Ziare.com

Muzica, de la simpla distractie la procedeu terapeutic

Miercuri, 24 Aprilie 2013, ora 13:52

   

Muzica, de la simpla distractie la procedeu terapeutic
Nu exista om insensibil la muzica, iar limbajul muzical este perceput la toata lumea in aceleasi zone ale creierului, responsabile de altfel si cu memoria, atentia sau miscarea.

Profesorul Daniel Abrams, de la Univesitatea Stanford, a incercat sa clarifice atractia catre anumite genuri de muzica, anumite curente si anumite stiluri. El a selectat un numar de 17 persoane, numai din randul celor interesati inca din copilarie de muzica moderna, dar total necunoscatori in ceea ce o priveste pe cea clasica.

Subiectilor li s-a oferit sa asculte o simfonie a compozitorului baroc William Boyce, relateaza Infoniac. In acest timp, o aparatura sofisticata le studia activitatea cerebrala prin rezonanta magnetica. Prin scanare, s-a constatat ca muzica a "activat" in principal o zona a creierului responsabila cu domeniul miscarii, aceeasi care devine activa si in cazul ascultarii unor compozitii moderne.

Localizarea in aceasta zona sugereaza ca, la originile ei, muzica era indisolubil legata de dans. Acest element primordial s-a transmis din generatie in generatie, iar faptul ca un individ sau altul a capatat atractie spre un anumit stil muzical, urmare a educatiei sale, nu modifica zona de perceptie in creier.

Nu sunetul era important, ci ritmul

De altfel, studiile au aratat la, la inceputul ei, muzica era reprezentata indeosebi prin ritm. Este foarte posibil ca primele instrumente muzicale sa fi fost tobele, concepute inca din vremuri preistorice, nu atat pentru sunet, cat pentru dans.

Abia in Grecia antica a fost construita lira, un instrument cu coarde, capabil sa creeze melodia. Suprapusa peste sunetul tobelor, melodia putea genera primele efecte armonice.

In Evul Mediu a aparut cantul bizantin si cel gregorian, ambele in stil monoton (pe "o voce"). Astfel se introducea muzica in bisericile crestine, stimuland desigur emotivitatea credinciosilor prin efectele ei.

In jurul anului 1200, compozitorul Leonin a organizat primul cor pe mai multe voci, stimuland factorul emotional prin efectul armonic. Timp de 4 secole, corul a fost principalul mod de exprimare muzicala, practicat indeosebi pe fond religios.

Instrumentele mzicale isi incep perioada de glorie abia in perioada baroca, stimuland o compozitie variata, complexa, polifona, care culmineaza in secolele XVIII - XIX, cand se afirma marii compozitori ale caror capodopere sunt si astazi pe afisele salilor de concerte. Lista este imensa, dar merita amintite nume ca Rameau, Mozart, Beethoven, Bach, Verdi.

Faptul ca marele Beethoven a conceput ultimele sale compozitii, inclusiv celebra simfonie a 9-a, fiind complet surd, confirma inca o data faptul ca muzica are directa legatura cu creierul. Oricat pare de ciudat, auzul ar putea ocupa un loc secundar in creatia muzicala.

In secolul XX, s-a studiat mult efectul psihologic al muzicii, cu posibilitatea aplicarii de terapii, pentru tratarea bolilor prin efecte muzicale. Aceste mijloace, pe cat sunt de sustinute in randul entuziastilor, pe atat sunt de controversate in randul altora.

Cu toate acestea, nimeni nu poate nega faptul ca o melodie, ascultata in surdina, poate fi un calmant mai eficient decat multe pastile scumpe.

N-as incheia fara sa consemnez faptul ca primele creatii muzicale din tara naostra au fost compuse la Cozia, in secolele XIV-XV, probabil ca pe timpul domniei lui Mircea cel Batran. Muzica laica a aparut in secolul XVII, simultan la curtile domnesti de la Bucuresti si Iasi.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 542 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
Nu exista comentarii postate de utilizatori.


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor