastra nu este un capitol inchis. Noi dovezi apar si ne dau noi perspective ", a declarat David Ferriero, arhivar al institutiei americane.
Albumul 6 a disparut din resedinta lui Hitler din Alpii bavarezi in ultimele zile ale razboiului. Un soldat american aflat in regiune a luat albumul ca suvenir, fara sa realizeze importanta acestuia.
Caietul a fost pastrat de familia acestuia si a a ramas ascuns timp de decenii pana cand un nepot a luat legatura cu Monuments Men Foundation, o organizatie care incearca sa recupereze artefactele culturale pierdute in perioada razboiului.
Organizatia a pastrat numele unei unitati din cadrul armatei americane insarcinate cu recuperarea acestor obiecte, despre care s-a facut recent si un film, "The Monuments Men".
Robert Edsel, presedintele fundatiei, spune ca multe dintre aceste dovezi ale furtului au fost luate intentionat de unele guverne sau colectionari sau de cei care le-au considerat suvenire. "Faceau parte din locul crimei, dar nimeni nu a inteles asta in acel moment", a spus acesta.