NASA confirma doua dintre previziunile lui Einstein despre spatiu si timp

Joi, 05 Mai 2011, ora 21:08
NASA confirma doua dintre previziunile lui Einstein despre spatiu si timp
Foto: NASA

Misiunea NASA a sondei spatiale Gravity Probe B (GP-B) confirma doua dintre predictiile-cheie desprinse din celebra teorie a relativitatii. GP-B a fost conceputa special pentru a testa teoria lui Albert Einstein.

Experimentul a inceput in 2004 si a folosit patru giroscoape de mare precizie pentru a masura ipoteticul efect geodezic al devierii de spatiu si timp in jurul unui corp gravitational, precum si suma spatiului si a timpului deplasate de catre un obiect aflat in rotatie, informeaza NASA

In timp ce se afla pe orbita polara in jurul Pamantului, GP-B a analizat aceste efecte cu o precizie fara precedent, luand ca punct de reper o singura stea, IM Pegasi, din constelatia Pegas, aflata la 329 de ani lumina distanta de Pamant.

Desi este vizibila si cu ochiul liber, steaua a devenit cunoscuta publicului in calitatea ei de ghid pentru experimentul GP-B. In cazul in care spatiul si timpul nu ar fi fost afectate de gravitate, giroscoapele GP-B aflate pe orbita polara ar fi aratat in aceeasi directie tot timpul.

Dar, confirmand teoriile lui Einstein, giroscoapele au experimentat schimbari masurabile in minute pe directia lor de rotatie, in timp ce erau atrase de gravitatia Pamantului.

"Imaginati-va ca Pamantul ar fi scufundat in miere. In timpul rotatiei planetei, mierea din jurul acesteia s-ar invarti sub forma unui vartej. Acelasi lucru se petrece cu spatiul si timpul," a declarat Francis Everitt, cercetator principal al misiunii GP-B de la Universitatea Standford.

"Misiunea GP-B a confirmat doua dintre cele mai profunde previziuni ale lui Einstein cu privire la Univers, revolutionand intreaga cercetare in domeniul astrofizicii. De asemenea, prin zeci de ani de inovatie tehnologica, ce au facut posibile aceste descoperiri, ea va lasa o valoroasa mostenire de durata atat pa Pamant, cat si in spatiu".

"Aceste noi descoperiri vor avea un impact pe termen lung asupra activitatii de cercetare in domeniul fizicii teoretice", a declarat Bill Danchi, om de stiinta si astrofizician la sediul NASA din Washington.

Inovatiile aduse de GP-B au fost folosite si in noi tehnologii GPS care permit aterizarea avioanelor fara ghidaj de la sol. De asemenea, tehnologii suplimentare GP-B au fost aplicate si in alte misiuni NASA de determinare cu exactitate a radiatiilor din Univers. Masurarea cu precizie a acestora este fundamentala in teoria Big Bang-ului.

Aplicarea noilor concepte ale aceastei misiuni de pionerat a facut posibila crearea unui nou tip de sateliti, care pot oferi cele mai exacte masuratori cu privire la forma Pamantului, de o importanta majora pentru deplasarea si navigarea cu precizie pe uscat, pe mare si in aer, contribuind si la o mai buna intelegere a relatiei dintre circulatia curentilor oceanici si tipurile de schimbari climatice.

GP-B a avansat frontierele cunoasterii, oferind si posibilitatea instruirii practice pentru tineret. Mai mult de 350 de studenti si-au adus contributia la acest proiect sub indrumarea unor reputati oameni de stiinta. Studenta americanca Sally Ride a avut chiar posibilitatea de a-si efectua orele de practica pentru lucrarea de licenta calatorind in spatiu.

Ciolacu este sigur de victoria lui Firea la Capitală: ”Va câștiga şi cu Piedone, şi fără Piedone”
Indiferent dacă Cristian Popescu Piedone se va retrage sau nu din cursa electorală, Gabriela Firea va fi noul primar al Capitalei, este convins Marcel Ciolacu. Premierul a precizat miercuri,...
Ciolacu susține că nu există riscul ruperii coaliției: ”Ce voiaţi? Să stau la televizor să spun: "m-am gândit eu că e mai bun Piedone"?”
Marcel Ciolacu nu crede că decizia privind candidaturile separate la Primăria generală a Capitalei va afecta în vreun fel coaliția formată din PSD şi PNL. El susţine că membrii alianţei...