Ziare.com

CNA a somat 3 televiziuni pentru greseli de limba romana

Marti, 05 Februarie 2008, ora 13:20

   

CNA a somat 3 televiziuni pentru greseli de limba romana
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a somat, marti, trei posturi de televiziune - Antena 3, OTV si National Tv - si un post de radio - KissFM - pentru cresterea semnificativa a greselilor de limba romana, potrivit studiului efectuat de Institutul de Lingvistica "Iorgu Iordan-Al. Rosetti".

Cercetarea, realizata in perioada 26 noiembrie - 11 decembrie, reflecta ca cele trei posturi de televiziune au avut o crestere a erorilor de limba romana, canalul Antena 3 ocupand primul loc, cu 63 de greseli, fiind urmat de OTV, cu 39, National TV - 25, iar postul de radio KissFM a avut 19 greseli.

De asemenea, CNA a decis sa trimita o scrisoare de atentionare cu privire la cresterea erorilor de limba romana catre televiziunea publica.

Greselile privind sintaxa sunt cele mai frecvente erori in emisiunile radio si tv, conform studiului realizat de Institutul de Lingvistica "Iorgu Iordan - Al. Rosetti".

Peste 140 de greseli de sintaxa au fost inregistrate la cele 12 posturi de televiziune - TVR 1, Antena 1, Pro TV, Realitatea, Acasa, Prima TV, TVR 2, TVR Cultural, National TV, Antena 3, B1 TV, OTV - si sase posturi de radio, respectiv - Radio Romania Actualitati, Kiss FM, Europa FM, PRO FM, Radio 21 si Radio Info Pro, care au fost monitorizate timp de 180 de ore, in timpul stirilor si dezbaterilor.

Cele mai multe astfel de greseli au fost inregistrate la posturile Realitatea TV - 26, Antena 3 - 19, OTV - 18 si Bl TV - 13.

Conform studiului, cel mai frecvent apare dezacordul dintre subiect si predicat in sintagme precum "cat de efemera este gloria si puterea" (Realitatea TV din 10 decembrie) sau "acest partid, in frunte cu Traian Basescu, pierd cate cinci la suta" din 5 decembrie si complementul direct folosit fara prepozitia "pe" in exemple ca "bibelourile fabuloase care le ai in casa" (Bl TV din 9 decembrie) sau "pentru lovitura care a dat-o" (Radio 21 din 4 decembrie).

Studiul mai releva ca in emisiunile radio si tv au aparut aproximativ 80 de erori de lexic si semantica, in special pleonasmul in sintagme ca "relatia s-a imbunatatit la un anumit moment dat" (Bl TV din 3 decembrie) sau "calitati pozitive" (Antena 3 din 2 decembrie) si folosirea gresita si inutila a unui cuvant. Antena 3 are cele mai multe greseli de acest gen, dar si greseli de scriere in tiraje sau crawl-uri cu 13 si, respectiv, 30 de erori.

In ceea ce priveste observatiile in plan stilistic si greselile de morfologie, a fost inregistrat acelasi numar, 41 de cazuri. Raportul reflecta ca greselile cele mai putine au fost cele de pronuntie, inregistrandu-se 32 de astfel de erori.

In clasamentul final al greselilor, primele sapte locuri sunt ocupate de Antena 3, cu 68 de greseli, OTV si Realitatea TV - 39, Antena 1 - 34, PRO TV si Prima TV, cate 28 de greseli, National TV - 25 si B1 TV - 24 de greseli.

Sub 20 de erori de folosire a limbii romane s-au clasat Kiss FM, cu 19 greseli, TVR 1 - 18, TVR 2 - 17, TV Cultural - 16, Radio 21 - 12, PRO FM - 11, Radio Romania Actualitati, Europa FM, Info Pro, cu cate 10 greseli.

OTV, amendat din cauza Oanei Zavoranu

Pe de alta parte, membrii CNA au decis, tot marti, amendarea postului de televiziune OTV cu 10.000 de lei, pentru publicitate mascata si pentru folosirea unui limbaj injurios in emisiunea "Dan Diaconescu direct".

In emisiunea difuzata pe 12 decembrie, invitata realizatorului Dan Diaconescu, Oana Zavoranu, a folosit un limbaj nepotrivit jignind publicul "Cronicii carcotasilor" prin expresii precum "acesti rahati Huidu si Gainusa au niste rahati de telespectatori", "voi astia de la "Cronica carcotasilor" sunteti fundu si gaineata", "cei care se uita la "Cronica carcotasilor" sunt niste ratati" sau "le cunosc fanii care nu au minte".

Potrivit articolului 42, aliniatul 4, din Codul de reglementare al audiovizualului, moderatorii au obligatia sa nu permita invitatilor sa foloseasca un limbaj injurios, astfel incat membrii CNA au decis amendarea cu 10.000 de lei a OTV.

De asemenea, Oana Zavoranu a facut in emisiune publicitate la papusa cu numele sau, anuntand un magazin on-line de unde aceasta poate fi achizitionata, lucru interzis prin Legea audiovizualului.

Pentru limbaj injurios, OTV a mai primit cinci amenzi, patru somatii si doua adrese de atentionare de 10 minute, iar pentru publicitate mascata o amenda de 20.000 de lei.

Citeste mai multe despre CNA somatie televiziuni
Sursa: Ziare.com

Articol citit de 3934 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
Nu exista comentarii postate de utilizatori.


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor