Ziare.com

Suntem pregatiti sa muncim pana la 70 de ani? Cum e in alte state si situatia din Romania

de Constantin Pescaru
Miercuri, 15 Ianuarie 2020, ora 23:00

   

Suntem pregatiti sa muncim pana la 70 de ani? Cum e in alte state si situatia din Romania
Discutia legata de varsta de pensionare a fost readusa in spatiul public in ultimele zile, odata cu propunerea ca romanii sa aiba posibilitatea sa se poata retrage din campul muncii la 70 de ani. Ministrul Muncii a precizat clar ca ar fi vorba de o optiune si sub nicio forma de o masura obligatorie.

"Suntem in prima etapa de documentare, fara sa fi conturat propriu-zis un proiect de amendare legislativa, ci mai degraba vrem ne facem o parere despre ceea ce se intampla in celelalte tari din Uniunea Europeana, despre ceea ce se intampla in Romania si tinem cont de toti factorii specifici Romaniei.

Ma refer la speranta de viata, care e diferita fata de cea a celorlaltor tari, ma refer la disponibilitatea romanilor de a munci, pentru ca sunt persoane care au disponibilitatea sa-si continue activitatea, mai ales in invatamant, in mediul rural, si exista la Ministerul Muncii semnale, precum exista semnale si din partea celor care vor sa se pensioneze mai devreme.

Prin urmare, suntem departe de a lua o decizie pe acest subiect", a precizat ministrul Muncii, Violeta Alexandru.

Ea a semnalat ca este vorba despre o abordare serioasa, de o documentare, dar in niciun caz despre o modificare a legii in sensul de a fi obligatoriu sa lucrezi pana la o varsta inaintata.

"Nimeni, absolut nimeni nu a discutat despre un imperativ, despre o obligatie, despre modificarea legii in sensul de a fi obligatoriu sa lucrezi pana la o varsta inaintata. Absolut nimeni nu a vorbit despre acest lucru. (...) Suntem departe de a lua o decizie. Nu exista o propunere conturata in sensul de proiect", a explicat ministrul Muncii.

Aceasta a admis ca nu toti oamenii vor sa lucreze mai mult si "este dreptul lor sa se pensioneze dupa o viata muncita la varsta la care se pot pensiona", insa sunt si persoane care doresc sa isi continue activitatea, iar statul trebuie sa creeze conditiile pentru toate aceste categorii si sa le dea posibilitatea sa decida pentru viata lor profesionala.

Varsta de pensionare in UE

Prin urmare, Ziare.com a analizat datele privind varsta actuala de pensionare in UE si propunerile de crestere ale acesteia pe viitor, folosind datele publicate de Centrul Finlandez pentru Pensii (Finnish Centre for Pensions), care a adunat informatiile in baza cifrelor oficiale.

Iata cateva observatii:

- 65 de ani este cea mai raspandita varsta de pensionare in randul statelor membre UE;

- Cea mai mica varsta de pensionare este in prezent in Slovacia (62 de ani si 6 luni), iar cea mai inaintata - in Grecia (67 de ani). Exceptii notabile sunt Romania (la femei, varsta de pensionare este de 61 de ani, iar la barbati - de 65), Suedia (care are o varsta de pensionare flexibila - te poti retrage din activitate intre 61 si 67 de ani) si Finlanda (unde pensionarea poate fi solicitata de la 63 de ani si cateva luni).

- In state precum Finlanda, Cipru, Danemarca, Estonia, Grecia, Italia, Olanda, Portugalia si Slovacia, mecanismul care stabileste varsta de pensionare este direct legat de speranta de viata.

- Pana in 2030, unele state care fac diferente in functie de sex si-au propus sa egalizeze varsta de pensionare a femeilor cu cea a barbatilor (Austria si Lituania sunt doua exemple);

- Majoritatea tarilor UE planuieste sa creasca varsta de pensionare pana la finalul deceniului, cea mai inaintata fiind in Irlanda si Marea Britanie - 68 de ani.

- Prin urmare, niciun stat membru nu pregateste obligativitatea pensionarii la 70 de ani (nici Romania), dar multe ofera posibilitatea de a lucra peste varsta oficiala de retragere din activitate, oferind si o bonificatie celor care vor sa ramana in campul muncii.

Speranta de viata in Romania

Dupa cum arata datele publicate de Banca Mondiala, speranta de viata a crescut in Romania de la 65,6 de ani in 1960 la 69 de ani in 1997 si apoi la 75 de ani in 2017. Deci observam ca ritmul s-a accelerat in decursul ultimilor zece ani masurati de sursa citata.



Este nevoie de o analiza profunda

Problema varstei de pensionare este una controversata in toata lumea si nu are un raspuns universal. Asta pentru ca depinde de foarte multi factori (nu doar de speranta de viata) si de particularitatile fiecarei tari in parte, dupa cum explica si Sorin Faur, fondator AcademiaDeHR.ro.

"Un raspuns corect trebuie asezat pe foarte multe date, calcule, statistici si prognoze de natura economica, pe de o parte, si de natura sociala, pe de alta parte. O discutie publica este necesara cu certitudine in contextul lumii moderne in care creste speranta de viata, in paralel cu imbatranirea populatiei.

Evident, la un moment dat, sistemul actual nu va mai fi sustenabil, moment care poate diferi de la tara la tara, in functie de particularitatile proprii si de piramida demografica. Subiectul este de actualitate la nivel global", spune acesta pentru Ziare.com.

Provocarile sunt numeroase. Analiza CFA Romania intitulata "Viitorul sistemului de pensii in Romania" arata ca anul 2030 va fi unul de cumpana, in sensul ca numarul de pensionari va fi mai mare decat cel al salariatilor (5,29 milioane la 4,97 milioane), raport care se va inrautati, potrivit estimarilor, in 2060, la 5,95 milioane de pensionari la 3,83 milioane de salariati.

Vestile bune nu vin nici din punct de vedere demografic, caci piramida varstelor se inverseaza: daca in 2011 raportul dintre persoanele varstnice si cele tinere era 47, acesta va ajunge la 63 in 2060.

Imbatranirea accentuata a populatiei si migratia vor avea ca efect scaderea populatiei tarii noastre pana la 18 milioane de persoane in 2030. Totodata, perioada 2025-2035 va fi una de pensionari masive, ca urmare a retragerii din activitate a asa-numitei "generatii a decreteilor".

In plus, spre deosebire de Germania, Romania nu isi poate acoperi nevoile prin import de mana de lucru, iar plecarile in strainatate nu se vor opri in lipsa unor masuri concrete si utile.

In aceste conditii, exista un risc semnificativ ca sistemul public de pensii sa nu poata fi sustinut in forma actuala, respectiv varsta de pensionare, plan de crestere a punctului de pensie, contributii de asigurari sociale, se arata in analiza citata. O optiune ar putea fi un mix al celor trei parametri, si anume:

- Majorarea varstei de pensionare;

- Cresterea mai lenta (sau mentinerea constanta) a punctului de pensie. In general, la nivel international, o pensie publica asigura doar un nivel minim de venituri;

- Cresterea taxarii pentru populatia activa (prin contributii de asigurari sociale).

Spre exemplu, la nivel international, in perioada 1995-2017 au fost implementate urmatoarele masuri:
  • 76 de tari au crescut contributia la sistemul public de pensii;
  • 55 de tari au crescut pragul varstei de pensionare;
  • 60 de tari au redus beneficiile pentru actualii pensionari
.

Analiza citata face o recomandare importanta: "pentru asigurarea unei independente financiare la varsta pensionarii, o mare parte din efort va fi cel propriu - economisirea si investirea personala pentru a depinde cat mai putin de sistemul public de pensii".

Strict matematic, sunt argumente pro si contra cresterii varstei de pensionare, crede Sorin Faur. Dar trebuie sa privim si dincolo de cifre: "Artimetica poate parea simpla, sustinuta inclusiv de argumente sociale din perspectiva faptului ca o viata activa este benefica si se cunosc deja efectele negative ale pensionarii timpurii asupra unor oameni activi, plus ca cei care muncesc sunt conectati la economie, au venituri (substantial) mai mari.. etc.

Dar oare o viata activa inseamna insa neaparat si mai multa munca? Nu neaparat, ar zice unii! Poti sa fii activ si fara sa fii obligat sa muncesti, facand diverse activitati in privat".

El sustine ca relatia dintre contributie si pensie ar trebui sa fie mai importanta ca varsta retragerii din campul muncii. In plus, ar fi cazul sa eliminam injustitiile din actualul sistem, inainte sa ne gandim sa aplicam altul.

"Pensia trebuie sa fie pe masura contributiei, dar aici avem unele probleme de transparenta si o intreaga discutie controversata despre pensiile speciale. Este simplu sa zici: marim varsta de pensionare... dar rezolva asta problemele sau doar le amana? Au fost rezolvate toate problemele de echitate ale actualului sistem inainte de a ne muta spre altul?", intreaba Sorin Faur.

In orice caz, el crede ca nici din punct de vedere socio-psihologic romanii nu sunt pregatiti pentru obligativitatea cresterii varstei de pensionare la 70 de ani. "Trebuie facute serioase analize de impact inainte de a lua orice fel de decizie si dezbateri publice ample", reitereaza acesta.

Ce e de facut acum

Chiar daca nu crede ca obligativitatea cresterii varstei de pensionare este oportuna pe termen scurt, Sorin Faur spune ca merita sa discutam despre posibilitatea ca romanii sa fie lasati sa munceasca pana la varsta mai inaintata, daca vor.

Pentru ca unii isi doresc o senioritate activa si trebuie incurajati, eventual si cu ceva bani de la stat.

Dar inainte de toate, tara noastra ar trebui sa faca doua chestiuni, in opinia lui Sorin Faur: sa incurajeze natalitatea (concomitent cu flexibilizarea varstei de pensionare) si sa ia masuri pentru combaterea discriminarii pe criterii de varsta la angajare.

"Poate mai inteligent ar fi sa se implementeze masuri pentru stimularea natalitatii (vezi Ungaria), asta si deoarece cresterea varstei de pensionare nu este o solutie la criza demografica. Utila poate fi si flexibilizarea pragurilor actuale de pensionare, in sensul in care daca cineva doreste sa munceasca peste varsta actuala de pensionare si se simte in putere/are energie, atunci sa fie bonificat corespunzator pentru anii suplimentari cand alege sa munceasca. (...)

Sunt domenii unde meseriasii se gasesc greu, iar unii dintre cei din generatia 65+ si-ar putea dori sa continue sa lucreze in continuare. Pe de alta parte, sa nu uitam ca sunt deja de notorietate problemele pe care deja le intalnesc cei peste 50 de ani, unii sunt de fapt neangajabili, in ciuda crizei de personal.

Practic, angajatorii vor evita sa ii angajeze, dupa cum evita si acum. Exista un fenomen clar de discriminare negativa a celor in varsta, pentru ca nu mai au dinamica celor tineri, nu prea se descurca cu tehnologia, nu au abilitati de lucru pe calculator asa cum ar fi nevoie, sunt mai inceti etc.

Pentru astfel de cazuri, cresterea obligatorie a varstei de pensionare va crea probleme in loc sa le rezolve. Trebuie intai implementate masuri speciale de integrare pe piata muncii a acestor persoane si urmarita eficienta acestor programe in timp", explica Sorin Faur.

Prin urmare, schimbarea trebuie pornita din timp, deci orice dezbatere pe tema cresterii varstei de pensionare este binevenita.


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 15048 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
54 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Cati ani vreti sa stati degeaba?

Ce legatura are pensia cu speranta de viata la nastere? Ne pensionam imediat ce ne-am nascut.

Cand discutam despre varsta de pensionare, sunt 4 aspecte statistice importante:

1. Pe tabele de mortalitate, speranta de viata la varsta pensionarii. In acest moment, speranta de viata in Romania pentru persoanele ajunse la 70 de ani este de ~12 ani. Interesant de stiut, e mai mare in mediul rural. Astazi, o femeie care iese la pensie la 60 de ani are o speranta de viata de 21 de ani.

2. Evolutia sperantei de viata. Datele folosite in tabele de mortalitate numara.. ***, evident. Daca ai 30 de ani azi ai sanse mari sa traiesti mai mult decat bunicul care s-a nascut in 1930. Intre 1968 si 2010 speranta de viata la 70 de ani a crescut cu aproximativ 2 ani.

3. Ecartul dintre femei si barbati. Speranta de viata la nastere este semnificativ mai mare pentru femei, dar pe masura ce inaintam in varsta, diferenta se reduce! La 70 de ani, diferenta este doar de 2 ani. Peste 80, aproape dispare.

4. Speranta de viata sanatoasa. Este un indicator important, raportat de INS si Eurostat, la care suntem cu aproape 10 ani in mai jos decat tarile occidentale. Speranta de viata sanatoasa, calculata pe ramuri economice, este un indicator important al "uzurii" datorate meseriei.

 

Exista domenii

in care este necesara cresterea varstei de pensionare.
de exemplu, in cercetare/invatamant superior, acolo unde este (uneori) chiar pacat sa lasi la o parte volumul de cunostinte acumulat pana la cei 65 de ani.
la fel, in sanatate sau justitie, unde (uneori) chiar merita sa exploatezi cunostintele si experienta celor "in varsta".

 

Discutii ANAPODA ! Guvernul a spus CLAR : marirea la cerere .

PSD jubileaza cand vede ca fake news-urile lor prind .

Dar Melescanu, Putorel si Dorneanu nu se mai

pensioneaza odata ?

Huooo !

Este clar guvernul vrea sa creasca virsta, este un

guvern de crestere, Citu creste imprumuturile, grinda creste suprafata locuibila (a lui)...Ministra a spus ca vrea sa creasca virsta la 70 ca in celelslte state. Care state?? Acest subiect cu virsta de pensionare a fost dezbatut la toate tv-urile, de 3 zile. Romania are prognozat 4% ( nu de PSD, de UE) o crestere minima si raportat la PIB este vorba de 8 miliarde. Vuvu de pe ziarecom imi spun cum este USA, noi traim in Romania si avem situatia asta. Basescu a afirmat ca singura gaura neagra este vicele lui Sica mandolina. Hai sa fim pe primul loc cu 70 de ani. Despre procurori numai de bine.

robiti pana la 7o ani

si muriti la 13 romani sa aiba si guvernul lui sica mandolina bani de pensii si de alocatii. asta este deviza de astazi a pnl.

articol pledoarie

pentru gafa vicelui premier blon de la pdl si afoanei de la ministerul muncii. virsta de pensionare intr-o tara civilizata si normala, se raporteaza la speranta de viata. nu la speranta pnl de decimare a persoanelor varsnice, pentru a le ajunge banii de pensii. de stat. nu private. ca astea nu le ajung si au luat masuri sa fie suplimentate. in favoarea cui. in nici un caz a romanilor. ciuma galbena bubonica isi face efectul.

Piriciosu !

Piriciosu !
Piriciosu !
Piriciosu !

@All

Multe aberatii in comentariile voastre !!!

Au fost multe experimente in Romania, inclusiv asta cu pensionarea la 70 de ani este tot un experiment pentru celelalte tari din UE...

La 70 de ani esti deja o mortaciune umblatoare...

Auzi la ei, 70 de ani, adica muncesti vreo 50 de ani si le platesti salariile alora din servicii, justitie si politicieni, platesti comisionele hotiei and so on... dupa care POATE mai prinzi vreo 3-4 ani de pensie.

Aaa, binenteles ca privilegiatii ies la pensie mult mai repede ca ei sunt "speciali"...

Tanti aia de la Munca e dusa cu capul rau de tot !!!

Romania se duce in cap pe zi ce trece, usor, usor dispare...

N-am vazut/n-am auzit despre nici macar O lege facuta cu cap...

Aia din diaspora l-au votat pe Iohannis si au primit o p... in brate din partea con artist-ului si a guvernului sau... situatia alora cu pasapoarte CRDS tot la fel, pasapoartele de la Ambasade le primesti tot in 2, 3 luni de zile si tot asa...

Bravo Oilor !!!

O INTREBARE INDECENTA pentru ca adrisantul este

unul cu totul special si , azi niste fosile troglodite sunt cu servicii grase si multe drepturi speciale , pe care amicul autor de texte , nu prea oneste , ne baga in groapa cu mozol , unde n-am fost niciodata .

L-am intelege pe acest musiu , daca traieste in Kongo si are bunici la limita subzistentei , cand noi cei multi vom pune mana de la mana sa le mai dam ceva celor cu drepturi speciale si cu bunici pe moarrte !

Este evident ca OMUL CU DREPTATEA , nu va rezista cu asa rusine pe obraz dupa aceasta gafa si-i va pune pe toti hotii babalaci cu multe pensii , sa dea banii inapoi dupa ce vom compune si slogane la TV , cu un cor mare de olgute ....

Precizare

Varsta biologicā nu este intotdeauna identicā cu varsta din buletin. Fiecare pesoanā este diferitā dpdv medical, genetic, social. Conditiile de trai, calitatea vietii sunt factori care pot diferentia drastic capacitātile motoare si intelectuale ale persoanei.

 

Clar ca nu e, ia te uita la Dorneanu, ce mult ii place munca..

...de 20 ore pe luna din care zece sunt in Rusia (pentru primit ordinele de salvare a PSD)!
Pentru fiecare ora se alege cu 1000 lei pensie speciala!
Si are peste 70 de ani brontozaurul neobosit!

...

In USA varsta de pensionare este la alegere intre 62 și 70 de ani. Iar diferențierea se face la valoarea pensiei. Cei care aleg sa se pensioneze la 62 primesc cam jumate pensie pe tot restul vieții fata de cei care aleg sa se pensioneze la 70.
Simplu și la obiect.

 

Oficial, in USA, varsta la care se poate iesi la pensie este

62 de ani. In invatamant, politie: 55 de ani.
Nu confunda pensia cu "social security", care este un fond la care participi cat timp muncesti. Ca sa-l primesti 100% la pensionare (social securiry, adica) trebuie sa muncesti pana la 66 de ani. Cu alte cuvinte, pierzi 8% pe an daca iesi la pensie la vasta legala de 62 (adica 32% nu 50%). Poti muncii pana 70 si atunci beneficiezi de 8% pe an (adica + 32%). Dupa 70 de ani nu se mai modifica.
Pensiile sunt altceva si astea sunt fie oferite de companii (si nu multe oferea asa ceva), fie facute personal la banca. In plus exista si fondul 401K la care participi cat timp muncesti (daca vrei), sau alte programe, cum ar fi profit sharing, etc.

La Boeing era si unul de 92 de ani cu loc

rezervat in parcare.

Asa o fi dacă zi tu ?!?

-Pensiile sunt alea la care banii vin moca fără sa ști de unde,
-Pensiile sunt alea de care se folosesc unele partide sa șantajeze electoratul,
-Pensiile sunt sumele ale enorme pe care le primesc foștii securiști,
-Pensiile sunt sumele alea derizorii cu care sunt umiliți bătranii.

Ai dreptate in USA nu exista pensii la noi e social security, total diferit!

PS:
Cuvantul social security nu exista in dicționarul romanesc.
Tare curios sunt cum traduci tu in romana "social security"?

Ghicitoare:
Cum se numește suma aia pe care o primesc pensionarii in USA după ce ies la pensie?
Răspuns corect: Pensionarii in USA primesc "Securitate sociala" hahaha!

Iar ca sa ști și tu ce e "Social security", ei afla ca este un program obligatoriu de pensii guvernamental. Ceva cum e la voi "pilonul 1".

@salamu'....

il stiu pe tipul de 92 de ani.
el a proiectat 737 max.
great man!

Pensiile inn SUA...

In Romania se face caz ca s-a propus optional 70 ani ptr pensie...nu obligatoriu...
In SUA se poate iesi la pensie cind vrei si esti nevoit si la 90 ani ( am cunoscut cazuri lucrau 2 zile, guvernul federal incurajeaza e o lege a senioritatii, companiile sa-i lase sa lucreze pe cei care pot, decit daca au probleme de faliment) se poate iesi la pensie minima (de contributie SS) de la 62 ani cu cit muncesti mai mult cu fiecare an de contributie creste, iar la 66 ani ai beneficiile cele mai mari, daca iesi la 62, 63 64 ( ca mine) 65 poti munci baremul fiind $18 000/ an la care platesti taxe normal, peste platesti atit ca aproape nu merita, dupa 66 baremul creste la $ 46 000/an, totul sa te stimuleze.... Dar sint mai multe pensii peste cea SS, pensie de la companie cum ai conventia ex. lucrezi 30 ani ptr. ei poti sa iesi la pensie poate la 50 ani si astepti pensia SS,pensie de la actiuni (Shers), pensie privata dupa 59 ani, poti colecta 3- 4 pensii... de ce nu ia si Europa modelul SUA ?

@CristiUSA 15.01.2020, 23:59

Inteleg ca traiesti in USA. Degeaba, n-ai priceput nimic.

Inca o data, Social security nu este pensie. Invata sa folosesti motoarele de cautare. Poate de mai destupi la cap.

"Social Security is the foundation of economic security for millions of Americans—retirees, disabled persons, and families of retired, disabled or deceased workers. About 169 million Americans pay Social Security taxes and 61 million collect monthly benefits. ... Social Security is largely a pay-as-you-go program."

@cristi....

media la social security in US este aproape $1500/luna in 2019 la care platesti aprox. 6% taxe.
chiria medie in US in 2018 a fost aprox. $1500/luna.
cheltuielile medicale pentru cei peste 65 de ani se ridica in medie la $3800/luna , social security acopera 40% .
dude, asta o fi bun pentru tine , pentru mine este garbage.

dude.. aberezi

Iti iei banii si traiesti peste grantia ca un rege. Lasa prostiile. Cu $1500/luna + ce ai mai strans de-a lungul vietii, te muti in Costa Rica si ai tot ce vrei.

$3800/luna cheltuielile de sanatate? Te trateaza cu foite de aur? Astea sunt cheltuieli raportate de un sistem profund corupt. Daca vrei sa traiesti sanatos, nu te duci la un privat care face profit cand tu esti bolnav.

nu te baga unde nu stii...

altfel o sa ti se vada fundul rosu...

De cind dau americanii vize la toti besencizme

.

S-a specificat doar,

ca varsta de pensionare ramane cea veche , iar numai cine vor pot prelungi varsta. Unii sunt mai logevivi si ptr. a evita situatia cand sunt si pensionari si incadrati in campul muncii, se face acest compromis. Numai ca presa , televiziunile neserioase, le introduc in scafarlie multimii ca noul guvern face prapad si ca pensionarea va fi f. tarzie.

 

Timpurile sunt grele peste

Tot,oamenii in varsta sunt tot mai multi,banii mai putini, singura solutie marirea varstei de pensionare,dar in acelasi timp ma intreb,oare tinerii care au si ei nevoie sa munceasca,sa inceapa viata,sa aiba o familie,o casa...ce perspective au. Cred ca este o problema,aranjezi o latura,dar deranjezi cealalta latura.Cred ca oamenii mai au nevoie si de timp sa traiasca,sa mai profite de ce le-a mai ramas.Cunosc un caz cu un om in varsta,care a fost amagit sa nu iasa la pensie,sa mai stea,ca sa aiba un venit bun...a iesit la 80 si a murit la 81....ma rog nu e ceva generalizat,se mai intampla.....In general in occident,casa pe care o poseda pensionari,o vand si isi ceva modest cu chirie si le mai ramane un ban,sa traiasca....

 

OPTIONAL ! matale cunosti cuvantul ?

....................

Cunosti notziunea de "optzional-obligatoriu" ? :)

Cam toate incep "optzional" iar apoi, in scurt timp, devin obligatorii... :)

Mult succes cu "vasta de aur" in Romanica... Mai Draga ! :)

 

In general cind este vorba de penie si plata acestora

Sint o grmada de evaluari !,Omeni care au facut lucrul acesta cistiga forte bine si sint bine platiti .
Acesti specialsit sun 25 % fin oemin nu ajung la virsta de a lua banaeciul acesta 45 % nu taiesc mai mult de 8 ani de la pensionare .Cei care au rams sint uni traiesc 10 pina la cinsprezace ani dupa pensionare iar cei care au rams sint expetile .Nu sint statisticele mele .In SUA se circula pe dedesupt pentru ca nici un partid ar incerca sa promoveze momenan asia ceva ( ar fi un sibiesc sinucigas) dar pensinare a se va putea face numi de la 67 de la 62 pensinarea normal cu venefici 100 % se va face la 70 la 72 iar cei care vor sa beneficieze de o marire de pensi de 130 % vor intra la pensie 75 de ani . Aicea se ia in considerare la oemni care intra in cinpul muci acum la vista de 20 de ani si nu la cei care mai au 10 la 15 pina la pensionare . Deci este progresiv . Trista problema este faptul ca nu se face o reforma clara in privinta pensie .Fiecare tara au problemele lor finaciare si au legislatia lor interna .

 

Pensionarea tarzie ,cand e o solutie !

Persoanele din bugetul de stat care au castigat peste 8 salarii medii pe economie , lunar , nici nu ar trebui sa primeasca pensii . Cand luau peste 8 salarii medii pe luna , puteau sa investeasca si sa-si asigure venituri pentru la batranete . Ma refer aici mai mult la cei din guvern , deputati si parlamentari care pe perioada cat au fost in politica nu au platit taxe pe business-ul lor si daca nu au avut o investitie , e problema lor . Deaia multi politicieni fura si nu fac nimic pentru ca nu vor sa investeasca ci doar asteapta venituri si pomeni mari .

Persoanele care au muncit in agricultura si constructii , nu ca functionari ci direct in productie sa aibe dreptul sa se pensioneze la 60 de ani dar cu drept de munca fara a li se taia din pensie.Asta ca sa nu mai plangeti dupa forte de munca in constructii si agricultura .

persoanele care au avut mai mult de 20 de ani , venit mai mare de un salariu si jumatate (media pe economie )si au lucrat in meserii sau munci necalificate, nu functii de birou sa se poata pensiona tot la 60 de ani dar cu conditia sa fie activi in productie cu jumatate de norma , fara ca pensi sa le fie afectata

Treaba cu pensiile e veche si al naibii de complicata

Cum industria farmaceutica tine oamenii in viata mai mult pentru a cumpara mai multe medicamente, speranta de viata creste usurel. Pensionari sunt mai multi si productivi mai putini. Implicit pensiile scad. Ca sa aiba cu ce trai la batranete fie trebuie sa muncesti, fie sa investesti( sa munceasca banii pentru tine). Cum 95% nu stiu sa investeasca ramane rezolvarea cu munca. Toata asta trebuie pusa in legi. Asa ca pentru cei muncitori pensia poate incepe de la 60 pana la 75 de ani. Pentru cei 5% varsta nu conteaza deci nu-i luati in calcul. Inca un aspect: de ce in RO femeile traiesc mai mult decat barbatii? Si pentru ca se pot pensiona mai devreme.

 

cresterea virstei de pensionare si discutia in sine este o ...

...pura porcarie fascista-extrema dreapta marca PPE.Unii se mai mira de Brexit sau manifestatiile din Franta.Cresterea virstei de pensionare este o masura de extrema dreapta.In mod normal generatiile actuale si viitoare ar trebui sa beneficieze de sacrificiile generatiilor anterioare care au dus la dezvoltarea societatii,ajungerea la un anumit prag tehnologic ridicat=robotizare,automatizare si sa se pensioneze mai timpuriu....deci normal,etic,moral,UMAN este ca virsta de pensionare sa se micsoreze si nu sa creasca aducindu-se tot felul de motive cretine...

 

Asa ar trebui, cum spui, doar ca in afara de progresul tehnic

...mai intervin si alți factori: polarizarea economica (bogăția acumulata in 5% din societate, restul o masa de săraci), creșterea speranței de viata, creșterea șomajului, etc.

Da, dar "motivatiile alea cretine"...

...sunt cerinte de la bugetarii imbuibati, care nu se mai multumesc cu pensiile speciale de mii de euro, vor si leafa tot asa, de mii de euro, pe motiv ca sunt de neinlocuit. Lumea s-a saturat de smecheri cu fundul in doua luntri si acum ne dam ce ceasul m..tii s-o legalizam cumva, sa aburim prostimea.
De ce nu vrea un muncitor in turnatorie sau un functionar la privat sa mai stea in activitate macar un ceas peste varsta de pensionare? Toti abia asteapta, doar in justitie, parlament, invatamant nu vrea nimeni...pentru ca e bine, timpul trece, leafa merge...
Daca ai observat cumva, nu se cauta solutii de bun simt, ci se cauta o chichita legislativa sa nu se supere smecherii si sa linisteasca prostimea.

la un alt aspect la care nu se gindesc mintile crete care...

....chipurile conduc il reprezinta industria turismului....Cresteti voi *** virsta de pensionare si ce o sa cistigati pe mere o dati de trei pe pere...30-40% din turismul european si nunumai il reprezinta pensionarii 'tineri'...

 

nu exista nici o legatura din punct de vedere stiintific....

...intre cresterea sperantei de viata si cresterea virstei pina la care poti muncii...medicamentele amelioreaza bolile batrinetii si NUUUU creste sau prelungeste capacitatea de munca...este o marota total falsa...

 

pensionarea la 70 de ani

Eu doresc sa vedeti cum arata in poza la 70 de ani,cei ce au batut la ciocan,sau au lucrat in industria grea,sau petrochimie, si in paralel alte poze cu cetateni de 70 de ani ce au lucrat in armata sau in parlament sau in invatamant sau in politie,si o statistica, gen atatia mai traiesc din categoria x sau atatia mai traiesc din categoria y mai , la varsta z,t si v.
Asta este buna si eventual pentru ca acordarea de pensii speciale sa se faca corect

 

din ce secol ne scrii?

Suntem in 2020 si propunerea (oricum e optionala) e pentru tinerii de azi, nu pentru cei care ies acum la pensie. Chiar si asa, la ciocan nu mai da nimeni de zeci de ani. Daca tu insisti sa "dai la ciocan", esti o exceptie si n-ai de ce sa te plangi ca esti terminat la 70 de ani.

Te inseli, inca se mai da la ciocan...

...atata timp cat mai sunt inca cuie de batut. Iar tinerii de azi nu mai au vigoarea celor de ieri. Poate traiesc mai mult, dar nu vor fi mai apti sau mai dornici de munca ca cei de ieri.
Oricum, discutia e inutila. Nici acum nu e impiedicat nimeni sa muncerasca la 70 de ani daca vrea. Problemele au inceput din cauza cumulului, pensiilor nesimtite si pensionarilor unora in floarea varstei. Pentru ca unii "au putut", iar altii, nu!

pisica cu clopotei

daca tu esti scolit sa-ti fie de bine.Dar nu uita ca nu esti buricul pamantului. Si ca o informatie: banii se fac din productia de bunuri, materiale sau spirituale, servicii, imprumuturi si furaciuni.Cei din imprumuturi si furaciuni sunt platiti tot de ciocanari,pana la urma ,azi si sau maine.Adevarata valoare e produsa tot de de cei ce produc ceva, nu de hoti nici de trantori,

Pensionarea nu trebuie bătută in cuie la o anumită varstă

Legea să fie astfel incat cine vrea să iasă la pensie la 60 de ani să poată ieși.Cine vrea să lucreze mai mult nu are decat.

 

@teddy....02:31

trebuie sa te informezi de pensiile de stat , old age security, garantate de stat indiferent de situatzia de la stock market.
pensiile de la companii sunt un bonus.
dar cel mai tare este asistentza medicala si medicamentele cu prescriptzie gratuite ($100/an taxa) dupa varsta de 65 de ani.
si daca nu ma crezi uite idolul tau intr-un moment al adevarului;
youtube.com/watch?v=pQmB-rCeKcQ

georgica,

sanders nu e idolul meu...
iar "old age pension" pe la voi e in jur de CAD400/luna daca nu ma insel...care se poate suplimenta cu inca citeva sute daca n-ai vechime....
dar tot muritor de foame esti daca n-ai ceva gros pus deoparte...
aici macar pensia e dublul la cit aveti voi acolo iar sotia ia 50% din pensia ta chiar daca n-a lucrat deloc...

Pensiorean La Patrușcinșșpe Ani

Mai intai tăiate nerușinatele, că acolo se scurge majoritatea bugetului.
Iese nănașu din SekkuBekku ghinărekku...tătic!
A stat o viață și s-a luptat cu tastatura...nici măcar producand ceva cu ea.
O viață mititică, că iese la 45. Polițțay la cinșpe ani, iar la fel.
Au "patrulat" baaaieeețaaa...printre interlopi, să nu dea năcazul printre caracaleni.
Și gata. De-atata luptă...pensii, carevasăzică.
Iese melleyyardul de euroi ca cinșpe bani, numai să-i atingi.

 

In Statele Unite Social Security Administration numeste pensia

partiala sau totala.... Social Security Benefits. Daca scoti banii de la 401K cind implinesti virsta de 59 de ani tot platesti 27% taxe din suma pe care o ai economisoita. Ecomomiile de la 401k plan se fac sub doua forme ...Money Market sau Stock Market.

 

si 401k ..

depinde de evolutzia stock market-ului nu este ceva garantat.
daca ai ghinionul sa fii aproape de pensionare la momentul unei crize economice sau market crash ca in 2008 401k al tau se topeste foarte repede.

lasa ca aveti voi bataia aia de joc

care se cheama RRSP...si pensia de stat care maximul e sub 1000 de dolari pe luna...
pe cind in state minimul porneste de la vreo $850 pe luna si poti colecta daca ai lucrat un minim de 5 ani (asta simplificat)...
cit despre 401k..strugurii sint acri, nu? ti-ar place sa ai si tu asa ceva...

..............................teddy62 zice bine!

...in 2008, 401k -ul meu a picat la $52000!Si totusi am asteptat fara sa retrag nimic!401k si-a Revenit excelent si in cazul meu pina la $325000 in 2018, cind m-am pensionat si am trecut la IRA in acelasi Fidelity!Da,am beneficiat de 24% la SS neiesind la pensionare la 66 de ani!Mai puteam lucra dar nu am mai vrut!Pierdusem timpul prin Romania 24 de ani pentru care acum primesc ceva peste $300/luna.Pentru 28 de ani lucrati aici iau lunar peste $2700
viorel ratiu cincinnati oh usa


Prima   1   2   Ultima
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor