Ziare.com

The New York Times, despre Teatrul Evreiesc de Stat: Un refugiu pentru cultura idis din Romania

de Florin Necula
Marti, 17 Ianuarie 2017, ora 23:30

   

The New York Times, despre Teatrul Evreiesc de Stat: Un refugiu pentru cultura idis din Romania
Teatrul Evreiesc de Stat este refugiul pentru cultura idis din Romania moderna care este tinuta astfel in viata.

Asa incepe un amplu articol din The New York Times, despre vechea cladire din centrul Bucurestiului si despre comunitatea de evrei a Capitalei.

La cateva minute de mers pe jos de forfota din centrul Bucurestiului, Teatrul Evreiesc de Stat, aflat pe o mica strada, creeaza o imagine dezolanta, scrie Kit Gillet la inceputul articolului sau.

Teatrul este unul dintre putinele vestigii ale ce era odata o mare comunitate de evrei in Romania si unul dintre putinele teatre profesionale ramase in Europa care functioneaza in limba idis - un dialect al limbii germane, care este vorbit cu precadere de evreii din Europa Centrala si de Est, fiind secole la rand limba materna a evreilor askenazi din aceasta parte de lume.

In anul 2014, din cauza ninsorilor, acoperisul s-a prabusit, iar teatrul s-a inchis pentru doi ani, fiind redeschis in luna noiembrie, insa la sfarsitul anului 2015 figura pe lista cladirilor cu risc seismic care aveau nevoie de lucrari de consolidare.

La redeschidere sa, teatrul avea acoperisul reparat, interiorul revopsit, iar instalatia electrica veche de decenii fusese in sfarsit schimbata.

"In ultimii doi ani, a fost dificil sa supravietuim. Am sustinut reprezentantii pe unde am putut", a spus managerul teatrului, Maia Morgenstern, care a jucat si in celebrul film al lui Mel Gibson, "Patimile lui Hristos".

Scurta istorie a teatrului si comunitatii evreiesti in Romania

Primul teatru din Romania a fost infiintat in anii 1870, in Iasi, in timp ce actualul teatru din Capitala a fost infiintat in 1940 si a ramas deschis in perioada celui de-Al Doilea Razboi Mondial, in ciuda faptului ca multi evrei din Romania au fost trimisi in lagarele de munca.

Apoi, in perioada comunista, Nicolae Ceausescu a demolat mare parte din cartierul evreiesc, pentru a face loc viziunii sale arhitecturale de tip sovietic pentru oras.

"Ceausescu a demolat tot cartierul acesta. Nu a ramas decat teatrul. Casa dupa casa, strada dupa strada, demolate. A fost un ocean de ruine. Nu au demolat teatrul, insa era intr-o stare foarte proasta. Fara caldura, fara curent electric. Era aproape o ruina", a spus Maia Morgenstern.

Desi autoritatile comuniste au permis spectacolele in idis, actorii s-au folosit de faptul ca multi dintre membrii audientei se bazau pe traducerea din casti, putand astfel sa "ocoleasca" cenzura comunista.

"Pentru ca vorbeam in idis pe scena, puteam spune lucruri care nu erau permise sa fie spuse in Romania. Audienta avea casti, iar colegii nostri traduceau in romana, dar sareau peste partile sensibile", a spus Rudi Rosenfeld, actor evreu in varsta de 75 de ani, care a fost implicat la teatru inca de mic copil.

Pana la sfarsitul anilor '80, cea mai mare parte a populatiei evreiesti plecase, iar zona din jurul teatrului si-a pierdut treptat legaturile evreiesti. Anii celui de-Al Doilea Razboi Mondial si, apoi, decizia tarii de a permite unui mare numar de evrei sa emigreze in masa in Israel, in schimbul banilor si ajutorului din aceasta tara, au imputinat populatia evreiasca locala. Cei mai multi dintre cei care au ramas au plecat dupa anul 1989, cand a cazut regimul comunist.

In prezent, se estimeaza ca populatia de evrei din Romania este de sub 11.000, de la circa 800.000 inainte de Al Doilea Razboi Mondial. In Bucuresti au mai ramas doar cateva mii.

Ratacind prin cartier, este usor sa ratezi cele cateva semne ramase din istoria evreiasca a zonei: doar cateva cladiri religioase, deseori ascunse in spatele blocurilor comuniste urate, si teatrul, mai scrie autorul articolului.

Actori de Broadway si piese cu doi spectatori

"Am jucat pe Broadway si in teatre regionale de pe tot cuprinsul Statelor Unite, insa acest teatru, proportiile si acustica sa sunt fantastice", a spus Allen Lewis Rickman, un actor american care a jucat pe aceasta scena, in timpul unui festival international idis, care a avut loc in luna noiembrie.

"Sunt ingrijorata in legatura cu supravietuirea teatrelor profesionale idis. Vrem sa continuam traditia vorbitului si interpretarii in idis. Nu vreau sa transform acest teatru intr-un muzeu, este foarte viu", a mai subliniat si Maia Morgenstern.

Aceasta spune ca au fost si momente in care erau mai multi actori pe scena decat spectatori in sala: "Am jucat si pentru doi oameni". Insa, in ultimii ani, inainte ca acoperisul sa se prabuseasca, actorii au avut parte de audiente mult mai mari.

De altfel, atunci cand acoperisul s-a prabusit, actorii nu s-au resemnat si au intins o platforma in fata teatrului, au montat instalatii de iluminat si au jucat inconjurati de zapada.

"Cand am inceput in acest loc, aveam 18 ani. Acum am 55. Mereu m-am gandit 'inca doi ani si acest teatru va muri'. Acest gand dureaza de 36 de ani", incheie Maia Morgenstern, zambind.


Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

Articol citit de 2337 ori

Urmareste Ziare.com pe

Urmareste stirile Ziare.com pe Facebook
8 comentarii
Ordoneaza comentariile:Standard |Calitate |Numar Voturi |Recente

Totdeauna mi-am zis

Ar trebui sa vad si eu o piesa,chiar daca o aud in casti...Cind Nea Nicu, a inceput as demoleze aceasta zona,si-a semnat plecarea....e curios ca era in timpu razboiului si inca dadeau reprezentatii...si ca au fost arestati citiva....in rest arta trebuie respectata,indiferet de origine...

 

Traducerea este proiectata

In articol se spune ca acum traducerea se face in scris, proiectata pe scena. la casti a fost inainte de '89.

Este bine ca s-a scris

autoriztia de funtioonare a teatrului si plta actorilor s-a dat in anul 1940,repet 1940,Era singurul teatru evreesc subventionat de guvernde ministrul culturii Radu Demdtrescu-Gyr .Nimeni nu zice multumesc Rzdule.

Din cați evreii miliardari in dolari

sunt pe lumea asta nu se găsește unul să dea niște bani pentru repararea TEATRULUI EVREIESC .

 

Pai daca

dau..nu mai sunt miliardari,dar fiind de Stat,intervine primaria si restu si se rezolva...poate ar trebui sa dea reprezentatii si in Romana si ar gasi spectatori si ar mai intra bani.

Teatrul este in Romania

..si apartine Primariei Bucurestiului.

Nu mai aruncati pisica in curtea altuia.

Anuntul,articol in New York Times arata ca dna Maia Morgenstern

bate capra ca sa inteleaga iapa.Iepele fiind miliardarii evrei din america,ptr care banii ptr o renovare temeinica a acestui teatru cu o istorie impresionanta va putea supravietui.Ii doresc sincer sa gaseasca un filantrop ptr acest lucru.Dar! Personal,am discutat cu cativa evrei germani stabiliti in Brazilia,care vor sa uite de limba Idish..! Toti doresc ca sa se foloseasca limba oficiala a Israelului,noul ivrit........Deci sunt si multi reyicenti...Culmea ca in Germania se stimuleaza de ani buni Festival cu muzica trafitionala Klezmer.Germanii se simt obligati sa fsca acest lucru.Dar noi romanii? Nu stiu......Ce stiu ca odata vizitand Budapesta am conststat ca,Cartierul Evreesc este renovat cu mare grija!!!

 

Nu stiu ce aveau in cap acei evrei...

Idish-ul este o limba "fabricata" de catre evreii din Europa centrala si de est, prin incorporarea in limba traditionala a evreilor, ivritul a unor cuvinte germane, slave, etc, un fel de spanglish actual. In acelasi timp idish-ul a produs o literatura extrem de bogata, vezi Isaac Bashevis Singer, Sholem Aleichem, Abraham Goldfaden, Isaac Leib Peretz, etc, etc care a dus si la realizarea a numeroase piese de teatru in aceasta limba. Actualmente idish-ul este cam pe cale de disparitie, datorita migrari in Israel a majoritatii evreilor. Ceea ce doreste sa faca Maia este sa nu lase sa se piarda aceasta parte de cultura, si cred ca pana acum face o treaba buna in acest sens. De mentionat ca Teatrul Evreiesc de stat din Bucuresti a fost primul teatrul evreiesc din lume, desi comunitatea evreilor de aici nu era cea mai numeroasa din Europa.
Dorinta acelor evrei germani din Brazilia este ca si cum un roman ar spune ca el vrea sa uite de Decebal, Burebista etc deoarece el acum este roman si vorbeste limba romana, nu mai are nicio treaba cu geto-daca si dacii.


Platforma pentru solutionarea online a litigiilor