Descoperire istorica: "Sfantul Graal" al astronomiei e real. Teoria lui Einstein, confirmata dupa 100 de ani

Joi, 11 Februarie 2016, ora 18:48
Foto: Pexels

Undele gravitationale, teoretizate prima oara de Albert Einstein, au fost confirmate joi de echipe internationale de oameni de stiinta.

"Am detectat undele gravitationale. Am reusit", a spus David Reitze, director executiv al LIGO, Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory, relateaza CNN.

Descoperirea, bazata pe unde in spatiu-timp detectate de LIGO, sustine predictia facuta de Einstein, esentiala pentru teoria sa a relativitatii. Undele gravitationale, care pot fi create in timpul nasterii si coliziunii gaurilor negre, au fost astfel detectate pentru prima oara de cand au fost prezise de Albert Einstein.

Undele descoperite de LIGO provin de la fuzionarea a doua gauri negre, mai spune Reitze, una cu o masa de 29 de ori mai mare decat a Soarelui, iar cealalta de 36 de ori mai mare, fiecare dintre ele cu un diametru probabil de 150 de kilometri.

Coliziunea celor doua a avut loc la o viteza uriasa, de jumatate din viteza luminii, in urma cu 1,3 miliarde de ani. Undele gravitationale trec prin orice, astfel ca "rezultatul" ciocnirii celor doua gauri negre a calatorit prin Univers in tot acest timp, inainte de a atinge Pamantul.

"Ce este cu adevarat captivant este ce se intampla mai departe. Cred ca deschidem o fereastra asupra Universului - o fereastra a astronomiei undelor gravitationale", a mai declarat Reitze.

Un fenomen teoretizat de Einstein, pe cale sa fie dovedit stiintific dupa 100 de ani

"Acest avans marcheaza nasterea unui nou domeniu al astrofizicii, total nou, comparabil cu momentul in care Galilei si-a indreptat pentru prima oara telescopul spre cer", in secolul al XVII-lea, a declarat la randul sau France Cordova, directoarea Fundatiei nationale americane pentru stiinte (National Science Foundation), care finanteaza laboratorul LIGO.

Cei de la LIGO au prezentat si sunetul produs in urma impactului celor doua gauri negre.

Szabolcs Marka, un profesor de fizica de la Universitatea Columbia, a spus ca "vom putea sa studiem nu doar teoria relativitatii generale a lui Einstein, ci vom putea descoperi obiecte pe care doar ni le imaginam ca exista. Ar trebui sa vedem un univers care nu a fost observat niciodata inainte".

Marka a mai precizat ca trebuie sa ne gandim la LIGO precum la un "microfon cosmic", un dispozitiv de ascultare incredibil de precis care poate detecta distorsiuni in spatiu-timp. Este atat de precis incat poate detecta schimbarile de marimea unei mingi de fotbal in intreaga galaxie Calea Lactee.

Reactiile lui Stephen Hawking si Mark Zuckerberg

Renumitul fizician britanic Stephen Hawking a reactionat dupa anuntul descoperirii istorice facute de LIGO.

"Felicitarile mele pentru echipa LIGO pentru descoperirea undelor gravitationale. Este un rezultat care este cel putin la fel de important precum descoperirea Bosonului Higgs. Include prima observatie a undelor gravitationale si a doua gauri negre care s-au ciocnit si au fuzionat. Ne putem astepta la mai multe descoperiri, toate imbunatatind cunoasterea noastra despre cum functioneaza Universul", scrie pe pagina de Facebook Stephen Hawking.

Descoperire istorica: Stephen Hawking vorbeste despre "o noua forma de a privi Universul"

De asemenea, anuntul a fost salutat si de unul dintre fondatorii Facebook, Mark Zuckerberg.

"Oamenii de stiinta tocmai au confirmat detectarea undelor gravitationale. Aceasta este una dintre cele mai mari descoperiri ale stiintei moderne", a notat pe Facebook Mark Zuckerberg.

Decizia BEC de a respinge protocolul Alianței Dreapta Unită, trasă la indigo cu cea dată pentru Alianța USR-PLUS în 2019. Excepția pentru PSD și precedentul Vadim Tudor