Ziare.com

Lumina Sfanta a Invierii, de la Ierusalim in toate tarile crestine - o traditie de un mileniu

Sambata, 30 Aprilie 2016, ora 13:48

   

Lumina Sfanta a Invierii, de la Ierusalim in toate tarile crestine - o traditie de un mileniu
Pentru crestinii ortodocsi, cel mai important eveniment de Paste este slujba Invierii de la miezul noptii, cand preotul imparte lumina. Si la Ierusalim, intreaga sarbatoare de Paste se concentreaza tot in jurul Sfintei Lumini, cand facliile patriarhului Ierusalimului se aprind in mod miraculos in interiorul Sfantului Mormant, locul de unde Mantuitorul Hristos a inviat dupa trei zile de la ingropare.

Biserica Sfantului Mormant este o constructie mareata din secolul al XI-lea, inaltata de cruciati, in locul altei biserici vechi, zidita de Sfanta Elena in secolul al IV-lea. Ansamblul arhitectural adaposteste cele mai sfinte locuri ale crestinilor: locul Rastignirii Mantuitorului, Golgota, Mormantul lui Iisus Hristos si pestera unde s-a descoperit Crucea Domnului de catre Sfanta Imparateasa Elena, explica parintele Dinu Pompiliu pentru News.ro.

Sfantul Mormant este folosit de toate trei Bisericile (ortodoxa, copta si catolica). Astfel, iesind din interiorul Sfantului Mormant, spre rasarit este o biserica mare numita Biserica Invierii, care se afla in centrul intregului complex bisericesc si apartine in exclusivitate ortodocsilor. Aceasta este catedrala propriu-zisa a Sfantului Mormant. Spre sud este altarul armenilor, spre apus altarul coptilor, iar spre nord capela catolicilor. Acest altar dinspre nord, care apartine franciscanilor, este construit pe locul in care Domnul s-a aratat dupa inviere femeilor mironosite.

Rugaciuni, tipete si sunete de tobe

Spatiul din interiorul rotondei care gazduieste mica bisericuta a Sfantului Mormant este cu mult prea mic fata de multimea pelerinilor. Din acest motiv, cei care vor sa prinda un loc in apropierea mormantului se asaza in biserica cu cel putin o zi inainte Si, in pofida caldurii, cei care reusesc sa ramana pana sambata, inainte de Paste, in interior, se considera cei mai norocosi pentru ca ei vad cu ochii lor minunea.

Aprinderea Sfintei Lumini se petrece, in general, sambata, in jurul orei 14.00,dar biserica "clocoteste" cu multe ore inainte. Grupul de crestini arabi, purtandu-se unii pe altii pe umeri, inconjoara Mormantul, intoneaza cantece traditionale ce dateaza din secolul al XIII-lea, din timpul ocupatiei musulmane a Ierusalimului.

"Suntem crestini, asa am fost dintotdeauna si asa vom ramane in vecii vecilor", canta ei, acompaniati de sunetul tobelor. Desi felul lor de a se manifesta este cel putin diferit de comportamentul celorlalti, ei au devenit parte integranta a intregii ceremonii. Cantecele arabilor inceteaza cand isi fac prezenta autoritatile locale. Desi necrestini, reprezentantii autoritatii civile fac si ei parte din ceremonie. Ei sunt cei care sigileaza usa Sfantului Mormant, nu inainte de a verifica in amanunt existenta vreunei surse de foc in interior, inlaturand orice suspiciune de frauda, mai spune paintele Dinu Pompiliu.

Pregatirea Sfantului Mormant

Conform datelor existente, doua evenimente neliturgice preced celebrarea ritului Luminii Sfinte din Marea Sambata. Primul, perchizitionarea Sfantului Mormant, care dureaza o ora si are ca scop indepartarea oricarei surse de foc din interiorul lui. Perchezitia implica trei inspectii separate, care incep la ora 10.00, si este condusa de un paznic musulman stabilit pentru Sfantul Mormant, in prezenta clericilor armeni, copti si iacobiti.

Cel de-al doilea eveniment neliturgic, sigilarea usii Sfantului Mormant, se petrece la ora 11.00. Garda musulmana pune o banda alba printre cele doua manere ale usii, sigiland-o cu ceara.

In jurul orei 12:30, patriarhul ortodox vine in Biserica Invierii, unde corurile canta in limbile greaca si araba "Invierea Ta Hristoase, ingerii o lauda in ceruri si pe noi pe pamant ne invredniceste cu inima curata sa Te slavim!". Urmat de episcopi si ceilalti clerici, inconjoara de trei ori Sfantul Mormant, oprindu-se in fata intrarii. In timp ce se canta "Lumina lina", Patriarhul isi scoate vesmintele si mitra si se supune perchezitionarii primarului orasului si sefului politiei, pentru a se dovedi ca nu are asupra sa nici un dispozitiv cu care sa poata aprinde vreo lumanare.

Dupa acest moment, se deschide usa Sfantului Mormant, iar Patriarhul Ierusalimului este lasat sa intre in Sfantul Mormant, avand cu sine patru manunchiuri de lumanari. Ingenuncheaza in fata lespezii pe care a fost asezat Mantuitorul. In biserica nu mai exista nici o sursa de lumina: toate candele sunt stinse, toate luminile artificiale sunt intrerupte.

Dupa cateva minute, patriarhul iese afara cu facliile aprinse. In acel moment se produce un vacarm de cateva ori mai puternic decat cel facut de arabi mai inainte. Toti incearca sa ia cat mai repede din Sfanta Lumina. Se stie ca, pret de cateva minute, aceasta doar lumineaza, fara a arde. Din acest motiv, cei mai multi, imediat dupa ce isi aprind manunchiurile de 33 de lumanari, trec mainile si chiar fata prin flacara.

Uneori dureaza mai mult, alteori mai putin, pana cand lumina primita de la patriarh se transforma in foc obisnuit, insa chiar si dupa aceea mai sunt curajosi care-si trec fata si mainile prin valvataie.

Incet-incet, larma dispare, iar sutele si miile de credinciosi, de toate confesiunile, veniti din toate colturile lumii, din biserica si de pe esplanada de la intrare raman multa vreme cu facliile aprinse, dar si cu bucuria si credinta intarita ca Hristos, Lumina lumii, a inviat la Ierusalim pentru toti cei care vor crede Lui.

Rugaciunea patriarhului in Sfantul Mormant

Exista putine marturii ale patriarhilor Ierusalimului care sa descrie ce se intampla in Sfantul Mormant in momentul in care coboara Sfanta Lumina. Una dintre aceste marturii, poate cea mai recenta, apartine patriarhului Diodoros I (1981-2000), care in 1998, intr-un interviu acordat teologului danez Niels Christian Hvidt, povesteste ce se intampla dupa intrarea sa in mormant.

"Intru in mormant si ingenunchez cu mare frica inaintea locului unde Hristos a fost asezat dupa moartea Sa si de unde a inviat mai apoi. Rugaciunea pe care o fac cat stau singur in Sfantul Mormant este, de fiecare data, un moment foarte sfant intr-un loc atat de sfant, pentru ca de aici a inviat Iisus intru slava si de aici s-a imprastiat lumina Sa in toata lumea. Cred ca nu e o coincidenta ca Sfanta Lumina vine exact in acest loc. La Matei 28, 3 se spune ca atunci cand Iisus a inviat, a venit un inger, iar 'infatisarea lui era ca fulgerul si imbracamintea lui alba ca zapada'.

Cred ca acea lumina stralucitoare care invaluia ingerul e aceeasi cu lumina care apare miraculos in sambata Pastilor. Hristos ne reaminteste ca Invierea Sa este o realitate si nu un mit; El chiar a venit in lume pentru ca, prin sacrificiul si Invierea Sa, omul sa se uneasca din nou cu Creatorul. Inaintez prin intuneric pana la lespedea mormantului, unde ingenunchez. Spun cateva rugaciuni care ni s-au transmis, prin traditie, de-a lungul secolelor si, dupa ce termin, astept. De obicei, minunea se produce imediat dupa ce termin de rostit rugaciunile, dar s-a intamplat sa mai si dureze cateva minute. La un moment dat, din inima mormantului unde a stat Iisus trei zile, apare o lumina cu totul deosebita. De obicei, are o tenta albastra, dar culoarea poate lua si alte nuante. Aceasta lumina e de nedescris in cuvinte omenesti! Lumina apare din mormant, asa cum ceata se ridica deasupra unui lac si piatra mormantului arata de parca ar fi acoperita de un nor de lumina", spunea patriarhului Diodoros I.

El preciza ca, in fiecare an, lumina se "comport" diferit, uneori acopera doar piatra, alteori cuprinde intregul mormant.

"De aceea, oamenii care asteapta afara vad, cateodata, mormantul cuprins de lumina. Totusi, aceasta lumina nu arde. Niciodata nu mi-am ars barba, in cei 16 ani in care, in calitate de patriarh al Ierusalimului, am primit Sfanta Lumina. Lumina are o consistenta complet diferita de cea a focului obisnuit, care arde intr-o candela. La un moment dat, lumina se ridica de pe Sfantul Mormant si formeaza o coloana in care focul devine de o alta natura, moment in care pot sa-mi aprind lumanarile de la el. Dupa ce am aprins lumanarile, ies afara, unde aprind lumanarile patriarhului armean si ale patriarhului Bisericii Copte. Apoi, imprastii lumina tuturor credinciosilor prezenti in biserica", mai spunea patriarhul Diodoros I in interviul sau.

Potrivit parintelui Dinu Pompiliu, sunt si persoane care nu cred, dar cel mai solid argument impotriva suspiciunilor de frauda il constituie un fenomen care are loc, adesea, chiar sub ochii celor prezenti in biserica, si anume lumanarile si candelele care se aprind singure. Numeroase marturii, unele chiar inregistrate video, sustin ca, pe langa lumina imprastiata de patriarh, unele dintre lumanarile celor prezenti se aprind singure, ca din senin.

Agitatia de la Sfantul Mormant se muta apoi in strada si in aeroport, unde delegatiile ortodoxe din toata lumea se grabesc sa se intoarca acasa, in tarile lor ca sa aduca Lumina Sfanta a Invierii.

In Romania, sambata seara, o delegatie a Patriarhiei Romane condusa de PS Timotei Prahoveanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, va aduce Lumina Sfanta de la biserica Sfantului Mormant din Ierusalim, cu un avion special.

Lumina Sfanta va fi oferita la slujba de Inviere de patriarhul Daniel clerului si credinciosilor prezenti la Catedrala patriarhala.

De la Aeroportul International "Henri Coanda", Lumina Sfanta de la Ierusalim va fi dusa in Transilvania si Banat cu doua avioane de mici dimensiuni, la Satu-Mare, cu escala la Sibiu si Cluj-Napoca, si Timisoara, iar un alt avion va duce Lumina Sfanta la Bacau si Suceava, pentru Moldova si Bucovina.


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: NEWS.RO

Articol citit de 4410 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
12 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Am invatat multe despre Lumina Sfanta, din acest articol.

Pacat ca articolul nu este semnat, autorul/autoarea merita felicitari. Dupa re-lectura, cred ca autorul este parintele Dinu Pompiliu.

 

traditie de un mileniu

de ce nu este traditia de doua milenii??

 

Nu sunt un erudit in acest domeniu, dar dupa ce am mai citit

cate ceva despre crestinism, mi se pare ca aveti dreptate. Traditia crestina dateaza de aproape 2 milenii (din anii 300-330 pina in zilele noastre).

O adresa interesanta: https://fr.wikipedia.org/wiki/Constantin_Ier_%28empereur_romain%29

Pentru ca in jurul anului 1000, musulmanii au cucerit...

...locurile sfinte. De atunci au inceput "controalele" si ce se mai povesteste in articol. Pana la anul 1000 Ierusalimul era sub controlul imperiului roman de rasarit si aia credeau si n-aveau nevoie de perchezitii. Luau lumina si gata, dadeau slava lui Dumnezeu. N-aveau avioane s-o distribuie in tot imperiul.

"sunt si persoane care nu cred"

http://www.centruldepelerinaj.ro/sites/default/files/field/image/lumina.sfanta.jpg

http://www.credo.ro/lumina-sfanta.php

 

Este cel putin ciudat

1. De ce trebuie controlat mormantul si asigurat ca nu exsita nici o sursa de foc daca toti sunt de buna credinta?
2. De ce nu se lasa usa deschisa si astfel sa vada minunea mai multi oameni? Nu cred ca Dumnezeu sau Iisus Hristos ar fi impotriva ca mai multi oameni sa fie martori la aprinderea luminii sfinte.
3. De ce nu au fost niciodata admisi oameni de stiinta care poate ar reusi sa dea o explicatie fenomenului?
4. Repet, plecam de la premiza ca pazitorii sfantului mormant sunt de buna credinta. De ce se opun constatatarii si explicarii acestui fenomen de catre mai multe persoane?

Da' cine i-a oprit pe oamenii de stiinta sa mearga

...acolo si sa constate? Si oricum, ce-ar fi putut sa faca? Ce aparate sa-si aduca si ce sa masoare? E doar o lumina, cu proprietati ceva mai deosebite, pret de cateva minute, o emisie de energie, ca atatea altele din Univers, fara o sursa identificata. Ce sa faca in cateva minute?
Cat despre restul intrebarilor, de ce sa nu intre toata lumea in mormant, simplu, nu incape. E mic. Scrie in articol. In restul anului, n-au decat sa se duca sa vada. Cand vine lumina, doar patriarhul o cheama. Daca ar intra toti pacatosii, n-ar mai veni. Mai are si Dumnezeu taine, degeaba ne chinuim noi sa le pricepem!

Nu-i nici o ciudatenie.

Pct.1 si 2 fac parte din ritualul regiei...sau regia ritualului.
Pct.3 Nu se duce nici un om de stiinta sa cerceteze fenomenul pentru ca ei au facut chimie in liceu.
Pct.4 Crestinii trebuie sa creada in minuni...(ca sa voteze USLul)
...........
Daca ati fi avut norocul sa aveti ore de laborator de chimie la liceu constatati ca se poate aprinde o lumanare, o bucata de hartie..o ceva, din nimic 'palpabil' la prima vedere a 'neavizatilor'.
Sintagma 'Crede si nu cerceta' e optiune individuala nu obligatoriu......generala.

Cercetați!

In dualitatea luminii fizice, corpuscul și undă, fără ca ele să se poată manifesta vizibil și măsurabil in același timp, credea cineva din lumea științifică? Nu. Și totuși fenomenul dualității luminii, exista in modul cel mai real cu putință, dincolo de capacitatea științei din acel moment. Poate că mulți spuneau și atunci, șarlatanie!

Lumina de la Sfantul Mormant este de aceeași "natura" cu Lumina Taborică, cand Slava lui Dumnezeu S-a arătat ucenicilor Săi, Petru, Ioan și Iacov, aflați cu Iisus Hristos pe muntele Tabor. Schimbarea la față dezvăluie pentru prima dată, Lumina Slavei lui Dumnezeu, in fața catorva oameni aleși. Faptul că marea majoritate a oamenilor nu au fost martori și nu au văzut Lumina Taborică, nu inseamnă că ea nu există.

"Dupa sase zile, Iisus a luat cu El pe Petru, pe Iacov si pe Ioan si i-a dus singuri deoparte pe un munte inalt. Acolo S-a schimbat la fata inaintea lor. Hainele Lui s-au facut stralucitoare si foarte albe, de o albeata pe care niciun inalbitor de pe pamant n-o poate da. Ilie li s-a aratat impreuna cu Moise si statea de vorba cu Iisus. Petru a luat cuvantul si a zis lui Isus: "Invatatorule, este bine sa stam aici; sa facem trei colibe: una pentru Tine, una pentru Moise, si una pentru Ilie." Caci nu stia ce sa zica, atat de mare spaima ii apucase." (Marcu 9, 2-6)

'Necredinta' in aprinderea luminii e destul de veche.

Edward Gibbon -Istoria declinului si prăbusirii Imperiului Roman, in volumul IV, publicat in 1788: "Musulmanii zambeau cu condescentă la mentiunea flacării miraculoase ce se aprindea in ajunul Pastelui. Această fraudă pioasă, concepută in secolul al IX-lea, era apreciată de cruciatii latini si este repetată anual de către preotimea sectelor grecesti, armene si copte, impunand-o asupra spectatorilor creduli pentru beneficiul propriu si pentru cel al tiranilor ce ii conduc. Cu timpul, toleranta asupra acestui fenomen a fost sporită si de interes, veniturile printului si ale emirului crescand in fiecare an datorită miilor de străini ce veneau să observe fenomenul".
Nu cred ca unui crestin care nu crede in 'aprinderea luminii' i se poate lipi eticheta de necredincios.
Poate fi considerata (ceremonia de aprindere a luminii)ca facind parte din traditiile cu semnificatie magico-ritualică ale crestinismului.

Necredinta, ai dreptate, e veche de 2000 de ani

"Si au dat bani multi ostasilor ca sa spuna ca l-au furat ucenicii Lui in timp ce ei dormeau".
Greu nea, dar o sa fie mai tarziu si mai greu!
Pentru cei interesati, cele mai grele pacate, care nu se iarta nici in viata de aici si nici in cea de dincolo, pacatele de moarte, sunt acelea cand nefericitii oameni se opun adevarului crestin evident.
Si aceasta pentru ca aceste victime saunt mai rai decat drac_cii. Ca acestia din urma, asa cum sunt ei, cred si se cutremura. In timp ce anti-crestinii vad evidenta si o iau in ras,"stiintific".

A (mai) murit un (sau mai multi) dr_ac

Sfanta Lumina a venit si in 2016 la Ierusalim
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2016/04/30/sfanta-lumina-a-venit-si-in-acest-an-video-cum-se-petrece-minunea-si-care-sunt-randuielile-slujbei-din-biserica-sfantului-mormant/

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor