Ziare.com

AFP despre alegerile locale din Romania: Preotii reintra in politica

Sambata, 31 Mai 2008, ora 11:46

   

AFP despre alegerile locale din Romania: Preotii reintra in politica
Biserica Ortodoxa, majoritara in Romania, este pe cale de a reveni in viata politica la alegerile locale de duminica, dupa ce preotii au fost autorizati sa candideze pentru consiliile municipale, transmite AFP.

Criticata de unii, aceasta masura a fost considerata drept "salutara" de catre cler, care apreciaza ca poate astfel sa contribuie la "rezolvarea problemelor comunitatii".

Dupa ce a interzis-o in 2004, "Sfantul Sinod a decis sa accepte participarea preotilor la alegerile locale in calitate de independenti, in urma numeroaselor cereri in acest sens ale crediniciosilor", a declarat pentru AFP parintele Constantin Stoica, purtatorul de cuvant al Patriarhiei.

In consecinta, cateva zeci de preoti candideaza duminica in toata tara pentru cate unul dintre 41.000 de locuri in consiliile locale care sunt puse in joc.

"In primul rand, trebuie construite mai multe biserici, exista parohii care trebuie ajutate, si apoi, trebuie facute atat de multe lucruri pentru tineri", spune parintele Vasile Muntean din Sibiu, capitala culturala europeana in 2007, unde candideaza pentru un loc in consiliul local.

La randul sau, parintele Cristinel Coroiu, care candideaza in satul Lumina din sud-estul tarii, apreciaza ca "prezenta preotilor ar putea garanta unitatea oamenilor si calma spiritele la reuniunile consiliilor".

In timp ce unii analisti apreciaza ca Biserica urmareste sa "exercite o functie politica", parintele Stoica afirma ca "nu este vorba despre politica, in sensul strict al cuvantului", ci mai degraba de o "continuare a misiunii sociale a preotilor".

Potrivit lui, preotii care nu vor respecta regulile risca sa fie exclusi din viata ecleziastica.

Parintele Muntean subliniaza la randul sau ca "preotii tin de Biserica" si "nu fac politica".

In schimb, analistul Cristian Parvulescu apreciaza ca "majoritatea preotilor vor sa influenteze deciziile comunitatilor locale". "Tentativa Bisericii de a exercita o functie politica este evidenta", spune Parvulescu.

Aceasta masura este legata de "interesele pamantesti al Bisericii, dar si de cele ideologice", spune el, mentionand si influenta din ce in ce mai mare a Bisericii in invatamant.

Sociologul Iosif Boda apreciaza la randul sau ca participarea preotilor la alegeri permite "amestecarea a doua lucruri care nu au nicio legatura unul cu celalalt", pentru ca Romania este "un stat laic, iar Biserica trebuie sa se ocupe de problemele spirituale ale oamenilor, de chestiunile morale".

"Nimeni nu are nimic de castigat de pe urma acestui lucru, nici comunitatea locala, nici clerul", subliniaza el. "Clerul se amesteca intr-o zona unde morala nu este la ordinea zilei si unde regulile nu sunt tocmai pioase", mai spune Boda, referindu-se la politica.

In contextul in care Biserica este institutia in care romanii au cea mai mare incredere, Parvulescu subliniaza ca "religia ortodoxa ramane un reper, intr-un moment in care Romania traverseaza o criza de identitate".

Citeste mai multe despre preoti politica alegeri afp
Sursa: Ziare.com

Articol citit de 1603 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
19 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

adica?

se vor scoate ochii celor care nu cred in minciunile popilor?
vor fi dezbatute probleme importante precum sexul ingerilor in timp ce dusmanii vor bate la portile cetatii sau cum?

 

 

Akritas,

Fara indoiala ca cunosti bine Biblia si viata de credincios crestin. Totusi,daca nu ma insel, dumneata crezi ca singura biserica adevarata e cea ortodoxa de rit bizantin. Spune-ne sincer, in sufletul dumitale crezi ca nici un credincios din alta denominatiune crestina (catolica, baptista, crestin dupa evanghelie, penticostala,copta, reformata, metodista, etc.) nu va fi mantuit? In definitiv asta cauta omul credincios - mantuirea, nu?

 

 

modelul bizantin=simfonia

Din pacate modelul bizantin nu este cunoscut la adevarata lui valoare, datorita cliseelor impuse de masoni si atei iluministi gen Gibbon. Este de inteles pentru niste suflete despartite de credinta, sa porneasca o campanie de denigrare a culturii bizantine, (in conditiile in care renasterea pagina italiana a distrus ce a mai ramas din catolicism prin aparitia sectelor)pentru a arata "umanismul " lor. Insa acest umanism a fost mai intai trecut prin focul credintei crestine in Bizant, ajungind in spatiul latin fara mistica crestina, ceea ce l-a transformat intr-un "umanism" dezumanizat, o falsitate, ca toate ideologiile ce i-au urmat, pentru ca nu a pastrat elementul esential : credinta in Dumnezeu -mistica orthodoxa-.Deci pentru a intelege cultura bizantina este absolut necesar a cunoaste othodoxia, deoarece sint strins legate. Dar mai intai trebuie sa fim sinceri cu noi insine, sa ne cunoastem pe noi insine, sa traim credinta orthodoxa(dupa dogma- citind scrierile Sfintilor Parinti, si nu din auzite)si vom afla tezaurul de intelepciune si cunoastere de care avem nevoie pentru a iesi din impas.

 

 

Biserica este inca primul stilp al societatii datorita lui Dumnezeu....

... si nu preotilor.
Asta este adevarul curat. Sunt oameni care au mari rezerve sa apeleze la serviciile preotilor, dar au frica de Dumnezeu si nadejde in El.

Cel mai bine ar fi ca preotii sa nu mai depinda in masura in care depind acum de ierarhii locului de care apartin, cunoscute fiind si abuzurile acestora din urma si disensiunile vechi dintre prima si a doua categorie de clerici amintite mai sus.

Ar fi bine ca preotii sa poata avea servicii(locuri de munca) decente, in institutii laice, cu alte preocupari decit cele bisericesti, si sa se ocupe de sufletul lor si al enoriasilor in timpul liber.

Prea multi preoti inteligenti si apropiati de oameni sunt respinsi, uneori cu brutalitate chiar, de sefii lor pe linie ierarhica bisericeasca. Si acum si in istoria bisericilor ortodoxe. Ca si cum episcopii ar avea un fel de infailibilitate. Dar daca ar mai avea si imunitatea pe care le-ar acorda-o statutul de parlamentar.

Preotii care candideaza in consiliile locale nu sunt deloc independenti. Toti sunt trecuti prin furcile caudine ale administratiei bisericesti pina ajung acolo. Asa ca teo-democratia asta nu-i decit de fatada.

 

 

Erata: In loc de

"nazaririlor profetice", a se citi "nazaritzilor in ale profetiei". Multumesc.

 

 

Un lucru foarte firesc ca popii sa intre-n politica!!!!

Atita timp cit listele cu ofiterii acoperiti de securitate=sri acum nu au fost date publicitatii si acesti slujitori ai lui uciga-l toaca nu sunt trasi pe dreapta, interzicindu-li-se accesul definitiv si irevocabil in viata bisericeasca a tarii este un lucru foarte firesc ca acestia, belzebutii imbracati in sutane sa reintre in politica. BOR, fiind cea mai puternica reduta a structurilor de Securitate, chiar daca aceasta s-a rebotezat in SRI dupa Dec. 89, prin care mintea enoriasilor este formatata foarte subtil, in timpul slujbelor religioase, astfel incit securistii, informatorii si activistii sa nu piarda puterea din miini si-n continuare in aceasta tara.

 

 

A venit si timpul lor.

Intuitia lui Gelu este buna. Popi sunt ultimi securisti care trebuie sa-si aduca aportul in politica. Ar fi o discriminare sa-i uitam.

 

 

blah, blah

e usor a debita tot felul de aberatii, cand nimic nu ai a spune...iar evidentele istorice atesta prea bine ce a insemnat modelul bizantin.

 

 

modelul bizantin

...prea bine cunoscut, de altfel...

Atat imparatul Constantin, cat si urmasii săi s-au preocupat personal de tot ceea ce privea Biserica, asigurandu-si o putere excesivă, atat in materie de dogmă cat si de disciplină, chestiuni care in Biserica romană erau un atribut de drept divin exclusiv al papilor. De aici incepe cezaro-papismul bizantin. "Impăratul se amestecă să convoace, să prezideze, să dirijeze, să confirme sinoadele. Episcopii chemati, dar care nu ascultă, sunt amenintati cu cele mai aspre pedepse si aceste amenintări nu sunt cuvinte zadarnice. Ereticii, adică aceia pe care impăratul ii consideră ca atare, sunt urmăriti fără milă, torturati si chiar ucisi. Impăratul legiferează in probleme privind viata clericilor si a călugărilor. Supraveghează atat de strans alegerile episcopale, exercită asupra clericilor o astfel de presiune, mai ales cand e vorba a-l numi pe episcopul capitalei, incat alegerile se reduc la o simplă formalitate. Nu sunt rare cazurile in care prelatii care nu plac puterii seculare sunt inlocuiti de intriganti si lingusitori."
pai, deja se aplica cu succes modelul asta, mai akritas!
poti sa fii fericit.

 

 

acesta este Domnul cel adevarat

Oare nu văd cei care nu cred că cerurile si pămantul au fost impreună si că Domnul le-a despărtit si din apă a făcut tot ce este lucru viu?
Si oare tot nu cred ei?
Citeste! In numele Domnului tău care a creat,
Care l-a creat pe om din sange inchegat!
Citeste! Domnul tău este cel mai Nobil,
L-a invătat pe om ceea ce nu a stiut!
Oare nu văd cei care nu cred că cerurile si pămantul au fost impreună si că Domnul le-a despărtit si din apă a făcut tot ce este viu? Si oare tot nu cred ei?

 

 

cauzele marii schisme din 1054

principalul motiv al schismei bisericii crestine din 1054 a fost ambitia nemasurata a patriarhilor bizantini, conducătorii spirituali ai Romei noi. Acest titlu de Romă nouă, dat Constantinopolului, contine si exprimă el insusi intregul program si intreaga suită de ambitii bizantine pe tăram religios. Episcopii bizantini au tras o concluzie care le-a convenit si impăratilor: dacă in viata seculara Constantinopolul este Roma nouă, de ce n-ar fi si in viata bisericească? Acest argument provine din două premise bizantine clasice, născocite de o siretenie caracteristică Orientului:
- Biserica trebuie subordonată statului, de unde urmează că rangul bisericesc al unui oras depinde direct de rangul ce-l are orasul respectiv in stat, premisă din care derivă si cea de a doua,

- Primatul recunoscut din primele secole episcopului Romei nu provine dintr-un drept divin, ci numai din calitatea de capitală a orasului unde isi are sediul.

...de ce nu ar decide ei din nou in treburile cetatii, doar au mai distrus un imperiu cu miniciunile lor!?

 

 

Dreapta credinta

Adevarat asa cred. Singura credinta adevarata este cea orthodoxa. Exista un singur adevar, un singur Dumnezeu, iar orthodoxia a pastrat acest adevar, care l-atrecut prin focul incercarilor: persecutiile primelor 3 secole, ereziile ce au urmat, sinoadele ecumenice, la care au participat si au stabilit insuflati fiind de Duhul Sfint dreapta credinta,acestia au fost crestini cu autoritate morala ireprosabila:sfintii, cei care au marturisit pe Christos in timpul prigoanei, monahii care au pustnicit in pesteri si crapaturile pamintului, marii ierarhi invatati si propovaduitori, toate acestea s-au intimplat in secolul de aur al crestinismului, secolul 4.Daca initiatorii reformei din sec. 15-16, s-ar fi intors la radacini la invataturile Sfintilor Parinti, alta era fata lumii acum, adica fara ideologii anticrestine: iluminism, masonerie, capitalism, comunism, nonconformism.Dar din pacate au sarit peste cal, pentru ca mai inainte mindria lor a fost mindria papocezarismului, care a incercat sa construiasca aici pe pamint imparatia lui Dumnezeu.Da, asa cred ca mintuirea se face numai in Biserica orthodoxa, deoarece a pastrat invatatura crestina nealterata.Vorbesc aici de dogma, de invatura crestina care trebuie traita, practicata- pentru ca numai numele de orthodox nu mintuieste, ci faptele credintei orthodoxe mintuieste-precum putem sa constatam ca pomul bun se cunoaste dupa roade. Deci toate invataturile si ideologiile anticrestine, vatamatoare pentru suflet cred ca au aparut in mediul latin-protestant : renasterea pagina, iluminismul, masoneria, capitalismul,comunismul,ateismul,societatea de consum, globalizarea, toate acestea au rodit cu spor in acest spatiu occidental eurocentrist(si ussa tot in eurocentrism intra) : mafie, desfriu, coruptie, droguri, sida... de ce toate aceste roade nu au aparut in mediul orthodox, in Europa Orientala?iata o intrebare care merita a fi luata in seama.Inca o data : vorbesc aici de invatatura orthodoxa, si practicantii ortodocsi(din pacate tot mai putini de 150 de ani, odata cu influenta moravurilor-"roadelor"-din occident), stiu ca sminteala vine de la cei care se numesc ortodocsi dar au faptele de pagani, ei aceea nu sint ortodocsi- deci vorbim aici de invatatura ce trebuie practicata.Eu nu spun ca sint cel mai practicant, dimpotriva, sint lenes in aceasta privinta, dar aceasta nu inseamna ca tezaurul de intelepciune mostenit de la inaintasii nostrii-cultura bizantina-, sa nu fie cunoscut, nu, lumina nu trebuie ascunsa sub obroc, trebuie sa lumineze indiferent daca este purtata de un sfestnic de aur sau unul de alama, si cel care a gasit Calea prin Darul lui Dumnezeu se va mintui.Doamne ajuta!

 

 

modelul bizantin=simfonia

Singurul model viabil este cel bizantin, unde exista o simfonie intre institutia statului-imparatul si Biserica, intre cele doua exista o colaborare pentru a gasi calea cea mai buna de urmat-iconomia. Aceasta era politica dreapta, bazata pe faptul ca puterea vine de la Dumnezeu, iar imparatul era adminstratorul, si in colaborare cu episcopul vegheau, unul pentru pacea sociala celalalt pentru pacea sufletului. Insa odata cu secularizarea si eliminarea bisericii din sfera sociala-revolutia franceza-au stabilit masonii si ateii ca puterea vine de la popor, si nu de la Dumnezeu: ACEASTA ESTE MAREA GRESEALA! Pentru ca omul s-a proclamat atotstiutor si atotputernic, ceea ce este o mare nebunie!De aceea este necesar ca biserica sa fie implicata in social, pentru ca aceasta este si vocatia ei, insa reprezentata de supraveghetorii ei: episcopii. Acestia trebuie sa faca parte de drept din parlament fara nici o rezerva, iar preotii sa se ocupe de zidirea sufletului.

 

 

ce zici, cp-ule?

tare bine gandeste akritas, nu?
cine nu este crestin ortodox, nu poate fi mantuit!
eu zic sa te convertesti repede la ortodoxism si sa il rogi frumos pe akritas sa te treaca pe lista cu cei care vor fi primiti in rai....
PS: daca ar sti saracul akritas ce diferenta uriasa este intre ceea ce vrea dumnezeu si ceea ce crede el ca vrea dumnezeu, ar avea un soc instantaneu din care nu ar mai iesi decat la sfarsitul veacurilor!

 

 

dogma

iisus nu a spus nimic despre nicio dogma..,
nu a spus" "eu sunt dogma" si nici "eu sunt traditia".
a spus atat: "eu sunt adevarul!"
din pacate au fost de-a lungul timpurilor si mai sunt inca prea multi asa zisi "mistici" di "drepcredinciosi" care cred ca adevarul este ceea ce vor ei sa fie, iar nu ceea ce este.
iar asta este un adevar!

 

 

Prima   1   2   Ultima

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor