Ziare.com

Scandalul de la Opera si minciunile ministrului Culturii

de Cosmin Popa, cercetator
Joi, 14 Aprilie 2016, ora 09:50

   

Scandalul de la Opera si minciunile ministrului Culturii
Cosmin Popa
Adus la putere de o strada disperata si numit de un presedinte etern astenic, Guvernul tehnocrat nu este decat o fatada de mucava, in dosul careia colcaie vesel partidele.

Citeste toate textele scrise de Cosmin Popa pentru Ziare.com

Diferenta majora este aceea ca, daca in timpul asa-ziselor guvernari politice, intre diversele grupari exista macar un gen de specializare, care le facea inteligibile, acum avem de-a face cu grupari care reunesc oameni din toate partidele, care se lupta pentru instaurarea controlului asupra unor domenii pe termen lung.

Totul se face in spatele, pe socoteala si uneori cu participarea ministrilor tehnocrati care, in cele mai fericite cazuri, ignora amplele manevre, iar de cele mai multe ori, le asigura acoperirea publica necesara.

Evenimentele de la Opera Nationala Bucuresti, desi aparent lipsite de incarcatura politica, sunt un simptom al luptelor de sub covorul tehnocrat. Strania alianta intre ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, si dirijorul Tiberiu Soare, viitor director al ONB, a dus la scandaloasa indepartare a celebrului coregraf danez Johan Kobborg si a prim-solistei ansamblului de balet, nu mai putin cunoscuta Alina Cojocaru. Si poate ca lucrurile nu ar fi fost atat de dramatice daca cei doi ar fi fost doar "simple" vedete. Cei doi artisti, evident nu fara mult ajutor din partea altora, au fost locomotivele unui reviriment impresionant al ONB.

Nefiind decat un simplu amator de frumos, nu am sa intru in amanunte asupra carora nu am autoritatea sa ma pronunt. Ma marginesc la a afirma ca au fost seri in care am plecat de la ONB cu aceleasi sentimente pe care le-am avut parasind salile de concerte din timpul Festivalului "George Enescu", in care aproape ca disparea regretul de a nu ma fi nascut intr-o mare capitala culturala.

Mandatul ministerial al redutabilului intelectual Vlad Alexandrescu este un interminabil sir de balbe, care mascheaza prost o agenda personala, cantonata puternic in zona restaurarilor istorice. Strigatele de lupta intru apararea patrimoniului de la Rosia Montana (poate ar trebui sa ia nota de prabusirea si colmatarea celebrelor galerii pe care le doreste intrate in patrimoniul UNESCO!), gaselnita cu cheta publica pentru "Cumintenia Pamantului", strania propunere legata de Biblioteca Batthyaneum si incurcatele scheme de finantare a restaurarii unor imobile istorice sunt doar cateva dintre faptele care dau masura competentei sale administrative.

Incercand din rasputeri sa nu fie asociat cu aceasta decizie condamnabila, ministrul Alexandrescu a mintit si manipulat pe toate canalele, incercand sa-i infatiseze pe cei doi artisti ca pe niste personaje nerezonabile, bolnavi incurabili ai vedetismului.

Capul de berbec a fost insa Tiberiu Soare. Dirijor cunoscut mai degraba doar in Romania, abonat al evenimentelor muzical-politice organizate de gruparea PSD-PC pe bani publici, producandu-se cu precadere prin parcuri, gradini si chioscuri de fanfare, Tiberiu Soare a pornit o ofensiva naucitoare impotriva tuturor balerinilor straini (incluzand-o pe Alina Cojocaru) de la ONB.

Absenta postului ocupat de Kobborg in organigrama, faptul ca se adresa colegilor doar in engleza, ca primea bani mai multi decat ceilalti, totul a fost folosit de Soare cu binecuvantarea rafinatului ministru, pentru ca ONB sa redevina ceea ce a fost multa vreme - un templu al mediocritatii, cu spectacole terne si dese prestatii sub limita bunului simt.

Si pentru ca Vlad Alexandrescu si Tiberiu Soare, prin natura profesiilor lor, sunt niste cosmopoliti, in sprijinul lor a fost chemat un grup de "ortaci" din ONB. Tovarasii nostri spun, cui vrea sa-i asculte, ca "strainii" nu au ce sa caute "la noi in opera", ca Opera e nationala, adica romaneasca, si trebuie sa ramana asa, ca nu au ce sa-i invete pe ei Kobborg si Cojocaru samd. Iar daca cineva indrazneste sa aiba o alta parere, asa cum au avut cei care au venit marti la Opera, sa-i sprijine pe Alina Cojocaru si pe tinerii din corpul de balet, ca-n vremurile bune ale lui Iliescu, este aprig combatut cu injuraturi neaose, demne de opera lor "nationala", si cu fluieraturi, in spatele carora ma tem ca nu se ascunde prea mult talent.

Atacul la baioneta al celor doi impotriva bunului simt, in care Vlad Alexandrescu, un ministru "propus" de presedinte si sustinut de PNL, ofera sprijinul sau deplin unei grupari "culturale" din PSD-PC, nu poate fi altceva decat simptomul unui targ politic. "Victoria" repurtata de grupul coagulat in jurul lui Soare va fi desigur rasplatita prin sprijin acordat aliatului in alte circumstante si cu alte obiective.

Confuzia deplina a valorilor, intr-o tara in care oricum furtul, miniciuna si impostura sunt retete traditionale de reusita, este singura realizare palpabila a "tehnocratilor". In spatele lor, autorii dezastrului national, elitele cleptocratice cauta sa se regrupeze "inteligent", propunand prostimii scheme si aranjamente naucitoare.

Pe langa pastrarea accesului la fonduri publice, cealalta miza fundamentala a lor este intarzierea aparitiei unei adevarate culturi civice romanesti. Cu cat lehamitea romanilor va fi mai mare, confuzia mai adanca si disperarea mai acuta, cu atat partidele se vor simti mai in siguranta.

Intr-o Europa aproape prabusita sub greutatea lipsei de anvergura a liderilor sai si a fricilor individuale, ma tem ca viitoarea Romanie a partidelor va fi una nationalista, mai exact putinista. De altfel, ce moment mai bun isi puteau alege ortacii in pectore, Alexandrescu si Soare, sa-i execute pe cei doi "straini" de la ONB, decat acela in care "salvatorul natiunii", produs in laboratoarele Securitatii, Marian Munteanu, isi anunta candidatura la primaria Bucurestiului din partea PNL?

Cosmin Popa este cercetator stiintific al Institutului de Istorie "Nicolae Iorga" al Academiei Romane, conferentiar-asociat la Facultatea de Istorie si Stiinte Politice, Universitatea "Ovidius", Constanta, conferentiar-asociat la Institutul Diplomatic Roman. Este specializat in istoria URSS/Rusiei si istoria Europei Centrale si de Sud-Est, perioada comunista si contemporana. A studiat la Bucuresti si la Moscova si este membru al Comisiei bilaterale a istoricilor din Romania si Rusia.

Despre ce vrei sa scriem?


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 9174 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
2 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Poveste

Poveste tipica romanului lui Ioan Budai-Deleanu !

 

Verdict?

Acest articol nu demonstreaza decat ca autorul este un fel de taliban in domeniu.Doream o analiza mai "doctorala"a situatiei nu un verdict personal.

 

Platforma pentru solutionarea online a litigiilor