Ziare.com

Superbul mesaj de Anul Nou trimis intregii lumi, din capitala valsului

Miercuri, 02 Ianuarie 2019, ora 20:32

   

Superbul mesaj de Anul Nou trimis intregii lumi, din capitala valsului
De aproape opt decenii, Viena ne delecteaza de fiecare 1 ianuarie cu un superb spectacol festiv, retransmis prin Eurovision in nenumarate programe de televiziune din 90 tari si receptat de sute de milioane de ascultatori, de pe intreaga planeta.

Avem privilegiul de a fi una din aceste tari. Si nu numai atat, in mod miraculos, acesta a fost aproape singurul program muzical occidental redat sistematic prin televiziunea romana inca de pe vremea dictaturii: concertul de Anul Nou de la Viena.

S-au perindat la pupitrul filarmonicei vieneze monstri sacri ai baghetei din intreaga lume, de la Philadelphia si New York, la Tokio si la Milano. Nu putine din aceste somitati au revenit in repetate randuri cu bagheta lor, la aceeasi orchestra.

L-am admirat pe americanul Lorin Maazel, pe japonezul Seiji Owawa, pe italianul Claudio Abbado sau pe directorul operei Scala din Milano Riccardo Muti (in prezent directorul filarmonicii din Philadelphia), dar si pe germanul Herbert von Karajan, despre care se spune ca s-ar trage dintr-o familie de aromani, daca o fi adevarat ca familia a fost innobilata von Karajan, dupa ce fusese din mosi-stramosi Caraion.

De data aceasta, pe 1 ianuarie 2019, concertul a fost condus de o personalitate dirijorala germana, Christian Thielemann, conducatorul capelei de stat din Dresda, Staatskapelle. Este un nume binecunoscut in lumea muzicii, dupa ce ocupase postul de director general al Operei din Berlin, director muzical al operei din Nurnberg, iar apoi al Filarmonicii din Munchen.

In acest an, Christian Thielemann a dirijat pentru prima oara Filamonica din Viena, la respectivul concert festiv de Anul Nou. Programul, selectat de el insusi, a inclus obisnuitii compozitori vienezi Karl Michael Ziehrer, Josef Strauss, Josef Hellmesberger (fiul), Johann Strauss (tatal si fiul), Eduard Strauss, dar, spre deosebire de alti ani, publicul a putut auzi si cateva creatii mai putin cunoscute, pe langa cele deja consacrate.

Drijorul, mai tanar decat multi alti predecesori ai sai la acest pupitru, poate chiar decat toti, n-a evitat sa-si puna amprenta tineretii pe un concert marcat in alti ani de accente traditionaliste. Si spun asta nu numai gandind la stilul alert in care a parcurs intreaga partitura dirijorala, ci mai ales sub aspectul programului ales de el insusi: din cele 17 piese ce alcatuiesc programul, un numar de 6 au fost prezentate in premiera la filarmonica vieneza.

Fara indoiala, aceasta abordare este un motiv de satisfactie pentru melomanul tanar, dornic de inedit, dar nu poate multumi in aceeasi masura ascultatorul obisnuit sa se simta leganat in ritmul consacratelor valsuri de altadata: Imperial, Povesti din Padurea Vieneza, Sange Vienez, Voci de Primavara, Trandafirii din Sud si inca multe altele.

In locul acestora, dirijorul a scos din arhive piese mai putin cunoscute, desigur ca sa satisfaca pretentiile celor din generatia sa si chiar mai noi. Pentru a-i atrage si mai mult pe telespectatori, televiziunea austriaca a insotit fondul muzical cu imagini de vis, tot ce poate oferi mai frumos tara Alpilor si a Dunarii: peisaje cu superbe ramuri inflorite sau altele cu crengi impovarate de turturi, promoroaca si zapada din belsug.

Diversitatea peisagistica a fost completata de castelele plantate de-a lungul malurilor austriece ale Dunarii, ruinele unor fortarete risipte tot pe acolo, palatele vieneze si arhitrectura moderna a tarii.

N-au fost neglijate nici scenele coregrafice, parca anume gandite ca sa atraga ambele generatii de ascultatori: unii au putut privi baletul modern, dinamic si cu accente acrobatice, altii clasicul dans al balerinelor volatile, al jupelor fluturande si al poantelor abia atingand pardoseala.

Una peste alta, dirijorul a preluat bagheta somitatilor de referinta de altadata, ca sa demonstreze ca se poate crea si un altfel de concert, unul alert, iesit din tipare, care nu respinge optiunile seniorilor, dar se adreseaza in cel putin egala masura juniorilor.

Au si ei dreptul sa se bucure cu ce le place: de ei depinde daca faima familiei Strauss si a muzicii de saloane va mai dainui si in deceniile sau chiar in veacurile viitoare, cel putin cum a dainuit pana acum.

Ca sa nu ramana insa nimeni uitat, concertul s-a incheiat, ca si toate celelalte concerte de Anul Nou ale flarmonicei vieneze, cu obisnuita polca, cu "valsul tuturor valsurilor", Dunarea Albastra de Johann Strauss-fiul si cu marsul Radetzky de Johann Strauss-tatal, caruia i-as zice "marsul tuturor marsurilor".

Corect. Asta imi suna ca o reconciliere peste veacuri pe care o face posteritatea, tinand seama de cunoscuta concurenta acerba intre cei doi Strauss - tatal si fiul.


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 7054 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
9 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Nationalism prost si ieftin

@ carnatoltenescu

Concertul de ANul Nou de la Bucuresti s-a tinut nu in sala de concert, cu participarea A3. Adica prin definitie nu as cumpara bilete la ceva promovat de A3. Chestie de gust.
Are traditie acest concert de la Viena. Ba cred ca biletele sunt deja vindute pentru la anul...
Ei isi promoveaza compozitorii lor. De ar promova pe altii?
Nu opreste nimeni ca si la Bucuresti sa fie un concert de Anul Nou unde sa se cinte Enescu si alti compozitori romani si eventual cu dirijori adusi de afara. Numai ca exista o problema de viziune. La Viena e un concert de voie buna, bucurie, cu piese relativ scurte, ceea ce nu e cazul nici cu Enescu si nici ceilalti enumerati... Eu asa am inteles mereu si trait acest concert.

 

De acord

Dar romanii sa lase prioritatea de 1 Ianuarie in traditia Vienei si sa inventeze alta zi.
Ma uit, daca imi place, il sting, daca ma plictiseste.

Poate ca ar trebui improspatat...

Urmaresc Concerul de Anul Nou de la Viena de vreo cinci decenii dar daca pana acum era animat de prezenta unor dirijori celebri (Abbado, Mehta...)si de un public cunoscator, cel din acest an a fost un fel de susanea la care spectatorii au venit spre a fi vazuti si pentru a fi certificati ca apartin ,,lumii bune".

 

Viena,adevarata capitala muzicala a lumii

Fiecare dirijor incearca tot felul de originalitati pentru a face ca acest concert sa fie diferit fata de cele din anii anteriori dar mai ales pentru a-si pune amprenta personala si a-si gadila propriul orgoliu artistic.Ultimul concert a fost alcatuit din piese total necunoscute publicului larg insa dirijorul l-a terminat cu doua piese obligatorii si anume Dunarea albastra si Marsul lui Radezky.Cat despre susanele si public "subtzire", nimic nu-ti da dreptul de a judeca un public care nu a facut nimic pentru a merita aprecierile dumitale de roman atotstiutor !!

Concertul de anul asta a fost absolut mediocru...

... la fel ca si cel de anul trecut. Piese obscure (mai putzin cele din ultimele doua bisuri), dirijor in perfect contra-timp cu orchestra (noroc ca aia-si stiau meseria foarte bine si n-aveau nevoie de el), aranjament floral banal, corp de balet cu o coreagrafie si a costumatzie cel putzin bizare (din fericire n-au avut decat 2 aparitzii).

Concertul continua traditzia ultimilor ani de a incerca sa fie "original" cu orice pretz, in dauna elementelor care l-au facut celebru de-a lungul timpului. Habar n-am la ce "mesaj" nemaipomenit se refera dom' Pitzigoi. Probabil ca era bine camuflat in imaginile castelelor austriece derulate pe fundalul sonor al Dunarii Albastre (care Dunare a fost aratata extrem de putzin pe tot parcusrul celebrului vals... :)

Viena

poate fi considerata cel mult capitala valsului. Si atat! Iar tu nu esti decat unul dintre " suflatorii" ce incearca sa-i umfle , suflandu-le.... Sunt expirati! Este ca si cum , peste 80 de ani , ar veni la Untold urmasii lui Armin si ar canta aceleasi melodii! Tot expirati ar fi desi, sunt convins ca si tu ai avea urmasi care sa le " sufle"....

Asa!

Si care a fost superbul mesaj? Aaa! Este un mesaj de preamarire a culturii germane! Nea Pitigoi, te stiu pupator de "moaste germane" dar, ai fi in stare sa ne scrii un articol despre concertul de anul nou al filarmonicii din Bucuresti? Invitat special Eduard Maya. Hai ca matale m-ai inteles ce vreau sa-ti spun. Ca doar nu esti...Cat despre minunatul concert de anul nou, initiat la 31 decembrie 1939!!!! s-a vrut a fi un eveniment propagandistic german si asta a ramas! Ar fi putut sa se modernizeze si sa devina ceva cu caracter european. Ceva la modul : se interpreteaza " Rapsodia Romana " iar imaginile ne prezinta castelele di Transilvania, apoi " Bolero" de Ravel dublat de imagini din minunatul Paris, apoi "Nabucco" de Verdi dublat de imagini din minunata Italie. Asta ar insemna pentru mine mdernitate si mesaj superb! Cand vrei sa faci din ceva reprezentativ pentru tine, ceva reprezentativ pentru intreaga Europa! Si asta la exact 80 de ani de existenta. Dar nu ve-ti vedea de la nemti asa ceva!

 

odata au interpretat si Valurile Dunarii... dar numai o singur

a data in cei aproape 80 de ani... dar pe vremea aia erau mai umili...

Baieti,

aveti vocatie de culturnici, concertul de la Viena e reprezentativ pentru ceea ce inseamna Viena muzicala si lumea valsului, altfel ar fi un ghiveci european in spiritul corectitudinii politice afisate ostentativ. Nu impiedica nimeti un concert de anul nou cu cazacioc la Moscova sau sarba-n caruta pe Dambovita, ar fi reprezentative pentru zonele respective dar departe de o "traditie" care cere timp si vocatie (timpul vostru a expirat iar "vocatia" e mai mult prestidicitatie).
PS - mai documentati-va despre traditie si modernitate sau, mai extins, despre civilizatie si cultura.


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor