Ziare.com

De ce ne temem de menstruatie

Joi, 01 Septembrie 2011, ora 23:53

   

De ce ne temem de menstruatie
Menstruatia are puterea de a contamina si de a distruge. Este un produs rezidual, contagios, un act de dezintegrare. Sangele menstrual putrezeste carnea si rugineste fierul. Innegreste bronzul si acreste vinul. Contine toxine. Femeile la menstruatie pot asigura insuccesul unei partide de vanatoare si aduce sapte ani de ghinion barbatului care trece pe sub ele in timp ce spala geamuri sau agata rufe la uscat.

Acestea sunt o parte din vechile credinte care au conturat stigma menstruatiei, proces fiziologic care nici astazi nu prea e considerat curat sau natural, in unele culturi sau in unele cercuri stiintifice.

Vorbim cu usurinta astazi despre menstruatie, stim ca e o sangerare temporara care nu ucide, cel mult provoaca scarba sau jena, insa putini stim, probabil, cu cat dispret si dezgust a fost tratata ea in mitologie, religie si stiinta de-a lungul istoriei omenirii, dupa deviza mai moderna a domnului Garrison dinSouthpark: "Nu am incredere in ceva care sangereaza cinci zile si nu moare".

Aceasta stigma are radacini stravechi, antice. Aristotel considera menstruatia un semn al inferioritatii femeii, idee care a persistat pana in modernitate. Tot filosoful grec a lansat si legenda femeilor la menstruatie care se privesc in oglinda, raspandita sub pretextul unei metode stiintifice si repetata pana tarziu in Evul Mediu.

"Aristotel povesteste ca femeile la menstre, privindu-se in oglinda, lasa pe suprafata ei stropi mici de sange", spune Cristian Neagoe, care studiaza legaturile dintre sex si morala in cadrul Centrului de Cercetare in Etica Aplicata, Universitatea din Bucuresti, citand din volumulEros si Magie in Renastere, 1484, al lui Ioan Petru Culianu.

"Aceasta credinta se baza pe ideea ca, in actul privirii, focul intern se exteriorizeaza prin ochi, amestecat cu aburul pneumatic si chiar cu sangele subtil care a dat nastere spiritului".

Traditia iudaica le interzice femeilor la menstruatie sa se atinga de carne sau sa trebaluiasca prin bucatarie, mai spune Cristian Neagoe, fiindca mancarea se infecteaza si putrezeste.

In mitologie, sangele e asociat cu multe lucruri puternice sau infricosatoare. Iar ideea ca cel menstrual putrezeste mancarea ii apartine lui Plinius cel Batran (23-70 d.Hr.), care ii adauga mai multe atribute: acreste vinul, turbeaza cainii, usuca iarba si florile, rugineste fierul si innegreste bronzul etc.

Naturalistul roman a condamnat si contactul sexual cu o femeie la menstruatie, pe motiv ca pruncii s-ar naste bolnavi sau morti, un tabu sadit de lumea antica si preluat de crestinism, alaturi de convingerea ca sangele menstrual are proprietati nocive.

Si isteria continua...

Medicul grec Soranus din Efes (sec. II i.Hr.) spunea ca insamantarea intru concepere nu putea avea loc la menstruatie, motiv pentru care contactul sexual cu o femeie sangeranda era imposibil, iar filosoful Philo Iudeul scria in De legibus specialibusca, din moment ce uterul femeii e umed din cauza sangelui menstrual, umezeala nu numai ca reduce din vitalitatea spermei, ci o neutralizeaza complet.

In traditia iudaica si crestina, in sens biblic, menstruatia a fost asociata cu natura pacatoasa a femeii rezultata din nesupunerea Evei si considerata a fi ceva necurat.

In mitologia mayasa, aceeasi sangerare reprezenta o pedeapsa pentru incalcarea regulilor sociale privind casatoria, sangele menstrual transformandu-se in serpi si insecte pentru magia neagra.

Un trib din Noua Zeelanda inca mai crede ca venirea in contact cu sangele menstrual sau cu o femeie aflata la menstruatie imbolnaveste un barbat, ii cauzeaza varsaturi continue, ii omoara sangele, ii afecteaza sucurile vitale si ii innegreste pielea si, in cele din urma, ii aduce moartea, potrivit lui Janice Delaney, co-autor al volumuluiThe Curse: a cultural history of menstruation.

In India hindusa, unde prima menstruatie e intampinata cu cadouri si spirit de sarbatoare, menstruatia fiind plasata, in general, intr-un registru pozitiv, majoritatea fetelor ocolosec templele atunci cand sunt la ciclu. Iar hindusii din Nepal plaseaza procesul intr-un registru mai negativ - femeile sangerande erau izolate pe perioada menstruatiei si nu aveau voie sa se intoarca in casa timp de trei nopti, practica desfiintata nu demult de legea nepalezagratie activismului feminist. Citeste mai mult despre De ce ne temem de menstruatie pe Think Outside The Box.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 3350 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
1 comentariu
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Toarasi, noi nu ne temem, da malagambistii trebe sa sa teama!

Finco sa sa lase cu varsare da sange, daca nu vine chinejii ncua mai repede, sa stiti!
Ca chinejii, ei nu sa teme de asa ceva, daia le e greu malagambistilor sai numere! Pai da, ca cine nu crede sa sa duca la iei sai numere, sa vedem daca ien stare!

Jos malagambismu!
Jos malagambistii !
Jos socetatea malagambista mult dea latu dezvoltata!

Sa vie chinejii, ca sa nu le mai duara pa femei capu!

Asa sa nea jute Hu Jintao!

Traiasca Mache Psderie
Vice
Asociatia de Hingheri No.5 Buc.

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor