Ziare.com

Cum s-a modificat Romania dupa 10 august: cat si de ce s-a mai plecat din tara Interviu

de Magda Gradinaru
Sambata, 10 August 2019, ora 21:11

   

Cum s-a modificat Romania dupa 10 august: cat si de ce s-a mai plecat din tara Interviu
La prima vedere, aproape nimic nu s-a schimbat in Romania in anul care a trecut de la protestul diasporei. Institutiile sunt in continuare date pe mana unor neprofesionisti, conduse "prin imputerniciri", iar tragedia de la Caracal e consecinta acelorasi taraganari si complicitati care au blocat dosarul interventiei agresive a jandarmilor din 10 august 2018.

Si totusi, Romania s-a schimbat, iar protestul diasporei nu a fost un esec, spune sociologul Dumitru Sandu, intr-un interviu pentru Ziare.com.

Nu s-a schimbat suficient, cat sa ii convinga pe romanii din afara granitelor ca pot trai si munci si in tara, dar institutiile pot fi reformate, cu vointa politica si prin promovarea selectiei profesionale meritocratice.

Domnule profesor Dumitru Sandu, cand am vorbit anul trecut, era cu cateva zile inainte de protestul din 10 august, tema noastra mare a fost aceea a diasporei. Arata mai bine, mai rau lucrurile astazi din aceasta perspectiva, a exodului?

Greu de spus. Fluxul datelor de cercetare sau din statisticile oficiale (INS, EUROSTAT, OECD etc.) este departe de a fi atat de bogat si de actualizat incat sa permita notarea "la zi" a schimbarilor in domeniu.

Ultimul studiu, excelent de altfel, realizat de catre experti OECD (Talent Abroad: A Review of Romanian Emigrants, 2019) ajuta foarte mult la intelegerea profilului diferitelor diaspore romanesti in perspectiva comparativa. Fluxul datelor, insa, se opreste majoritar, la nivelul 2015/2016. Aflam, mai exact, cum este cu varsta, genul, educatia, modul de ocupare in diferitele diaspore romanesti, functie de tara de destinatie, dar cu limitarea de timp mentionata. Foarte util, de asemenea, este faptul ca analiza OECD permite o buna comparatie a diasporei romanesti cu cea din alte tari.

Putin probabil insa, ca tendinta de lunga durata in privinta exodului din Romania sa fie modificata, in sensul descresterii cifrelor de volum sau intensitate.

De ce intentiile de plecare din tara ar fi de frecventa mai redusa in conditiile in care nemultumirea romanilor fata de viata pe care o duc este, in continuare, printre cele mai ridicate din Uniunea Europeana?

De ce ar reveni mai multi dintre cei plecati, in conditiile in care politici publice care sa vizeze reducerea emigrarii si intensificarea revenirilor sunt ca si absente la nivelul institutiilor publice?

Exceptia o constituie, foarte probabil, reducerea intensitatii emigrarii medicilor din sectorul de stat, ca urmare a cresterii salariilor. Nu insa si pentru sectorul privat. Factori semnificativi in stimularea emigrarii medicilor actioneaza in continuare pe linia conditiilor precare de practicare a medicinii in unitatile sanitare din tara si a criteriilor de promovare profesionala etc.

Ce s-a modificat nu atat in dinamica plecarilor din tara, cat in motivatie? Putem decanta niste diferente?

Motivatiile, ca si comportamentele de migratie se schimba nu pe intervale reduse, anuale, ci pe perioade, etape. Perioada actuala a emigrarii romanesti de dupa criza economica globala din 2007/2008-2012 este una de reluare a unor niveluri ridicate a ratelor de plecare, in special incepand cu anul 2013.

La nivel comportamental, schimbarea majora este cea de sporire a emigrarilor spre Marea Britanie, Germania, Franta si tarile scandinave. Sub aspectul motivatiei, aceasta este si perioada in care se trece din ce in ce mai mult de la aspecte preponderent economice la motivatia cumulativa, complexa.

Ratiunile non-economice ale migratiei devin tot mai importante (conditii de munca, sanse de promovare profesionala, mediul institutional, oportunitati de stil de viata etc.).

Exista cercetari de data relativ recenta care argumenteaza ideea ca migratia motivata non-economic este importanta in special pentru cei inalt sau mediu calificati, ca tendinta de emigrare pentru acestia este in mod particular manifesta pentru societatile cu institutii slabe. Regularitatea este pe deplin adecvata si in cazul Romaniei, as adauga eu.

10 august 2018 va ramane, probabil, in memoria colectiva nu pentru ca a fost "protestul diasporei", ci pentru felul in care au intervenit jandarmii si tot ce a urmat. Acum, la un an distanta, putem spune ca acest protest a schimbat ceva?

In primul rand, 10 august 2018 a asigurat continuitatea miscarii sociale declansate in ianuarie-februarie 2017 impotriva Ordonantei 13 de modificare a Codurilor penale si impotriva proiectului de lege referitor la gratiere.

Explicit, a fost vorba de o miscare sociala anticoruptie avand, in plan mai general, obiective de responsabilizare sociala a institutiilor. Diaspora a fost puternic asociata acestui inceput de miscare sociala din 2017, atat in strainatate, cat si in tara prin rudele si prietenii lor, in special in marile orase.

In 10 august 2018, protestul este asumat direct de catre diaspora prin cei veniti din strainatate special la manifestatie, dar si prin populatia locala sustinatoare a acelorasi obiective de lupta anticoruptie. In pofida faptului ca amploarea manifestatiilor de strada a fost mai mica decat la inceputul anului 2017, violentele iscate - nelamurite ca sursa nici pana astazi de catre anchetatori - au fost puternice.

Deocamdata, la nivelul opiniei publice din Romania, dominanta este ideea ca grupurile de huligani care au fost sursa si pretext de violenta au fost parte din scenariul de descurajare a protestului public anticoruptie. Slabe sperante ca adevarul sa fie aflat curand: dosarul interventiilor in forta ale Jandarmeriei in 10 august 2018 a trecut recent de la Parchetul Militar la DIICOT; bizar sa iti fie necesare 11 luni pentru a decide, ca institutie, ca nu esti competenta in investigarea cauzei. Deocamdata este evident un joc al amanarilor sau declinarilor de competente cu functie clara de a mentine lucrurile in ceata.

Revenind insa la intrebarea dumneavoastra.

S-a schimbat ceva in societatea romaneasca dupa 10 august 2018, ca urmare a protestului respectiv?

La prima vedere, nu. Guvernul a ramas cu acelasi profil si mod de actiune. Schimbari legislative in linia solicitarilor de la protest nu au avut loc. Politici publice care sa dovedeasca un interes sporit pentru diaspora, iarasi nu.

Alegerile in strainatate, in 26 mai anul acesta, au fost la fel de prost organizare ca si in situatiile anterioare, cu aceeasi indiferenta la conditiile de vot pentru diaspora.

Se poate spune, in consecinta, ca 10 august 2018 a fost o miscare sociala esuata? Nu sustin o astfel de ipoteza. Primul argument in favoarea ultimei formulari este 10 august 2019.

Exista o continuare a drumului deschis de miscarea sociala din 2018.

In al doilea rand, este de evidentiat faptul ca Primaria Capitalei nu a mai intrat in scenariul de a gasi pretexte pentru a nu mai aproba protestul. Vom vedea daca mai este, in plus, si argumentul ca diaspora a invatat sa organizeze mai eficient o miscare sociala. Exista, dincolo de toate aspectele anterior mentionate, si o consecinta majora la nivelul comportamentului electoral.

Votul la europarlamentarele si la referendumul din 26 mai 2019 poate fi interpretat si din perspectiva nemultumirilor publice din 10 august 2018.

Nu sustin ideea ca protestul din 10 august 2018 ar fi fost singurul factor determinant in relatia cauzala mentionata.

Memoria sociala a modului in care puterea politica guvernamentala si parlamentara s-a raportat la miscarea sociala a diasporei este insa una vie.

Actional, diaspora nu insemna numai cele cateva milioane de romani plecati in strainatate, ci si proiectia acesteia in tara prin rude, prieteni si oameni care au acelasi mod de gandire critica. Mecanismul prin care s-a structurat aceasta relatie cauzala este relativ simplu.

Nucleul miscarii sociale de responsabilizare a elitei politice, incepute in ianuarie-februarie 2017 si continuate cu 10 august 2018, este cel de revolta morala. A fost si este o reactie fireasca de revolta morala la fapte sau atitudini de tipul: OUG data in noaptea de 31 ianuarie 2017, "diaspora este importanta pentru noi ca ne trimit bani in tara dar nu stam de vorba cu ei ca protestatari", "jandarmeria nu are nicio vina pentru ca ne-a aparat de o lovitura de stat, au fost si manifestanti pasnici dar sunt de vina pentru ca au tolerat huligani printre ei", "huliganii sunt provocatorii care au generat violente" etc. Solutia adoptata deocamdata este amanarea, trecerea dosarelor aferente de la un parchet la altul.

Oricum, este cert ca nemultumiri de tipul celor manifestate in ianuarie-februarie 2017 si in 10 august 2018, neluate in seama in niciun fel de catre puterea politica din tara (sub faimoasa ideologie "noi avem un program de guvernare si ce nu apare acolo nu ne priveste"), sunt convertite la alegeri in voturi negative impotriva celor care sunt considerati responsabili in plan institutional.

A trecut si o runda de alegeri, europarlamentarele, urmeaza si un scrutin prezidential.

Domnule profesor, m-am intors zilele acestea din Moldova, unde e satul copilariei mele. E acolo, ca in mai toate satele de pe drum, o alaturare paradoxala aproape, a unor case batranesti paraginite, uitate, in care nu mai sta nimeni, batranii s-au dus, si a altor case mari, impunatoare, dar neterminate si ramase si ele nelocuite, ale tinerilor plecati peste granite. Pare ca au vrut sa se intoarca, dar nu s-au mai intors. Ce ii opreste pe cei plecati ca, dupa ce strang niste bani, isi ridica, iata, o casa, sa se intoarca in tara?

Casele goale, nou construite cu bani castigati in strainatate sunt, in primul rand, semn al intentiilor de revenire acasa "cand va fi cazul". Se pare ca foarte multi dintre proprietarii lor considera ca inca nu este cazul. De ce?

Pentru ca, par sa spuna ei, Romania a ramas la fel de neatractiva, daca nu este si mai rau decat atunci cand au plecat, pentru ei sau pentru ei si copii lor - salarii, sanatate, educatie, administratie publica, promovare profesionala, coruptie, criminalitate etc.

Cu trecerea timpului, un numar tot mai mare de emigranti temporar prind radacini in tarile de destinatie, isi iau cetatenie in statul respectiv si intentia de revenire devine amintire. Amanarea schimbarilor institutionale necesare tinde sa fie politica de stat in Romania.

De aici consecintele de care vorbeam. Pe tema motivatiilor de plecare, de revenire si de remigrare avem cercetari sociale. Cine le mai ia in seama la nivel de politici publice? Ar mai trebui facute si altele, dar ....

Se vorbeste insistent zilele acestea, dupa atrocitatile de la Caracal, despre resetarea statului. E un termen folosit chiar asa de presedintele Klaus Iohannis. Ce inseamna insa asta?

Si exodul tinerilor, si permanentizarea plecarilor, si situatia tragica de la Caracal trimit la aceeasi proasta functionare a institutiilor statului.

O excesiva politizare in viata publica - de la elaborarea de acte normative pana la selectia profesionala la nivel central sau local - a dus la situatii precum cele asociate cu Ordonanta 13/2017 sau miscarea sociala a diasporei si a tinerilor din marile orase ale tarii pentru responsabilizarea institutiilor publice.

Cancerul institutiilor bolnave - nefunctionale sau cu functionare de tip feudal sau partinic - este sursa majora. Resetarea despre care vorbeati nu este nimic altceva decat o metafora pentru reforme structurale, pentru modernizare in toate domeniile.

La prima vedere, a pune in aceeasi categorie situatia tragica de la Caracal si tematica asociata cu 10 august 2018 ar putea fi considerat un act fortat, favorizat de incarcatura emotionala a contextului.

Nu este asa.

Identificarea greoaie, ezitanta, blocata de complicitati multiple (jandarmerie, procuratura, administratie centrala, judeteana si locala) si lipsa de profesionalism in cazul cercetarii criminalului de la Caracal seamana pe deplin cu taraganarea dosarului 10 august, la alt nivel, in alt domeniu, dar tot cu institutii nereformate, selectie profesionala proasta etc.

Cum se refac institutiile?

Prin reforme care au in spate oameni competenti, integri sub aspect profesional, deschisi la dezbatere publica. Cum ajungi la ei sau cum reusesti sa aduci omul potrivit la locul potrivit?

As da un prim raspuns de tip negativ: nu prin imputerniciri, ca la Ministerul de Interne.

Sau, mai clar, in termeni de recomandare pragmatica, prin promovarea selectiei profesionale meritocratice, garantata ca atare de reglementari institutionale clare si de proceduri transparente de aplicare a acestora. Usor de zis, greu de facut!

La principiile majore deja mentionate sunt de adaugat multe specificari. Nu este aici si acum locul pentru ele.

As exemplifica prin raportare la tema majora a interviului - exodul populatiei. Reducerea propensiunii spre exod si sporirea probabilitatii de revenire in tara a emigrantilor implica strategii adecvate, bazate pe studii de fundamentare, studii de evaluare a unor politici implementate. Cate legi, ordonante de urgenta, politici publice din Romania de azi au la baza studii de fundamentare sau de impact de tipul celor mentionate?


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Citeste mai multe despre protest diaspora Caracal
Sursa: Ziare.com

Articol citit de 6789 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
30 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

"Cum s-a modificat diaspora romaneasca dupa 10 august?"

DELOC.

Incerc, inca odata, sa ridic confuzia care se face intre doua categorii de romani aflati in strainatate.

1. Diaspora este constituita din romani care au parasit Romania, in principal din cauze politice, intre anii 1947 si anii 1980-90. Acestia au o noua nationalitate, poate ca o parte si-au pastrat nationalitatea romana, daca au avut norocul sa nu le-o ia comunistii. Diaspora are domiciliu permanent in strainatate si se afla la a doua sau a treia generatie nascuta, crescuta si educata in Occident. Noi nu ne vom mai intoarce niciodata sa locuim in Romania.

2. Emigratia Economica romaneasca, sunt romanii care au parasit Romania dupa anul 1990, in speranta recuperarii unei vieti mai bune pentru ei si pentru familiile ramase in tara. In geeral, putini sunt cei care au alta nationalitate, in afara de cea romana. Ei locuiesc si muncesc temporar in strainatate, profitand (pe buna dreptate) de facilitatile de calatorie si munca oferite cetatenilor europeni. Cu putin noroc si o situatie economica stabila, isi pot reintregi familia si copii lor pot beneficia de o educatie superioara conditiilor din Romania. Ei se pot intoarce in tara, absenta lor fiind de scurta durata (cativa ani, in general). Sunt acum in Europa 3-4 milioane de emigranti economici romani. O mare fractiune dintre ei, vor dori o noua nationalitate si vor rupe definiti legaturile cu Romania.

Deci, intrebarea buna ar fi "Cum s-a modificat Emigratia romaneasca dupa 10 august 2018?"

 

La 10 August s-a cimentat legatura intre Romanii de pretutindeni.

La 10 August am devenit un singur neam indignat pina la refuz de minciunile obraznice ale kleptocratiei incompetente.

La 10 August am jurat sa dam copiiilor nostri gazati un viitor mai bun.

La 10 August am acceptat ca o viata mai buna se face cu sacrificii mari.

La 10 August.....

 

Dragi romani, filozofia si politica va omoara!

Lasati complicatiile deoparte.
Cine va face viata amara?
Cine va impinge sa emigrati?
Cine poseda miliarde cat voi posedati NIMIC?
Raspundeti la aceste intrebari si INDREPTATI LUCRURILE pana nu este prea tarziu.

V-au plecat copii si va este dor de ei?
V-au plecat parintii si sunteti tristi?
V-au plecat rudele si sunteti singuri?

Telefonati la Palatul Victoriei, la Vasilica Viorica Dancila, care va va explica cum sa uitati de toate acestea!

 

Nimic nu s-a schimbat!

... aceiași călăi conduc țara, aceiași analfabeți și penali guvernează.

Eu cred ca ceva s-a schimbat

Ma refer la Europarlamentare.
Sunt sigur ca 10 August a avut o contributie la pierderea a unor procente pt ex FSN si derivatele.

@Doamna Silvia. Nu stiu ce asteptari puteti avea

dumneavoastra din parte noastra, a Diasporei. Dupa cum stiti, noi ne-am pus palma'n qur si nu ne pasa de nimeni. Si Iohannis, pe care vi l-am bagat pe gat cu forta, nu va convine: sasul (cum va place sa-l numiti cu un oarecare iz patriotico-nationalist-traditional) face numai vacante si nu face nimic pentru romani. Aveti acum posibilitatea sa va razbunati pe sas si sa-l votati pe Barna, om de mare calibru european si international, cu vasta aexperienta politica, cunoscut in toate cancelariile europene si americane :)

Fiindca sunteti o persoana cultivata, am sa va citez doau un singur dicton: EX NIHILO NIHIL. Stiu ca nu trebuie sa va traduc. Va las doar sa meditati asupra virtutilor ciorii de pe gard comparate cu a vrabiei din mana :)

Da, dar nu pentru mult timp!Mai avem 3 randuri de

alegeri si aceste mitinguri ne arata ca romanii inteleg in numar cat mai mare sa nu-i mai voteze pe mafiotii de la guvernare ! Daca reusim in circa un an si jumatate sa scapam de mafioti la toate nivelele la alegeri, atunci vom obtine nimic mai mult decat normalitatea... Dar normalitatea va aduce viata mai buna, democratie si reguli corecte in toate domeniile !

MOsule nesimtirea depaseste totate limitele

Cineva vrea sa invete cititorii acestui site ...ce inseamna diaspora !
Asta e chiar culmea !

Manipularea este arma neputinciosilor !!!
-Trimite la astia din Romania sa schimbe definitia in dictionar
Appropo ! ai dus pinguinul la zoo ??? ha ha ha ah!

https://dexonline.ro/definitie/diaspora

Un politist se trezeste dimineata dupa o betie mare (fiind in concediu) se uita pe fereastra in gradina si vede un pinguin. Se freaca de cateva ori la ochi dar pinguinul tot acolo. Nestiind ce sa faca cu animalul se duce la seful lui si il intreaba:
-Sefu’, am gasit un pinguin la mine in gradina. Ce sa fac cu el?
Sefu ii spune raspicat:
-Pai tot esti in concediu, ia-l de aripa si du-l la Gradina Zoologica.
Zis si facut. A doua se intalneste seful (aflat pe teren) cu politistul nostru. Acesta cu pinguinul de mana. Il intreaba:
-Pai ce faci, nu ai dus anumalul la Zoo?
-Ba da, ieri am fost la Zoo si azi il duc la cinema…

Cu toată dragostea, mi s-a luat cu "diaspora" !

Băiiii, voi sunteți zdraveni la cap?
Mai lăsați-ne cu astea că trimiteți voi bani in țară ! Munciți pt voi, nu pt mine. Trimiteți bani in țară, familiilor voastre, să mănance, sa se imbrace ......NU MIE !
Voi plătiți taxe si impozite, asigurări de sănătate, acolo unde munciți. Din taxele mele ACEST GUVERN le-a mărit pensiile părinților voștri, abandonați de VOI, nu de STAT !
Din taxele mele ,copiii voștri beneficiază de invățămant gratuit, de asistență medicală gratuită. Nu se construiesc spitale, autostrăzi?
Cu ce bani băi cocoșeilor? De ce nu ați urlat la Johannis să dea banii de pe chiriile incasate fără drept? De ce nu ați urlat la ONG-urile care vă manipulează, la multinaționalele care-si trimit oamenii in Piața Victoriei, de ce nu le cereți băi inteligenților, să iși plătească corect taxele si impozitele, exact așa cum fac și eu?
Cheltuim bani să păzim huliganii care vor anarhie, sa-i plătim vacantele lui Johannis, plătim hipstereala revoluționarilor lui pește, le plătim studenților biletele pe CFR , tot-tot , plătește Guvernul din banii noștri, ai proștilor rămași in țară, nu din taxele plătite de voi in Spania, Italia, Londra....etc....Ăia au de toate pt ca ai lor plătesc corect taxele si impozite !
In Romania se dă bon fiscal la vreun magazin de cartier, la țigările vandute prin piețe la juma' de preț?
Ne omorați cu televiziunile voastre securiste, ok ! Realitatea, Digi, sunt cele mai tari posturi de televiziune, așa o fi dar.....băiiii cocoșeilor, de ce nu strigați in Piața Victoriei sa isi plătească datoriile la stat? Să dea si Realitatea banii care-i datorează statului roman, să vă facem dracu autostrăzi cu 17 benzi, să veniți voi cu mașinile voastre cu numere patriotice gen M_IE PSD....CE ZICETI BĂI ,DIASPORA LUI PEȘTE?
De ce nu strigați băi patrioților ,impotriva străinilor care ne vor dezbinați, care vor să pună mana pe toate bogățiile acestui pămant? De ce dracu nu am văzut nicio lozinca gen PROMULGA LEGEA OFFSHORE ??? SALVATI GAZELE DIN MAREA NEAGRA ???
Copiii voștri nu vor consuma gaz? Le oferiți doar gazul cu care-i obligați pe jandarmi să vă imprăștie, băi părinți responsabili?

 

 

Spune tu pe bune cați ani ai făcut la stefan

Gheorghiu ?

MacGigi, 16:30 - opțiunea mea, raspuns la un articol la ora 12, aici

... Liandra, 13:11 - Dan Barna, desigur! De ceva timp tot spun pe aici ca țara are nevoie de un presedinte tanar, nu part time, ci ful time. Dan Barna nu are trecut comunist sau politic precum Iohannis, și e susținut de oameni asemeni lui - bine scoliți, nu cu diplome cumparate de la tarabele universitatilor particulare precum PSD-istii și nici diplome plagiate. Asa sunt membrii USR+. Sa terminăm odată cu impostura și oportunismul, cu lenea și incompetența. Niciodată nu vom clinti țara asta a noastra cu oameni ca social-democrații ori ca acest Iohannis. Mulțumit?

 

Doamna Silvia, 16:36. Cred ca ne cunoasten de cativa anisori.

Nu doresc sa va influentez in optiunile dumneavostra. Pentru mine personal, ca e Laie sau Balaie la Cotroceni, nu imi schimba viata cu nimic. Dar dumneavoastra veti fi afectata din plin. De departe, lucrurile sunt mai clare, fiindca am reculul necesar si nici o dependenta de vreun partid oarecare.

Va doresc sa aveti presedintele care va trebuie si guvernul ad-hoc.
Eu imi mentin preferinta pentru un mandat suplimentar lui Iohannis. Cred ca Iohannis presedinte si Ciolos (USR+PLUS) premier, ar fi combinatia cea mai favorabila Romaniei. Si nu numai Romaniei interne, pe care o cunoasteti, ci mai ales Romaniei externe, pe care o cunosc eu mai bine. In Europa sunt acum schimbari importante, Romania nu poate rata virajul catre occidentalizare si stabilitate europeana. Iohannis poate sustine aceste schimbari, Barna nu are capitalul de incredere al lui Iohannis in mediul politic european.

De aceea ma gandesc ca Iohannis presedinte, Ciolos (sau Barna) premier, este o buna si inteligenta alegere. Barna va avea cativa ani de guvernare care ii vor permite sa-i succeada lui Iohannis, eventual... Doar ca am senzatia ca USR+PLUS (ca si PNL) nu preaa vor la guvernare...

La varsta noastra, poate ca aceste perspective par mai putin importante, dar daca va ganditi la cei care devin cetateni in aceasta generatie, poate ca "puneti putina apa in vin" cum se spune in Francophonie :)

Nici ea nu mai este afectata de cine-o sa fie

presedinte. Are o pensie si traieste din ea, mari minuni, n-o sa i se mai jntample. Sanatoasa, sa fie!
In rest, mre noroc ca va cunoasteti de cativa ani!
Mare de tot!

Dinamo era echipa miliției comuniste

Vad ca tot așa ai rămas.

Te prefaci ca ești usrista dar in realitate tot psd

Răsufla prin toți porii tai. De acord?

 

 

Da, ai dreptate: ati ales numai mafioti si bufoni analfabeti

functional pana acum ! Toti din mafia psd-alde-udmr ...

motivatie noneconomica au cei cu pile la stat...

Acum se pare ca micul Paris a devenit la fel ca marea Moscova.

 

Ratiunea plecarilor ,,non-economice" s-a schimbat intr-un sens

mult mai GRAV decit cele economice,locuitorii valizi ajungind la concluzia ca Romania NU le mai ofera nici un viitor: politic,economic si social.
a.Viitorul politic este anulat de coruptia institutionalizata,guvernele emitind acte normative doar in favoarea clientelei sau de a scapa hotii de pedeapsa.Sub raportul guvernarii tara este lipsita de viziunea si busola care sa o duca in prima linie politica a UE.
b.Sub raport economic Romania este esuata,cu o datorie externa uriasa,cu deficit bugetar in crestere,dezindustrializata,in care activele economice,industriale si utilitatile apartin strainatatii,lipsind astfel resursele financiare nationale pentru dezvoltare.Populatia activa de buna calitate este CONSTRINSA sa emigreze in totalitate, in lipsa marii industrii-industria si serviciile ramase oferind salarii minime pe economie.In 2006, inca inainte de integrare,prof. Ilie Serbanscu constata ca "dupa ce Romania a cedat strainatatii axa economica principala,nu mai poate desfasura strategii de dezvoltare economica",lucru care s-a confirmat si dupa integrare.(Citat articol: "Dezvoltarea prin indatorare.",Rev.22,iul. 2006).
Si sub raport ideologic si stiintific s-a adeverit acest lucru,deoarece teoria economica si "aplicata" n-a reusit sa construiasca un proiect de tara care sa reconstruiasca industrial Romania-cu intreprinderi industriale pentru cele 5 milioane de locuri de munca pierdute dupa 89,care determina exodul.
c.Consecintele acestei situatii sint dezastruoase sub raport social,neputind fi constituite familii si crescuti copiii fara locuinta si un venit satisfacator-pe care 85 la suta din joburile din Romania nu le asigura!
d.Autorul articolului pune o intrebare capitala, daca protestele schimba sau nu lumea noastra postcomunista,blocata la modul general nu doar de stinga postiliesciana, ci de incapacitatea generala de a intelege si realiza doua lucruri:
a.Modelul economic romanesc PASIV,"bugetar intre doua legislaturi"-nu asigura o schimbare economica si sociala pozitiva,care sa scoata si "captivii" stingii din dependenta de statul "tatuc".
b.Romania are nevoie de un model economic nou,PRO-ACTIV,ca al tarilor asiatice emergente-capabil sa atraga masiv investitorii industriali straini din UE si restul lumii!Elementul esential al acestuia este capacitatea de a aduce competitivitatea economica nationala de la (catastrofalul) indice 74 (care alunga marii investitori industriali),catre indicele 1 al Singaporelui sau Coreii de sud.
Aici nu-i vorba de bani sau resurse materiale,ci de un proiect de tara de felul celor realizate de tarile aratate!Odata ce PNL, USL, PLUS,PMP,ProRomania,etc. au numai NOI si NOI "proiecte politice", FARA un proiect de tara de reindustrializare,ce anume sa schimbe convingerea ca Romania NU mai asigura un viitor pentru cetateni,iar solutia UNICA este Emigrarea?

 

Stimate, ,,Printul",

Imi era tare dor de un vajnic aparator al postcomunismului postiliescian,luptator neinfricat contra diasporei contaminata cu droguri si dolari, la fel ca taranistii dupa 89!Sintem "gind la gind", fiindca si eu mai fredonez citeodata:Partidul C.... Romania, plingind dupa promisiunile copiilor sai din FSN,FDSN,PDSR si (in sfirsit) PSD care ne fericesc pina la a pleca din tara!

 

Bai, calimara, cam are dreptate, degeaba te iei de el!

Tu,la fel ca majoritatea nescolitilor care posteaza aici, o iei pe aratura si-l faci comunist!
De ce mai, nene?
Care paragraf al postarii lui ti se pare mincinos?
Combate-l cu argumente concrete, nu cu ironii de mahalla!
Faci parte din masa aia mizzerabila care-l idolatriza pe basescu si, la fel ca aia, daca cineva nu e de acord cu tine, e automat dusman de clasa! Adica de ce?
Solutia pe care-o propui referitor la tarile asiatice emergente este hilara si cel putin absurda.
Bai, Romania e de rasul Europei de cateva decenii!
De multe decenii!
Sa traiesti bine...ca nen´tu basescu!

Bai fereastra basescu a fost 10 ani

In rest totul s-a stricat pe vremea lui Iliescu și Anei comunismului lui. Tu faci parte din psdistii de tip nou, dar tot psd ești.

Pai, daca ii plac mafiotii infractori din psd-alde

-udmr, ce alta dovada mai vrei ? printul vrea guvernanti analfabeti functional, vrea guvern care ia masuri aiuritoare si indatoreaza tara, vrea parlamentari impostori (care nu au habar de justitie) care fac legi strambe pentru infractori si impotriva victimelor, etc... Nu ti-e suficient ??? Nu v-ar fi rusine sa sprijiniti pe acesti derbedei mafioti care distrug Romania !

Stimate, WindowsXP,

Mi-ai adus aminte de zilele (frumoase) de scoala primara, cind colegi-mi spuneau Calimara!
Nu doresc sa polemizez, amintesc doar ca fostul presedinte Basescu Nu este "EROUL" meu, ci din contra, personajul negativ care a adus prejudicii Romaniei ca urmare a dinamitarii PNLiberal si infiintarea in 2007 a PDL, adica un fel de PD!
Reunificat dupa un deceniu, PNLiberal a pierdut orice aura si cultura economica, fiind incapabil de a construi un proiect de tara, la fel ca si presedentia, etc...
Ce sa astepti de la partidele noi, lipsite de orice ideologie economica istotorica sau moderna, de orice experienta economica, asa cum putea avea PNLiberal daca nu patea ca PNT-cd, spart si el in 2000!
Nu pot fi de acord cu acuza adusa disaporei de a fi abandonat Romania, parintii, etc. cind tara a pierdut 5 milioane de locuri de munca si intreaga avere economica, industriala si utilitatile in favoarea strainatatii!Acuza asta se afla intr-un registru de trista amintire si pina la urma trebuie sa fiti de acord ca este falsa.
Ei au fost obligati sa abandoneze totul, datorita postcomunismului instalat dupa 89 de FSN si Iliescu, care a indreptat tara spre o democratie muncitoreasca, bazata economic pe intreprindrile de stat, aparata cu bitele minerilor!Astfel Romania a ajuns furata si dezintegrata industrial, deoarece FSN nu a aplicat un program de supraveghere economica si financiara a intreprinderilor de stat, care la fel ca atunci si azi sint capusate sau furate financiar de catre stiti bine cine!
Mai departe, urmasii de fapt ai PC conduc Romania spre dezintegrare umana si economica absoluta.
Cu siguranta, ca adevarurile economice si politice nu sint luate in considerare cind postezi in favoarea cui te plateste ori sustine in vreun anumit mod!

 

Arata mai bine sau mai rau lucrurile astazi din aceasta perspectiva

a exodului?Daca analistul arata ca lucrurile nu sint prea limpezite, din perspectiva de amator lucrurile sint mult mai proaste ca acum un an!Protestul a influentat in mare masura blocarea iliberalismului, probabil ca si decizia instantelor de a fi mai ferme si lupta pentru independenta justitiei, intr-un cuvind, contra mersului tarii in sensul invers istoriei europene.
La aceasta contributie clasa politica trebuia sa raspunda adecvat pentru disapora, mai ales ca stia ca vine spre a afla si judeca in ce masura efortul sau si in alegeri s-a valorificat politic sau programatic de Opozitie.
La intilnirea cu Diaspora, Opozitia (nici nu mai nominalizez pe careva din partide) era datoare sa poata veni in intimpinarea viselor migrantilor (fiindaca nimeni nu viseaza ca Romania ramine a parintilor si bunicilor) cu "dovada" ca exodul este ceva ce trebuie sa ramina temporar.Aceasta dovada erau proiectele de tara ale Aliantei USR-Plus, PNL, ProRomania (care avea si experienta de guvernare), etc. si inca 2 - 3 ale unor "economisti" amatori!
In loc de plecarile planificate la institutii pentru proteste, partidele ar fi dat glas proiectelor de reconstructie economica si industriala, asigurind diaspora ca fiecare dintre ele vrea (si poate) sa fie acel Moise, care-i aduce acasa. Daca nu imediat, macar peste citiva ani, intr-o tara altfel, adica reindustrializata!
Dar nimic din asa ceva, afara de vorbe si promisiuni teoretice, care nu pot tine Diasporei de cald in frigul emigratiei...
Daca anul trecut Diaspora si populatia din tara participanta la mars a avut ca obiectiv concret sa spuna NU hotarit coruptiei si dictatului politic, azi trebuia "recompensata" cu un PROIECT DE TARA pe care sa-l sustina public in fata institutiilor puterii.Apoi se intorcea la "casa vitrega", cu speranta ca intr- buna zi se va reveni la casa ei.In situatia de fata, migrantii vor pleca doar cu constatarea dezamagitoare, ca pe frontul politic romanesc, "nimic nou"!

 

Romania arata ca o tara parasita indiferent pe unde mergi

Cei care mai sint in Romania (incerc sa fiu bland) gandesc gresit. Oamenii au o conceptie despre munca foarte bizara iar cind se duc la servici parca sint in trecere pe acolo.
Cu parere de rau multi romani nu mai sint civilizati, nu mai sint respectosi, au imprumutat(copiat) de la occidentali si americani exact cei mai rau in acele societati. Cuvinte ca teapa, spaga, coruptie
nepasare,violuri si crime nu le intilnesti in tari scandinave. Nimic nu s-a schimbat, totul s-a transformat intr-un haos financiar. Desigur ca sistemul dictatorial actual (cu masca) nu poate fi schimbat iar SRI-ul a devenit impotent datorita greselilor facute in perioada 1989-2019. Nici vizita presedintelui Klaus in US nu miroase bine pentru romani. Sper sa nu-i rupa urechile Trump pentru ca are nevoie de ele cu alte ocazii.

 

Tu esti emigrant la rusi la putin ? Ei te-au instruit ce sa

scrii pe aici ???

Tovarasul alexei ne prezintă situația bugetarilor romani

Ăștia bugetari sunt masa de manevra a psdului in schimbul unor salarii grase. Romanii care muncesc in privat sunt antipsdisti și normal f competitivi. Maladetz!


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor