Iohannis critica o OUG pregatita de Guvern: Cercetarea din Romania risca sa regreseze la nivelul anilor '90

Luni, 06 August 2018, ora 15:35

Presedintele Klaus Iohannis a apreciat, luni, ca cercetarea din Romania risca sa "regreseze la nivelul anilor '90" din cauza intentiei Guvernului de a adopta o ordonanta care contine prevederi ce pun in pericol calitatea si independenta cercetarii din tara noastra.

"Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, avertizeaza ca cercetarea din Romania risca sa regreseze la nivelul anilor '90 din cauza intentiei Guvernului de a adopta Ordonanta privind activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare, publicata pe site-ul Ministerului Cercetarii si Inovarii.

Asa cum a fost deja subliniat de reprezentanti ai cercetatorilor si ai mediului universitar, proiectul contine prevederi care pun in pericol calitatea si independenta cercetarii din Romania si risca sa blocheze procesele de europenizare si internationalizare ale acesteia, cu impact negativ asupra performantei in inovare si asupra competitivitatii economice si bunastarii sociale", se arata intr-un comunicat de presa transmis de Administratia Prezidentiala.

In opinia sefului statului, principalele efecte directe ale propunerii de ordonanta sunt deprofesionalizarea managementului in cercetare, reducerea transparentei sau chiar disparitia alocarii fondurilor pe baze competitive, asa cum o cere buna practica europeana si internationala, dar si cresterea riscului de politizare a finantarii cercetarii in general, anuland practic un intreg proces de aliniere la buna practica internationala inceput in anii '90.

"Ordonanta mentine direct ministerul, cu o conducere politica si fara o capacitate manageriala dovedita, ca principal coordonator al programelor din Planul national. Sunt eliminate organismele care se ocupau anterior de managementul finantarii pe baza de competitie a proiectelor de cercetare si sunt transferate o parte din atributiile acestora catre institutii de cercetare, care sunt si beneficiare ale granturilor de cercetare.

Este total neclar rolul pe care consiliile nationale de cercetare, dezvoltare si inovare il vor mai juca. Intreg demersul de politizare a managementului cercetarii va impiedica de facto si afilierea la institutii europene care grupeaza agentiile independente de finantare a cercetarii, cum este, de exemplu, Science Europe, si va face imposibile colaborarile de tip joint-calls/joint-programmes cu agentiile independente de finantare a cercetarii, dezvoltarii si inovarii din alte tari.

Pentru actualul Guvern, performanta in cercetare nu reprezinta o prioritate! Astfel, Ordonanta mentine doar programul de finantare NUCLEU si anuleaza finantarile institutionale de performanta, renuntandu-se la evaluarea internationala.

Mai mult, prin facilitarea acordarii directe de fonduri catre institutii (publice si private deopotriva), se reduce transparenta alocarii fondurilor pentru proiecte individuale de cercetare, principiu-cheie in finantarea pe baza de merit a activitatii de cercetare stiintifica", se mai arata in comunicat.

Guvernul a taiat bani de la Cercetare

Potrivit sursei citate, Guvernul a redus substantial alocarea de fonduri pentru cercetare in ultima propunere de rectificare bugetara (10% din bugetul anual al cercetarii), in conditiile in care bugetul cercetarii este oricum de cinci ori mai mic decat recomandarea europeana de 1% din PIB.

In locul asigurarii unui maxim de finantare posibil, a unui cadru legal normativ predictibil si coerent cu modul de functionare al activitatii de cercetare pe plan european, propunerea de ordonanta duce la scaderea independentei si transparentei activitatii de cercetare si creste riscul politizarii acesteia.

"Din pacate, se observa un efort sustinut in ultimele luni de a decupla cercetarea de practicile din mediul stiintific la nivel mondial. Eforturile de eliminare a cercetatorilor si profesorilor romani din diaspora, cat si straini din procesul de evaluare a proiectelor depuse in cadrul competitiilor nationale de finantare, actualul proiect de ordonanta de guvern si recentele propuneri de rectificari bugetare transmit un semnal grav despre starea cercetarii romanesti, ale carei rezultate ocupa un loc ingrijorator in randul statelor membre ale Uniunii Europene.

Presedintele Romaniei subliniaza inca o data ca Romania Educata, cu o economie bazata pe inovare si valoare adaugata, nu poate avea un viitor in conditiile in care sectorul de cercetare este sabotat constant din interese politice. Clientelismul politic risca sa primeze in fata nevoii de a asigura transparenta decizionala si financiara in domeniul cercetarii, precum si in fata importantei de a alinia cercetarea la practicile internationale", se mai precizeaza in documentul citat.

Ce-si propune Guvernul pentru Cercetare

Ministerul Cercetarii si Inovarii (MCI) a pus in dezbatere publica o ordonanta simpla de Guvern care prevede finantarea "in sistem competitional" a programelor si proiectelor in domeniu si alocarea, prin ordinul ministrului, a sumelor aferente.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, necesitatea aparitiei acestui nou act normativ se bazeaza pe nevoia de a alinia regulile nationale cu practicile europene, pe dorinta autoritatilor de a eficientiza activitatea de cercetare, dezvoltare si inovare din Romania, precum si pentru asigurarea unei "finantari predictibile si substantiale a cercetarii".

Cercetarea, dezvoltarea si inovarea reprezinta, potrivit proiectului de ordonanta pus in dezbatere publica, "principalele activitati creatoare de cunoastere si generatoare de progres economic si social, incurajate si sprijinite de catre stat, conform Constitutiei Romaniei".

Printre scopurile actului normativ se numara "definirea politicii statului, in vederea realizarii obiectivelor de interes national in acest domeniu", "stabilirea activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare ca prioritate nationala", "adoptarea politicilor de stimulare si coordonare la nivel national a activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare", "asigurarea surselor de finantare" in domeniu, "elaborarea de politici si reglementari pentru crearea in economie a unui mediu favorabil" cercetarii, dezvoltarii si inovarii, precum si "protejarea patrimoniului stiintific national".

Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Citeste mai multe despre Iohannis cercetare Romania
Sursa: MEDIAFAX

Articol citit de 2234 ori

17 comentarii

Pardon, dar domnul presedinte Iohannis se inseala!

Cercetarea Romaniei din 1990 nu va putea fi realizata mai repede decat in anii 20-20. Acest nivel este dificil de ajuns numai cu Spiru Haret si ministrul educatiei.

Dezvoltare

Dezvoltarea de durata a unei tari se face numai si numai prin Cercetare.De sute de ani Cercetarea a dus la dezvoltare.Asa a aparut revolutia industriala care a dus la dezvoltarea Angliei,Frantei,Germaniei si SUA.
Inainte de '89 in Romania nu a fost un combinat sau o mare intreprindere fara o sectie de Cercetare.Numarul de brevete romanesti a fost enorm in toate domeniile.Datorita Cercetarii au aparut instalatii noi.Nu se putea importa un produs care se putea produce in tara.Pentru import trebuiau tot felul de "negatii" de la ministere,centrale si intreprinderi care sa arate ca produsul nu se produce in tara si nici in viitorul apropiat nu se va produce.
Industria noastra a fost distrusa si odata cu ea si Cercetarea.
Azi cel mai mare numar de brevete apar in Chinei care depaseste SUA si Japonia luate la un loc!!!
Fraza urmatoare spune totul:
"Pentru actualul Guvern, performanta in cercetare nu reprezinta o prioritate! "
O observatie trebuie facuta si anume nici pentru guvernele anterioane Cercetarea nu a fost o prioritate.
UE recomanda 1% din PIB la Cercetare si noi alocam 0.2%!!!

Prin PSD/ALDE s-a ajuns ca partidele sa fie echivalentul Mafiei

din Romania . Si cred ca si din Balcani, Brazilia, Madagascar, Costa Rica, etc.
Cititi cartea fostului Sef al Politiei Romane gen Pitulescu !
O sa fim toti incalecati de mafioti. Crimele or sa fie la ordinea zilei.

Romania nu vrea cercetare. Noi muncim, nu gindim. Pardon, noi

furam, nu muncim. MuiePSD.

De ce nu da iohannis si niste cifre de comparatie

pai in 1989-'90 , la capitolul cercetare romania statea cel mai bine in tarile east europene. Ceausescu a investit foarte mult in cercetare iar pana prin 1995 voi ati distrus tot.
ati distrus fabrica de diamante sintetice , ati distrus fabrica de apa grea de la magurele , ati distrus institutul cantacuziuno si cate altele.
pai mai iohannis , nu o spune doar propagandistic , vino cu probe

au distrus instituturile si au furat rezultatele

cercetarilor,inclusiv ale Doctorului Honoris Causa Eminenta cercetatoare Elena Ceausescu.....!

Laserul de la Măgurele

Nu e vorba de autostradă ca pentru Dacia, nici de tramvaiul suspendat al dnei Firea. Altădată, se alege Ungaria.

Johannis reclama o OUG,ce urmeaza a fi data peste 4 ani,asta

provine,de la Maglavit....!?????

Cei care nu aveti habar de cercetare de ce drakkne

comentati ??? Bugetul cercetarii actual este 0,2% din PIB, iar recomandarea UE este cel putin 1% si se solicita ca acesta sa creasca pana la 3% !!! Pana si in plina criza economica prin 2008-2009 bugetul cercetarii era 0,37% si se spera ca acesta sa creasca pana in 2015 la 1%, iar apoi sa se incerce si o crestere mai mare ... Cum sa mareasca bugetul cercetarii la 3% si bugetul educatiei la 6% acesti analfabeti functional din psd si partidele aliate ???

tzeapa cercetarii

Nu s-au mai organizat competitii in cercetare de ani de zile si dau bani inapoi? Inca nu si-a dat demisia ministrul plagiator al cercetarii?
Distributia clientelara scoate din ecuatie universitatile, unde chiar se mai facea cercetare.
Se dau bani la programele Nucleu, recunoscute ca tzepe de finantare mascata a salariilor din cercetare.

invers,

in unele institute natzionale si nu in universitatzi s-a facut de-alungul timpului si inca se face cercetarea de varf; in universitatzi cercetarea este subminata, cu cateva exceptzii, de incompetentza rezultata din promovarea pe ne-merit in functzia de profesor si in cea de conducator de doctorat. Dar oriunde s-ar desfasura ea, cercetarea finantata public nu are sens decat daca e orientata spre interesul public. Programele Nucleau (PN-uri) NU indeplinesc aceasta cerintza, dar mentzin cat de cat pe linia de plutire capacitatea romaneasca de a face performantza (doar in acest sens are, intrucatva, sens sa vorbim de "tzeapa" din programele nucleu). Problema principala ete relevantza tematicii de cercetare pentru a servi interesul natzional, iar PN-urile se conformeaza doar aparent acestei cerintze. Este nevoie de o profunda reformare a bazelor pe care este pusa activitatea de cercetare, fiindca dotarea cu aparatura este, surprinzator, foarte buna (cat timp inca nu se invechesc, stand degeaba, instrumente de cercetare din care incompetentza nu scoate valoare de interes natzional, asa cum se intampla in prea multe locuri). Discutzia se poate intinde pe spatzii vaste si un comentariu de ziar nu o poate cuprinde in toata complexitatea sa.

Ce cerceteaza Cercetatorii ? Ce isi propune un Program

National de cercetare, cand numarul fabricilor ce mai merg le numeri pe degetele de la o mana ???
Imi aduc aminte de un trist dar frumusel ministru al Economiei, care le-a sus videan in fatza, ca dupa 20 de ani in care STATUL a tot finantat cercetarea iar institutele de cercetare au tot produs brevete de inovatii, sa fie analizat modul in care institutele au reusit sa isi vanda cercetarile brevetate si functie de rezultate sa se dea si finantarile in cercetare !
A fost un mare scandal, aceasta propunere, cercetatorii fiind tare incurcati de modul comunist de gandire a videanului !
Cum adica sa traiasca si din munca lor !
Cineva posteaza oarece cu Lasarul de la Magurele, fara sa stie ca in fapt este un proiect european, finantat de eureni, cu scule si instrumente de cercetare 100 la 100 achizitionate din UE (preponderent Franta), in care pana si firma ce a facut constructia lasarului este una europeana din Alpi... Sa mai spun ca UE a obligat RO ca la acest proiect de cercetare sa fie angajati cel putin 50% din cercetatori din tari UE...
As dori sa citesc despre un singur proiect care a fost pus in aplicare in activitatea indistriala sau economica, caci indistrie nu mai avem si sa cunosc avantajele "economice" aduse de acele cercetari...
In rest inteleg ca in ale institute, cercetatorii is scutiti de impozite dar nu si cei ce asigura partea administrativ economica fara de care activitatea alor cercetatori nu este posibila ! Adica ca in comunistm: noi muncim, noi aducem banul, noi avem avantajele !
PS Din cate am citit, singurul institut de cercetari cu certe rezultate transpuse si in activitatea industriala este cel fiintat de francezii de la DACIA, in rest PAUZA si multi bani cheltuiti diJaBa !

avetzi multa dreptate

in cele spuse aici, dar nu intru totul. Voi reveni cu amanunte. In fapt, cercetatorii romani s-au aliniat la atitudinea generala din Romania, care functaioneaza pe principiul "orice gogoritza poate fi invocata - si in cercetare - cand vine vorba sa obtzinem fonduri publice prin care sa ne asiguram salarii grase, ingrasate cu mult timp inainte ca Dragnea si ai sai sa umfle, artificial, orice salarii din RO. Bugetul public al cercetarii este privit ca o prada pentru jmekeri, mai ales atunci cand au o lista de realizari "proprii" cu care au venit din strainatate si care nu le apartzin decat in mica parte, care lista poate fi prezentata si este acceptata de papagalii din guvern fara o evaluare corecta a efectului potentzial pentru progresul tzarii, care efect este, in general, mic-micutz si/sau inexistent. Remedierea sta in cateva masuri extrem de simple, care vor fi combatute pe viatza si pe moarte de cei care traiesc imbelshugat pe banii publici ai cercetarii, asa cum s-a intamplat si cu propunerea rejectata a acelui ministru amintit de dvs. aici.

Asta chiar este sfidare maxima.

Daca Romania ar avea astazi cercetarea,sediile,laboratoarele si cercetatorii din 90,eram campioni mondiali.Profesorasul habar nu are ce sa mai faca sa mai puna umarul la distrugerea Romaniei.Mai bine taci din gura profesore de scoala comunala ajuns sau pus de unii primar si presedinte.Ce dau buzna cercetatorii straini sa utilizeze feraraia aia de la Magurele sau se darama pana si cladirea pe laser cat esti in functie.
Astazi in Romania,datorita conducerilor destepte de dupa 90 numarul cercetatorilor stiintifici in sociologie si politologie este triplu decat numarul cercetatorilor in stiintele exacte,aplicate.

draga Hamurabi

este clar ca habar nu ai care sunt cauzele ce au dus si duc la o cercetare inutila in Romania si ca nu faci decat o critica tzintita, la comanda, spre presedinte. Oricat de multzi cercetatori s-ar ivi in Romania si oricat de multzi bani publici s-ar revarsa spre cercetare in RO - 1% sau mai mult - pana nu se rezolva problemele fundamentale ale orientarii cercetarii inspre interesul natzional, cercetatorii vor manca acesti bani cam degeaba. Se impune si punerea pe baze realiste a relatziei dintre invatzamant si cercetare pentru ca finantzarea publica a celei din urma sa devina eficienta in sensul interesului natzional. Nu stiu ce relatzie ai avu d-ta cu cercetarea (sau o mai ai, inca), dar eu vorbesc dupa o experientza de o viatza in acest domeniu. Vizibilitatea si numarul de publicatzii in reviste "de prestigiu" sunt doar tichia de pe capul chelului (romana, ca despre interesul Romaniei vorbim aici). Nici presedintele nu pare corect orientat de consilierii sai de specialitate in aceasta problema, dar el este totusi animat de buna credintza, pe cand p.s.d. este animat de interese electorale perverse, ca intotdeauna. Nu are absolut nici-o relevantza faptul ca presedintele a fost doar profesor de fizica la liceu pentru a avea un cuvant greu de spus in problemele cercetarii stiintifice romanesti, fiindca nu el ia masurile concrete de orientare a acestei activitatzi, ci doar poate impune directzia generala de dezvoltare a acesteia; restul este concretizat de specialisti.

O tara

care investeste in viitor, investeste in educatie si cercetare. in Romania educatia si cercetarea au fost totdeauna declarate domenii strategice insa niciodata aceste declaratii nu au fost urmate si de investitiile corespunzatoare.
educatia sufera de pe urma subfinantarii, a unei legislatii incoerente, care dupa 8 ani incepe sa-si arate toate deficientele: generatiile actuale, "educate" pe baza legii 1/2011 sunt mult mai slab pregatite, mai putin motivate decat generatiile "educate" pe baza legii (tot incoerente) din anii '90.
cercetarea sufera de subfinantare cronica de aproape 10 ani. anumite INCD-uri au fost tinute pe linia de plutire prin acele programe nucleu, fara a finanta insa adevarate progrese in cercetare.
cu toate acestea, ii surclasam pe vestici atunci cand vine de "criteriile" pe baza carora se acorda titluri academice: prea dure, in anumite domenii, prea relaxate in altele (strategic alese, taman cele in care "performeaza" si politicienii).
prin urmare, nicio modificare legislativa nu mira, nu socheaza, pentru ca nicio modificare legislativa nu va aduce mai multi bani in sistem pentru a relansare adevarata a educatiei si cercetarii, adica un pas spre o societate bazata pe cunoastere. nicio problema. tinerii cu potential isi vor desavarsi educatia in alte tari, unde vor performa si in cercetare...

Imi aduc aminte de ultimii ani in care am facut cercetare la CCITAC,

Centrul de Cercetari si Inginerie Tehnologica...
Faceam lampi, ochelari si jucarii.