Cele mai mari descoperiri stiintifice ale anului 2014

Sambata, 20 Decembrie 2014, ora 21:22
Cele mai mari descoperiri stiintifice ale anului 2014
Foto: Russia Today

Prestigioasa publicatie stiintifica Science si Asociatia Americana pentru Avansarea Stiintei (AAAS) au desemnat misiunea Rosetta de aterizare pe o cometa ca fiind cea mai mare descoperire stiintifica a anului.

In fiecare an, editorii revistei Science aleg o realizare stiintifica drept descoperirea anului, iar printre cele care au primit acest titlu in anii trecuti se numara bosonul Higgs, imunoterapia in cancer si prima masina cuantica.

In ce priveste ambitioasa misiune Rosetta a Agentiei Spatiale Europene, aceasta a alimentat imaginatia publicului cu o serie de imagini trimise pe Pamant de pe un loc dincolo de Marte, iar orbitarea sa continua in jurul cometei Ciuriumov-Gherasimenko, pe care robotul european Philae s-a plasat cu succes, pe 12 noiembrie, ii ajuta pe oamenii de stiinta sa-si dea seama cum a inceput viata pe planeta noastra.

Sonda spatiala a misiunii Rosetta spulbera o veche teorie privind cometele

Moment istoric: Un robot s-a plasat pe o cometa

Exista, de asemenea, alte noua descoperiri care au fost incluse de jurnalul stiintific in topul celor mai importante din anul 2014.

Tranzitia dinozaur-pasare. Biologii au reusit sa afle modul si timpul in care dinozaurii au evoluat in pasari, respectiv care au fost "pasii" evolutiei in acest caz.

Folosirea sangelui tanar pentru a regenera celulele batrane. Cercetatorii au aratat cum componente ale sangelui de la un soarece tanar au putut "reintineri" muschii si creierul unui soarece batran.

Robotii care pot coopera intre ei. Inginerii au reusit sa creeze adevarate flote de mici roboti care se pot aduna in formatiuni si pot construi structuri simple. Astfel, s-a demonstrat ca ei pot conlucra fara supravegherea oamenilor.

Chip-uri care pot imita creierul. IBM si alte companii au creat chip-uri care proceseaza informatia in moduri similare creierelor organismelor vii.

Descoperiri ciudate facute de cercetatori in 2014

Cea mai veche forma de arta in pestera. A fost descoperit un "graffiti preistoric" intr-o pestera din insula Sulawesi din Indonezia, deci in afara Europei, realizat in urma cu cel putin 40.000 de ani, ceea ce ar putea rescrie istoria unei etape esentiale in dezvoltarea mintii umane.

Celule care ar putea vindeca diabetul. Cercetatorii au creat in laborator celule care produc insulina. Concret, celulele stem umane au fost transformate in celule pancreatice functionale - aceleasi care sunt distruse de propriul sistem imunitar al corpului in cazul pacientilor care sufera de diabet.

Amintirile ce pot fi manipulate. Oamenii de stiinta au gasit o modalitate prin care au putut sterge amintirile existente in mintea unui soarece si crea unele noi.

Cresterea CubeSat. Aceasta este o cutie cu latura de 10 centimetri, care contine echipamente de cateva mii de dolari si care este folosita tot mai mult ca satelit ieftin.

Alfabetul genetic al vietii s-a marit. Oamenii de stiinta au "adaugat" noi litere la codul genetic, in alfabetul DNA existand 4 litere - A, T, G si C. Aceasta din urma descoperire a fost si cea votata de cititorii Science drept descoperirea anului, urmata de folosirea sangelui tanar pentru a regenera celulele batrane.

Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia din funcţie de senator vor da filmări intime"