Cat de mult si-a pierdut influenta Biserica Ortodoxa Romana?

Joi, 11 Octombrie 2018, ora 23:30
18431 citiri
Cat de mult si-a pierdut influenta Biserica Ortodoxa Romana?
Foto: Arhiva Hepta.ro

Patriarhul Daniel (foto), conducatorul Bisericii Ortodoxe Romane, a dorit sa obtina validarea referendumului pentru modificarea Constitutiei, dar nu a reusit. Uriasa organizatie religioasa a primit, in urma invalidarii referendumului, confirmarea ca pierde influenta in randul opiniei publice.

Ramane un mister de unde provine aceasta respingere de catre reprezentantii Bisericii a valorilor occidentale, considerandu-se amenintati de apartenenta Romaniei la Uniunea Europeana si NATO.

Implicarea preotilor in referendum a fost masiva si radicala.

"Demersul Coalitiei pentru Familie a aparut ca o necesitate in conditiile in care de peste tot din lume veneau semnale ingrijoratoare. De aceea, putem spune ca reactia Coalitiei pentru Familie si votul care va urma la referendum este un raspuns la un fenomen global ingrijorator.

Acest fenomen global ingrijorator priveste desacralizarea lumii, secularizarea societatilor omenesti si, implicit, desacralizarea a tot ceea ce Dumnezeu a binecuvantat. Fenomenul global la care fac referire este unul ateu, care se comporta ca si cand Dumnezeu nu ar exista si care lucreaza ca atare", a declarat intr-un discurs Preasfintitul Parinte Sofronie, episcopul Oradiei, la un eveniment sustinut in data de 27 septembrie, la primaria orasului.

Se observa o sustinere directa a Coalitiei pentru Familie de catre Biserica Ortodoxa, asociatie condusa de Mihai Gheorghiu, un apropiat al lui Marian Munteanu, amandoi fiind cunoscuti pentru apropierea de miscarile politice de extrema dreapta.

Intrarea Bisericii Ortodoxe in confruntarea politica s-a facut prin intermediul acestei organizatii, dar esecul de la referendum se va rasfrange in mod major asupra institutiei religioase si nu asupra Coalitiei pentru Familie, care a facut deja un prim pas pentru a se transforma in partid politic.

Confruntarea dintre traditie si progres

Curtea de Arges, vechea capitala a Valahiei, a fost mangaiata de un soare bland, duminica, in cea de a doua zi a referendumului.

In biserica, la Manastirea Curtea de Arges, un adevarat talcioc cu produse bisericisti ii asteapta pe credinciosi - Foto: Ziare.com

Orasul cu 25.000 de locuitori care strajuieste legendara manastire, loc de veci pentru domni ai Tarii Romanesti, dar si pentru fosti regi ai Romaniei, a parut la fel de detasat de incercarea Bisericii Ortodoxe de a modifica legea fundamentala cum a fost intreaga tara.

Confruntarea dintre traditie si progres a fost castigata de partida pro europeana prin neprezentarea la vot, referendumul fiind invalidat din cauza absenteismului.

Nu a existat niciun fel de entuziasm printre cei care veneau la vot, cei mai multi exprimandu-l in numele credintei.

Biserica Sfantu Gheorghe, prinsa la mijloc intre trei sectii de votare, s-a umplut cu credinciosi duminica, dupa ora zece, iar unii dintre ei au plecat sa voteze imediat dupa terminarea slujbei. Preotul i-a indemnat pe enoriasi sa mearga la vot, dar multi dintre cei prezenti nu i-au urmat sfatul si au plecat de la biserica la piata din apropiere.

"Familia binecuvantata de Dumnezeu, spre a cultiva iubirea reciproca si a da nastere la copii, este izvor de viata pentru fiecare popor si pentru intreaga umanitate. Prin urmare, participarea la referendum, in zilele de 6 si 7 octombrie 2018, este un act de marturisire a credintei in iubirea lui Dumnezeu pentru familie, un act de maxima responsabilitate pentru viitorul poporului roman, precum si un examen de maturitate spirituala pentru a alege intre valori permanente si ideologii efemere", se spune in mesajul pe care toti preotii din Romania l-au citit la slujbele de duminica pentru a-i indemna pe oameni sa mearga la vot.

La Manastirea Curtea de Arges, atmosfera era si mai dezolanta. Aici, cateva sute de turisti religiosi au luat cu asalt cele doua lacasuri de cult din interiorul manastirii.

Campania electorala pentru referendum se facea chiar in vecinatatea mormantului regelui Carol I, unde era spanzurat cu o sfoara un afis care indemna oamenii la vot.

"... Pentru ca majoritatea poporului roman nu poate trai la remorca ideologiei de gen introdusa, fara voia noastra in manualele scolare si in vietile noastre. Pentru ca orice minoritate isi poate trai in libertate propriul stil de viata, fara a impune majoritatii dictatul ideologic al revolutiei sexuale introduse deja prin propaganda in educatia copiilor nostri", se arata in textul tiparit pe afis, mesajul fiind semnat de "Platforma civica impreuna", o asociere de organizatii, coordonata de acelasi Mihai Gheorghiu, presedintele Coalitiei pentru Familie.

La cativa pasi, in curtea manastirii, se afla un sir de tarabe la care se vand "produse bisericesti". Atmosfera de talcioc e prezenta la fiecare pas, iar dupa ce intri in biserica, pe un hol lung de 15 metri, pe partea stanga se afla, din nou, o lunga taraba, unde se vand de asemenea "produse bisericesti". Inghesuiala e mare, iar imaginea de ansamblu e de intrare in supermarket si nu intr-un spatiu de rugaciune.

Afisul electoral prins pe o sfoara la cativa metri de mormantul regelui Carol I arata o campanie fara limite sustinuta de reprezentantii Bisericii pentru modificarea Constitutiei - Foto: Ziare.com

Acest comert cu credinta, goana excesiva dupa bani a reprezentantilor Bisericii, presiunea pusa de parohi asupra enoriasilor pentru contributii saptamanale, toate au creat o tensiune intre multi credinciosi si preoti, una care s-a manifestat si in ce priveste refuzul participarii la referendum.

Scrisoarea unui profesor din Timisoara vorbeste despre esecul Bisericii

Intr-o scrisoare deschisa, adresata mitropolitului Banatului IPS Ioan Selejan de catre Vasile Popovici, profesor la Universitatea de Vest din Timisoara, acesta acuza implicarea Bisericii in referendum si lipsa de asumare a responsabilitatilor si invatamintelor in urma pierderii lui.

"Parinte, ati fost intre initiatorii acestui referendum, desi rolul dumneavoastra ca ierarh nu e catusi de putin sa initiati legi.

Caderea referendumului ar trebui sa fie un moment de reflectie profunda - pentru dumneavoastra ca si pentru acei preoti care s-au implicat in politica si-n treburi lumesti, de aici si din toata tara.

Mesajul pe care l-au transmis cetatenii romani ieri si azi e clar ca lumina zilei pentru ierarhii Bisericii noastre Ortodoxe: e momentul renuntarii la lux, la iubirea de arginti, la legatura veche cu un partid anume si cu toate partidele. E de multa vreme momentul sa uitati de milioanele de la buget.

E momentul, Parinte, sa redescoperiti crestinismul, care inseamna iubire neconditionata pentru aproapele si mai ales pentru aproapele in nevoie.

E momentul, Parinte, sa va reintoarceti la operele sociale, cu modestie si dedicatie curata. E momentul, Parinte, o tot repet, sa va lepadati ca de necuratul de tentatia politica", a scris Vasile Popovici.

In raspunsul sau, IPS Ioan Selejan, mitropolitul Banatului, isi sustine pozitia: "... nu mi-e rusine, domnule profesor, ca prin pozitia mea am sustinut familia crestina in esenta sa, chiar daca, in ce priveste aceasta, mai avem inca multe de invatat. Familia crestina a fost, este si va fi pentru mine personal si pentru Biserica din care fac parte un proiect de tara, pe care il voi sustine din adancul fiintei mele", a scris preotul.

BOR a primit cu "mahnire" infrangerea

Nici in Slobozia, municipiul resedinta al judetului Ialomita, oras cu o populatie de aproximativ 45.000 de locuitori, oamenii nu s-au inghesuit sa participe la referendum. Sambata, la ora 10:45, in fata sectiei de votare numarul 7, deschisa in incinta Muzeului National al Agriculturii, se afla doar un politist local, iesit sa ia putin aer si sa faca plictisit cativa pasi. Trece timpul si nimeni nu se indreapta spre sectie.

O sectie de votare din Slobozia a fost amenajata in Liceul Tehnologic Inaltarea Domnului, o denumire cel putin ironica, dar potrivita pentru a defini incurcatura alegatorilor cu privire la referendum - Foto: Ziare.com

In biserica de lemn Sfantul Nicolae, aflata la cinci pasi de muzeu, sambata, in prima zi a referendumului, linistea era sparta doar de zgomotul unui aspirator, semn ca se faceau pregatiri pentru slujba de a doua zi. O femeie a aprins lumanare la sfesnicul din afara bisericii. "Vii" si "Adormiti" era scris pe tabla neagra care apara lumanarile, de unde se putea vedea intrarea in sectia de votare.

La cativa pasi mai incolo, un potential alegator zace in iarba, intins cu fata in jos, doborat de alcool. Cele doua zile dedicate referendumului nu par suficiente pentru ca acest cetatean turmentat sa se dumireasca cu cine voteaza si sa parcurga scurtul drum pana la sectia de votare langa care a esuat.

Vasile Banescu, purtator de cuvant al Patriarhiei Romane, a incercat sa explice esecul referendumului si cum se raporteaza Biserica la acesta, sustinand ca neclaritatea intrebarii si asocierea evenimentului cu Liviu Dragnea sunt principalele cauze ale invalidarii demersului.

"BOR a primit evident aceasta veste cu anumita mahnire. Trebuie sa analizam cauzele care au stat la baza rezultatului. In primul rand acest referendum a fost amanat, discutat si rediscutat timp de trei ani de zile. Timp in care tema a fost demonetizata si discreditata prin raportarea aceasta la ea. In spatiul public nu a fost bine primita si nici comentatat cu maxima obiectivitate.

Au aparut cel putin doua elemente care au condus la rezerva pe care si-au luat-o unii oameni, foarte multi care desi gandesc identic cu cei care au sprijinit si votat la referendum totusi au avut o retinere provocata de urmatoarele doua elemente: s-a indus ideea ca neclaritatea intrebarii pentru o majoritate ar ascunde posibile surse de manipulare si modificare a altor legi, asta au inteles foarte multi oameni si apoi asocierea acestui referendum cu un anumit personaj politic", a declarat domnul Banescu.

Din declaratia purtatorului de cuvant se observa o incercare de evitare de catre BOR a oricarei responsabilitati in ce priveste invalidarea referendumului. Reprezentantii Bisericii arunca vina asupra sistemului birocratic si asupra liderilor politici, evitand sa discute despre relatia dintre institutie si oameni si despre campania de infricosarea a publicului dusa inainte de referendum.

Cei mai multi oameni nu au inteles de ce a fost nevoie sa se cheltuie atatia bani pentru a se organiza o consultare populara inutila.

Biserica Ortodoxa, dupa acest eveniment, se contureaza si mai mult ca fiind o entitate care nu va evita nici pe viitor implicarea politica. Declaratiile reprezentantilor sai arata ca Biserica nu va renunta la sustinerea unor actiuni prin care sa incetineasca sau sa blocheze o integrare profunda a Romaniei in cultura occidentala.

La acest articol a contribuit Toni Dumitru, cu o corespondenta din Slobozia, Ialomita

Biserica Ortodoxa critica o expozitie ce incadreaza la kitsch vesmintele aurii ale preotilor: O perfida generalizare la adresa Ortodoxiei

Decizia BEC de a respinge protocolul Alianței Dreapta Unită, trasă la indigo cu cea dată pentru Alianța USR-PLUS în 2019. Excepția pentru PSD și precedentul Vadim Tudor
Decizia BEC de a respinge protocolul Alianței Dreapta Unită, trasă la indigo cu cea dată pentru Alianța USR-PLUS în 2019. Excepția pentru PSD și precedentul Vadim Tudor
Alianța Dreapta Unită, formată din USR, PMP și partidul Forța Dreptei se găsește în imposibilitatea de a avea liste comune de candidați pentru alegerile din 9 iunie, după ce Biroul...
Cătălin Drulă acuză PSD că i-a ”momit” sau șantajat pe primarii USR: ”Ai zece milioane, dacă treci la noi”
Cătălin Drulă acuză PSD că i-a ”momit” sau șantajat pe primarii USR: ”Ai zece milioane, dacă treci la noi”
Preşedintele USR, Cătălin Drulă, susţine că unii primari USR ar fi fost ”şantajaţi” sau ”momiţi” să treacă la PSD, în condiţiile în care de faţă era şi liderul social...
#referendum familie traditionala, #referendum prezenta vot, #Patriarhul Daniel vot referendum, #invalidare referendum , #biserica